Zyxel Zywall 5 ekspert søges
Fra : Carsten H

Dato : 02-05-07 12:17

Zyxel Zywall 5 ekspert søges

Vi har to lokationer, hver med en Zywall 5.

Vi har fast IP adresser og bruger kun forbindelsen som en routning mellem
lokationerne. Alle Internetmuligheder er slået fra i Routerne.

På den ene location - kaldet Lok1 - står en SBS server og en IP
telefoncentral samt en flok PC'er. Vi bruger KUN kalender funktionen i
Exchange. Ikke mail og ikke Internet forbindelse.

Den anden location - kaldet Lok2 - har vi 5 PC som kan logge på SBS serveren
og se de delte kalender og selvfølgelig booke tider.

Der er monteret flere IP telefoner på Lok2 som connecter til IPtelefon
centralen på Lok1 gennem router forbindelsen

Alt dette virker som det skal.

Nu er det så sådan at på Lok 2 skal vi have et stk. PC som kan tilgå
Internettet. Denne pc skal KUN bruges til Internet og skal ikke tilkobles
til vores "lokalnetværk". Der skal heller ikke være forbindelse fra
lokalnetværket til denne PC - kaldet Internet PC.

På en Zywall 5 findes der mulighed for at sætte porte til DMZ som kan tilgås
udefra uden at man kan tilgå lokalnetværket. Men det er den omvendte
situation jeg søger efter

Løsningen at hele netværket "åbnes" til Internettet, er for os IKKE en
løsning, da vi gerne vil undgå udgiften til Antivirus programmer mm

Findes der en løsningsmodel ?

Carsten

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 02-05-07 15:11

"Carsten H" <heintzelmannfjern@fjerngmal.com> skrev i en meddelelse

> På en Zywall 5 findes der mulighed for at sætte porte til DMZ som kan
> tilgås udefra uden at man kan tilgå lokalnetværket. Men det er den
> omvendte situation jeg søger efter

Den kan sagtens bruges til det du efterspørger.

At der er nogen der kalder vlan'et for DMZ gør jo ikke at du skal bruge det
til det :)

Sæt du blot din internet-pc op på demz-porten og giv den adgang til
internettet, og så lad være med at åbne for noget ind på din DMZ-zone.

hth
/Brian

Fra : Carsten H

Dato : 03-05-07 06:12

Problemet er netop adgangen, Hvordan gøres det
Zywall'en spørger i DMZ menuen efter en offentlig IP adresse. Den IP der
"ses" udefra, samt hvilke IP der skal tilsluttes DMZ porten.
Hvad skal der skrives der ?
I Firewall Indstillingerne skal jeg sætte DMZ to WAN til "Forward" og WAN to
DMZ til "Block"

Carsten

Fra : Svend

Dato : 03-05-07 06:31

Carsten H skrev:
> [...]
> Hvad skal der skrives der ?
> I Firewall Indstillingerne skal jeg sætte DMZ to WAN til "Forward" og WAN to

Hej Carsten

Hvis du vil være venlig at skrive under det du svarer på, så bliver det
lettere for andre at læse med.

Hvor mange offentlige ip adr. har du ?

Under Network og dmz angiver du et privat ip range for dmz zonen. f.eks
172.18.10.0 /255.255.255.0 Du sætter dhcp serveren i dmz til at uddele
adr. fra. f.eks. 172.18.10.100.

Mvh.
Svend

Fra : Carsten H

Dato : 03-05-07 09:50

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Under Network og dmz angiver du et privat ip range for dmz zonen. f.eks
> 172.18.10.0 /255.255.255.0 Du sætter dhcp serveren i dmz til at uddele

jeg har kun en fast IP på de enkelte tilslutninger.
Men som skrevet så er første punkt i DMZ menuen at angive en "offentlig" ip
jeg har ikke set man kan sætte et IP range og DHCP i DMZ ?

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 03-05-07 10:00

"Carsten H" <dennemailduerikke@fjernessol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ip
> jeg har ikke set man kan sætte et IP range og DHCP i DMZ ?

