Erfaring med 3's mobil bredbånd ?
Fra : Joan&Jan

Dato : 01-05-07 22:37

Funker det ?
Skal bare bruge max 384kbs.
Kan man være online fra tyskland til Kbh med sin Laptop ?
Er der frit forbrug til en fast pris, og kan man sikre at der ikke
roames til andre net og syndsyge priser ?

Har de blokerede porte ?

Er det et reelt alternativ til rejsen, hvis man vil tale i IP telefon
via Laptoppen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-05-07 05:36

"Joan&Jan" <joan-jan@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Funker det ?

det gør det vej, har dog kun prøvet det i en af deres telebutiker

> Skal bare bruge max 384kbs.

Det er hurtigt nok, men reaktionstiden fra der sker noget, er ikke som en
normal hurtig adsl forbindlese.

> Kan man være online fra tyskland til Kbh med sin Laptop ?

Nok ikke konstant er mit bud

> Er der frit forbrug til en fast pris, og kan man sikre at der ikke
> roames til andre net og syndsyge priser ?

det burde man kunne

> Har de blokerede porte ?

Nej tror jeg ikke, men det køre vist stadigt via 3´s NAT router, så der er
nok noget begrænsning i brugen.
Og fx DR har spæret for adgangen til at se Nettv for 3´s kunder, da de siger
det ikke er en Dansk IP adresse.. Og det er fordi 3´s router står i sverige
vistnok.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 02-05-07 09:11

J&J> Funker det ?

Jeg synes det fungerer fremragende, bortset fra i Metroen.

J&J> Skal bare bruge max 384kbs. Kan man være online fra
J&J> tyskland til Kbh med sin Laptop ?

Det kommer nok an på hvilken vej, du rejser. Der er ikke så god
dækning på Rødby-Puttgarden, og 3 er ikke i Tyskland.

J&J> Er der frit forbrug til en fast pris, og kan man sikre at der
J&J> ikke roames til andre net og syndsyge priser ?

Du kan på nogle telefoner slå GSM fra. Så ryger du ikke over på
Sonofon. Uden roaming får du ikke meget forbindelse i Tyskland.

J&J> Har de blokerede porte ?

Nej, men de har NAT, og det er værre.

J&J> Er det et reelt alternativ til rejsen, hvis man vil tale i IP
J&J> telefon via Laptoppen

Godt spørgsmål. Telefoni har det dårligt med høj, varierende latency.

/Benny

Fra : Joan&Jan

Dato : 02-05-07 23:11

Benny Amorsen wrote:

> J&J> Har de blokerede porte ?
>
> Nej, men de har NAT, og det er værre.

Argh hvor irriterende, at de ikke oplyser sådan noget.
Får man så IP numre i private net som 192.168.x.x ? og 10.x ?
Er linien stabil nok til vpn ?

Og hvad med pingtider ?

Er der andet de glemmer at oplyse ? f.eks manglende adgang til nntp server ?

Fra : Benny Amorsen

Dato : 03-05-07 21:40

J&J> Benny Amorsen wrote:
> [...]

J&J> Argh hvor irriterende, at de ikke oplyser sådan noget. Får man så
J&J> IP numre i private net som 192.168.x.x ? og 10.x ? Er linien
J&J> stabil nok til vpn ?

Stiller VPN højere stabilitetskrav end alle mulige andre ting?

J&J> Og hvad med pingtider ?

De er elendige. Latency ligger på 400ms og op.

J&J> Er der andet de glemmer at oplyse ? f.eks manglende adgang til
J&J> nntp server ?

Jeg tror ikke, de kører en nntp-server. Det er efterhånden kun
få udbydere, der tilbyder dette. Der er åbent for nntp-porten, ligesom
for alle andre.

De har iøvrigt et forbrugsloft på 10GB. Normalt er det ikke et
problem, men når du nu nævner nntp...

/Benny

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-05-07 22:11

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> wrote in message

> De er elendige. Latency ligger på 400ms og op.

Passer nu ikke, hispeed 3g er ca. 80ms.. alm 3g er ca. det dobbelte. alm.
GPRG passer meget godt med mindst 400ms

> De har iøvrigt et forbrugsloft på 10GB. Normalt er det ikke et
> problem, men når du nu nævner nntp...

mener de ikke kører med det mere, kun lige i starten.. kan i hvertfald ikke
finde noget om det mere.

Fra : Martin Schultz

Dato : 04-05-07 08:25

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> skrev 2007-05-03:

> [...]
> J&J> stabil nok til vpn ?
>
> Stiller VPN højere stabilitetskrav end alle mulige andre ting?

