Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Tilbagebetale SU lån eller beholde penge i~
Fra : Niller

Dato : 25-04-07 16:56

Hej.
Jeg har et SU lån på 100.000 som jeg overvejet at betale ud idet jeg lige
ved et boligskifte har fået 100.000 ud i overskud.
Jeg kunne godt tænke mig et overslag over hvor meget forskellen mellem at
have disse penge på en Nortern Rock højrente konto (4.75%) og så
tilbagebetale mit SU lån hvor jeg betaler diskontoen +1% i rente. Det vil
sige så vidt jeg kan se går det lige op. Men jeg betaler jo skat af mine
renteindtægter og omvendt så er mine renteudgifter fradragsberettigede. Men
hvor meget fradrag man får fra renter, det ved jeg ikke? Så er der nogen der
har et kvalificeret bud på hvad forskellen vil være på de to mulige
scenarier (jeg vil nemlig måske gerne beholde pengene hvis jeg en dag skulle
få brug for dem til min bolig, rejse, sygdom osv..)? Tak

Fra : D.Hansen

Dato : 25-04-07 17:31

"Niller" <noplok@jskhkjgvdskj.kj> skrev i en meddelelse
> [...]
> mulige scenarier (jeg vil nemlig måske gerne beholde pengene hvis jeg en
> dag skulle få brug for dem til min bolig, rejse, sygdom osv..)? Tak

Hej

Hvis renteindtægter præcis modsvares af renteudgifterne, så er der ikke
nogen fordel/ulempe ved at beholde pengene. Heller ikke skattemæssigt.

Hvis du kan bruge 100.000 kr. til noget så vil jeg beholde dem, da lånet
stadig er meget billig, og derfor vil det blive dyrer hvis du lidt senere
skal ud og låne 100.000 kr. fordi du har betalt dine SU lån.

D.Hansen

Fra : Niller

Dato : 25-04-07 21:02

> Hvis renteindtægter præcis modsvares af renteudgifterne, så er der ikke
> nogen fordel/ulempe ved at beholde pengene. Heller ikke skattemæssigt.

Ok tak. Ved du hvor meget skat man betaler af renteindtægter? Jeg går ud fra
at det er B indkomst?. Og hvor meget fradrag får man for renteudgifter? Er
der ikke noget med at kun 1/3 kan trækkes fra??

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 26-04-07 07:42

> Ok tak. Ved du hvor meget skat man betaler af renteindtægter? Jeg går ud
> fra at det er B indkomst?. Og hvor meget fradrag får man for
> renteudgifter? Er der ikke noget med at kun 1/3 kan trækkes fra??

Skatteteknisk er det samme procent du kan trække fra hhv. betale skat af
renteudgifter så reelt betaler du kun skat af en eventuel nettodifference i
et sådant regnskab.

Knud