Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ung mand overvejere huskøb.. dumt valg?
Fra : Daniel

Dato : 26-04-07 22:51

Jeg står i den situation at jeg gerne vil tilbage til mit område hvor
familen kommer fra, vil gerne have noget større, give mine katte en udegård,
tilbage til de landlige omgivelser og væk fra storbyen (aalborg :D )

Ihvertfald har jeg haft kig på en masse lejligheder, men synes ikke der er
noget der tiltaler mig, eller også finder jeg priserne helt hen i vejret.
Tanken om at betale 5000kr i leje som er penge lige ud af vinduet, og så
kommer udgifterne oven i.. den smerter nu en gang.

Nu er jeg så småt begyndt at kigge lidt på bolig marked, og må da indrømme
der er nogle attraktive ældre huse med masser af muligheder i. Så.. ja her
kommer det så.

Ung mand 20, ufaglært vil formentligt i løbet af en 10 år tage en
uddannelse, minium 10k udbetalt månedligt. (indtil uddannelsen påbegyndelse,
der har jeg læst lidt om mulighederne for afdrags frihed i et par år)
I div opsparinger har jeg lige omkring de 100.000

Har haft kig på et par huse i klassen 400.000-500.000 kroners klassen, lånet
skal tilbage betales over 20 år, dog med henblik på at jeg på et tidspunkt
stiger i løn, og ja hvem ved finder en sød pige der vil flytte ind hos mig
og ville i så fald kunne afdrage det hurtigere.

Har prøvet at søge lidt rundt omkring på nettet, og sætte mig ind i de
forskellige udgifter der vil være i sådan et hus, og regne det hele sammen
for at danne mig et overblik. Nogle af priserne er muligvis sat højt, men
hellere for højt end for lavt.

Renovertion 2000
Skorstens fejer(evt) 700
Forsikring 2500
egendoms skat 5000
Varme 12000
Vand 5000
Kloak 2500
el 5000
(internet 3500)
(buskort 10000)

I alt pr år 48200
I alt pr måned 4016,667

Herefter kommer så lånet

En hurtig beregning fra total kredit fortæller mig at hvis jeg skal låne
400.000 så med div gebyre og afgifter kommer lånebeløbet vist op i 439000
(der må dog kunne findes en billigere løsning hvis det bliver en realitet,
men dette er også kun til et groft skøn så kan jeg altid se på.)

Anyways, så med en afdrags periode på 20år af et beløb a 439.000 vil det
give ca 2300 månedligt.

I såfald. 4000 + 2300 = 6300 kr månedligt i afbetaling på lån, renter og
faste udgifter..og det giver mig så ca 4000kr til mig selv hver måned, til
tøj, mad og evt. renovering og reperation.

For at alt skal komme til en ende...
Vil det i så fald være enormt tosset af mig at overveje bolig køb, jeg er
den sparesommelige type så 4000 til mig selv om månenden, jamen der skal
sikkert blive en hel del til opsparing faktisk. Og selvfølgelig skal jeg
have i baghovedet at ting kan ske og skal laves/evt. renovers. Og risciko
for boligen falder i værdi og alt det der. Og samtid er jeg udemærket klar
over 500.000 ikke er meget til et hus, men det kommer nu også an på ens krav
til huset, og hvor i landet.. i dette tilfælde, en lille bondeby :) Men set
i mine øjne, så ser det altså ret fornuftigt ud.. Er jeg helt galt på den?

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 27-04-07 06:57

Den slags er jo helt din egen vurdering om du mener at kunne leve under de
vilkår - men start med at tale med din bank om budgettet og ikke mindst
herunder hvor meget de og kreditforeningen er villige til at låne dig.
Stopklodsen for projektet kunne meget nemt komme her fra - så det er det
første sted du skal checke mulighederne.

Knud

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-04-07 12:31

> [...]
> Men set i mine øjne, så ser det altså ret fornuftigt ud.. Er jeg helt galt

Nej, jeg synes også det ser fornuftig ud, og som du selv er inde på, så
koster leje næsten det samme.

Mvh Maria