Hvad er det for en menu du kigger i?

Du skal i "network/DMZ" og fanebladet DMZ, der står ikke noget om offentlig
IP.

(Jeg formoder du kører SUA når du kun har én IP)

/Brian

Fra : Carsten H

Dato : 07-05-07 08:08

> [...]
> offentlig IP.
>
> (Jeg formoder du kører SUA når du kun har én IP)

Jeg kigger i DMZ menuen under Network. Der er 3 faneblade: DMZ, IP Alias og
Port Roles. .
I det første faneblad er der spørgsmålet om hvilken IP DMZ skal have.
Under IP alias kan man taste op til 2 forskellige IP adresser
Under Port Roles har jeg valgt den ene port til DMZ, og tilsluttet den
aktuelle Internet PC til

SUA ?

Carsten

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 07-05-07 09:15

> Jeg kigger i DMZ menuen under Network. Der er 3 faneblade: DMZ, IP Alias
> og Port Roles. .
> I det første faneblad er der spørgsmålet om hvilken IP DMZ skal have.

Det bestemmer du jo sådan set selv :)
Hvis dit LAN(SZ) har 192.168.1.1 så kan du jo bruge 192.168.2.1 på dit DMZ
ben, og det skal så være gateway for de maskiner du har på DMZ-benet.

> Under IP alias kan man taste op til 2 forskellige IP adresser

Hvis du ikke ved hvad du skal skrive her, så har du helt sikkert ikke brug
for det, så bare lad dem være.

> Under Port Roles har jeg valgt den ene port til DMZ, og tilsluttet den
> aktuelle Internet PC til

Det er helt korrekt, så mangler du bare at konfigurere din PC.

> SUA ?

Single User Account

No offence men det lyder som om du har vovet dig ud i noget der ikke lige
kan klares via et par indlæg på usenet ;)

Send mig evt. en mail hvis du har brug for mere specifik rådgivning/hjælp,
eller tjek www.zyxel.dk for certificere security-partnere i dit område.

Stor hilsen
/Brian

Fra : Carsten H

Dato : 07-05-07 09:55

> [...]
> kan klares via et par indlæg på usenet ;)
>
> Send mig evt. en mail hvis du har brug for mere specifik rådgivning/hjælp,

Hej Brian
Jeg indrømmer gerne jeg ikke er en ørn til router programmering, dog har jeg
fået routningen til at fungerer efter hensigten.
Jeg prøver her senere på dagen at kigge på DMZ igen og se om det spiller.
jeg er klar over at i Firewall skal jeg sætte DMZ -> WAN til Forvard
Jeg takker for svaret - der er virkelig noget jeg kan arbejde videre med .
Carsten

Fra : Carsten H

Dato : 07-05-07 13:41

Nu har jeg prøvet følgende

I DMZ menu sat IP til 192.168.6.1. Fortalt under portroles hvilken port der
er DMZ.

I Firewall sat DMZ to WAN til Forvard . Som prøve sat WAN to DMZ til
forvard.

PC sat til IP 192.168.6.2 med gateway til 192.168.6.1

Monteret netkablet direkte fra PC til den DMZ konfigurerede port på Zywall 5

men . .

jeg kan ikke pinge Zywall og jeg har så heller ikke Internet adgang på
porten.

Hvor pokker er det at jeg har gjort fejl ?

Carsten

Fra : Svend

Dato : 07-05-07 14:01

Carsten H skrev:
> Nu har jeg prøvet følgende
>
> I DMZ menu sat IP til 192.168.6.1. Fortalt under portroles hvilken port der
> er DMZ.

Hvilken netmaske brugte ?

> I Firewall sat DMZ to WAN til Forvard .

Ok.

Som prøve sat WAN to DMZ til
> forvard.

Nej, glem det.

> PC sat til IP 192.168.6.2 med gateway til 192.168.6.1

Ok, netmaske ?

> [...]
>
> men . .
>
> jeg kan ikke pinge Zywall og jeg har så heller ikke Internet adgang på

Hvad er din default for DMZ to DMZ ?