Det stiller højere krav end surf og email, fx. Hvis der er forstort
udfald i forbindelsen skal hele VPN forbindelsen oprettes igen.

Martin
--
Besøg http://poltek.blogspot.com hvor jeg skriver om politiske
og tekniske nyheder!

Fra : Benny Amorsen

Dato : 06-05-07 23:45

MS> Det stiller højere krav end surf og email, fx. Hvis der er
MS> forstort udfald i forbindelsen skal hele VPN forbindelsen oprettes
MS> igen.

Det kommer godt nok an på hvilken type VPN, man vælger. En finte ved 3
er, at hvis man roamer over til Sonofon beholder man ganske vist samme
IP-adresse, men Sonofon's firewall/NAT kender ikke de forbindelser,
som man havde åbent. Derfor ryger man af f.eks. SSH.

Problemet "løses" ved at slå GSM fra, så ryger man helt af, når der
ikke er dækning.

/Benny

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-05-07 15:51

> [...]
> IP-adresse, men Sonofon's firewall/NAT kender ikke de forbindelser,
> som man havde åbent. Derfor ryger man af f.eks. SSH.

Sonofon?

Ømhh så vidt vides , roamer man altså på TDC net.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 08-05-07 14:43

BH> Sonofon?

BH> Ømhh så vidt vides , roamer man altså på TDC net.

Du har fuldstændigt ret. Jeg fik blandet det sammen med Telia, som i
fordums dage benyttede Sonofon -- og man kan ikke se det på telefonen,
for den siger 3 selv om man roamer.

/Benny

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-05-07 13:56

Joan&Jan wrote:
> [...]
>
> Har de blokerede porte ?
>
> Er det et reelt alternativ til rejsen, hvis man vil tale i IP telefon

Og husk de tager 25% for samme produkt hvis du køber det som erhverv...
der er ingen forskel og de ønsker ikke at forklare hvorfor der er
prisforskel...

Du får ikke VOIP til at virke desværre - ikke under transport, de få
steder du kan finde ok dækning vil det måske virke.. men der er så mange
mange huller at du vil roame mange hundrede gange på en tur over danmark.

Fra : Brian Lund

Dato : 03-05-07 06:03

> Og husk de tager 25% for samme produkt hvis du køber det som erhverv...
> der er ingen forskel og de ønsker ikke at forklare hvorfor der er
> prisforskel...

Deres 1,5 og 3Mbit linier er da billigere for private kunder!?
Til gengæld er deres 1 Mbit (49 kr/md + moms) til erhverv meget billigere
end ½Mbit (199 kr/md) til private!

Brian

Fra : Michael Trolle

Dato : 06-05-07 10:40

"Joan&Jan" <joan-jan@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Funker det ?

Tjae, ik rigtigt.

> Kan man være online fra tyskland til Kbh med sin Laptop ?

Når jeg kører i tog fra Odense til Esbjerg så bliver jeg smidt af nettet
ofte, og den kan ikke koble sig op igen og kun når man nærmer sig en by er
der 3 dækning ellers roamer den... Lidt skidt..

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-05-07 10:52

> der 3 dækning ellers roamer den... Lidt skidt..

Hvilket net roamer den på?

Thomas

--
Your mouse has moved. Windows NT must be restarted for the change to take effect. Reboot now? [ OK ]

Fra : Michael Trolle

Dato : 07-05-07 15:19

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket net roamer den på?

TDC's... men så koster det jo en bondegård at være på nettet...

/Michael Trolle

Fra : Benny Amorsen

Dato : 06-05-07 23:47

> [...]
MT> nettet ofte, og den kan ikke koble sig op igen og kun når man
MT> nærmer sig en by er der 3 dækning ellers roamer den... Lidt

Jeg har nu den modsatte oplevelse mellem København og Århus. Der er
udfald, men for det meste kører det. Roaming er slået fra; det er alt
for dyrt. Med roaming slået fra overlever ens sessioner endda
udfaldene.

/Benny

Fra : Michael Trolle

Dato : 07-05-07 15:22

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udfald, men for det meste kører det. Roaming er slået fra; det er alt
> for dyrt. Med roaming slået fra overlever ens sessioner endda

Okay, lyder underligt.. Men det er os 2 mdr siden jeg havde det (sendte det
tilbage og fik mit abb. annulleret fordi det var så ringe), det kan da godt
være der er kommet flere master op osv.

/Michael Trolle