Fra : Carsten H

Dato : 07-05-07 14:09

> Hvilken netmaske brugte ?

> Ok.
>

> Som prøve sat WAN to DMZ til
>
> Nej, glem det.

> Ok, netmaske ?

> Hvad er din default for DMZ to DMZ ?

Sorry. Undernet 255.255.255.0 - overalt
DMZ to DMX er Block

Carsten

Fra : Svend

Dato : 07-05-07 14:17

Carsten H skrev:

> Sorry. Undernet 255.255.255.0 - overalt
> DMZ to DMX er Block
>
> Carsten

Så er det klart at du ikke kan pinge zywallen fra dmz. Er det virkelig
det du ønsker ?

--
Svend

Fra : Carsten H

Dato : 07-05-07 14:19

> Så er det klart at du ikke kan pinge zywallen fra dmz. Er det virkelig det
> du ønsker ?
>

> --
> Svend

Hej svend
Det er bare Internet adgang jeg ønsker, ikke andet. Og kun fra en enkelt PC
som skrevet i den første besked.

Carsten

Fra : Svend

Dato : 07-05-07 14:32

Carsten H skrev:
> [...]
>
> Hej svend
> Det er bare Internet adgang jeg ønsker, ikke andet. Og kun fra en enkelt PC

Men hvis du blokere DMZ til DMZ kan du ikke pinge 192.168.6.1. ,Du kan
jo lave forward på den indtil du har fejlsøgt din opsætning.

Du burde dog godt kunne pinge ip adr. på internettet, f.eks. 129.142.7.100

Hvad er dns på din maskine ?

--
Svend

Fra : Carsten H

Dato : 08-05-07 12:35

Så har jeg fået det til at virke.

Problemet var at DMZ to DMZ skulle stilles til Forward for at få forbindelse
til Internettet.

Carsten

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 08-05-07 13:50

"Carsten H" <heintzelmannfjern@fjerngmal.com> skrev i en meddelelse
> Så har jeg fået det til at virke.

Det var godt, tillykke.

> Problemet var at DMZ to DMZ skulle stilles til Forward for at få
> forbindelse til Internettet.

Nja det er ikke det der isoleret har gjort det, jeg har flere Zywall 5
kørende med "drop" i DMZ to DMZ, og de virker fint med "Permit" i DMZ to
WAN.

Jeg bliver lige opmærksom på at du skriver "forward", det findes ikke i mine
Zywall 5, hvilken firmware bruger du?

/Brian

Fra : Carsten H

Dato : 09-05-07 07:07

> Jeg bliver lige opmærksom på at du skriver "forward", det findes ikke i
> mine Zywall 5, hvilken firmware bruger du?
>
> /Brian

Firmware:
Det er V3.64(XD1) 05/03/2005

Carsten

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 09-05-07 11:13

> Firmware:
> Det er V3.64(XD1) 05/03/2005

Så ville jeg umiddelbart opgradere til nyeste :)

ftp://ftp.zyxel.dk/ZyWALL_5/

Det ser dog ikke ud til at der er andet en manualer til 4.xx tilgængelige på
Zyxels site lige nu :-/

Måske en henvendelse til deres support kan afklare hvordan man får fat i de
nyeste versioner af firmwaren lige nu :)

/Brian

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 09-05-07 11:14

"Carsten H" <heintzelmannfjern@fjerngmal.com> skrev i en meddelelse

> Firmware:
> Det er V3.64(XD1) 05/03/2005

Jeg slår lige hjernen til, du kan hente 4.xx undet UTM versionen, men
selvfølgelig ikke bruge funktionerne uden at købe licensen.

ftp://ftp.zyxel.dk/ZyWALL_5_UTM/firmware/

/Brian

Fra : Svend

Dato : 09-05-07 12:02

Brian R. Jensen skrev:

> Jeg slår lige hjernen til, du kan hente 4.xx undet UTM versionen, men
> selvfølgelig ikke bruge funktionerne uden at købe licensen.
>
> ftp://ftp.zyxel.dk/ZyWALL_5_UTM/firmware/
>
> /Brian

Jeg har selv brugt den nye firmware, og det er en klar forbedring selvom
man ikke bruge utm delen.

--
Svend

Fra : Carsten H

Dato : 09-05-07 12:21

> Jeg har selv brugt den nye firmware, og det er en klar forbedring selvom
> man ikke bruge utm delen.
>
> --
> Svend

Men hvorfor skulle jeg egentlig opdaterer firmwaren. Produktet lever op til
vores krav og de virker. Så hvorfor skulle jeg , med fare for at der sker
fejl - opdaterer til en ny ? Hvad får jeg i den nye som jeg ikke har nu ?

Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-05-07 12:28

> vores krav og de virker. Så hvorfor skulle jeg , med fare for at der sker
> fejl - opdaterer til en ny ? Hvad får jeg i den nye som jeg ikke har nu ?

If it ain't broken don't fix it.

Thomas
--
Bills travel through the mail at twice the speed of checks

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-05-07 12:53

"Carsten H" <heintzelmannfjern@fjerngmal.com> crashed Echelon writing

> [...]
> op til vores krav og de virker. Så hvorfor skulle jeg , med fare for
> at der sker fejl - opdaterer til en ny ? Hvad får jeg i den nye som

Kunne være der var fundet sårbarheder. Tjek release notes for firmwares
udgivet efter den du kører med, og se hvad de retter. De ligger med i zip
filen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-05-07 13:35

On Wed, 9 May 2007 13:20:32 +0200, "Carsten H"
<heintzelmannfjern@fjerngmal.com> wrote:

> Men hvorfor skulle jeg egentlig opdaterer firmwaren.

Af samme grund som alle andre operativsystemer bør holdes rimelig
opdateret...

> Hvad får jeg i den nye som jeg ikke har nu ?

Sandsynligvis fejlrettelser og sikkerhedsfixes. Se release notes.

-A

Fra : Svend

Dato : 09-05-07 14:32

Carsten H skrev:
> [...]
> fejl - opdaterer til en ny ? Hvad får jeg i den nye som jeg ikke har nu ?

Det vil jeg også være yderst forsigtig med når det gælder zyxel. Jeg har
erfaring med at de kan blive ustabile ved opgradering, så man skal
"reset to factory defaults" pga. deres binæres konfigurations format.

--
Svend

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-05-07 07:54

> Løsningen at hele netværket "åbnes" til Internettet, er for os IKKE en
> løsning, da vi gerne vil undgå udgiften til Antivirus programmer mm

Virus kan osse spredes af andre veje end lige internettet, og der findes
gratis produkter af antivirus programmer.

Så uanset om de er på internettet eller ej bør du køre maskinerne med
antivirus. Dog bliver det en noget manuel proces med opdateringer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Carsten H

Dato : 03-05-07 09:54

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så uanset om de er på internettet eller ej bør du køre maskinerne med
> antivirus. Dog bliver det en noget manuel proces med opdateringer.

Vi har ingen CD-rom, floppydisk eller kortlæser på vores PC. der kan kun
installeres opdateringer fra Et cdrom drev. Der er heller ikke nogle ledige
USB porte. . .
Du skriver selv det med tiden til vedligehold. og det er netop det jeg vil
undgå at skulle "spilde" tid på. Altså kommer der ikke Internet og e-mail
adgang til vores "lukkede" netværk.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-05-07 10:00

"Carsten H" <dennemailduerikke@fjernessol.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> vil undgå at skulle "spilde" tid på. Altså kommer der ikke Internet og
> e-mail adgang til vores "lukkede" netværk.

Hvad med USB memorybirds?

--
Bjarke Andersen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-05-07 11:23

Bjarke Andersen wrote:
> "Carsten H" <dennemailduerikke@fjernessol.dk> crashed Echelon writing

Så har du vel også et CD drev Bare ikke hele tiden.

Og kan du garantere 100%, at der aldrig kommer en inficeret CD i dette?
At de CD'ere du bruger _altid_ er salmonellafri?