Ny computer
Fra : Morten Boysen

Dato : 04-07-01 10:12

Jeg skal til at have skaffet mig noget nyt hardware. Min 3 år gamle
overclockede Celeron er ved at synge på sidste vers. Derfor skal jeg
have mig et nyt fartmonster. Jeg har derfor nogle spørgsmål til gruppen:

Jeg har tænkt mig at købe de enkelte dele online, for så selv at sætte
det sammen. Denne måde er klart den billigste. Problemet er, at det ikke
er alle netbutikker der har det bedste ry. Jeg har fundet frem til et
par stykker:

http://www.prc-data.dk
http://www.shg.dk

Er der nogle der har gode/dårlige erfaringer med disse, eller er der
andre butikker der er værd at tage med i overvejelserne?

Hvad angår selve delene, så vil jeg også lige høre jeres mening. Er der
nogle der er sårrlige, eller skal jeg vente et par uger, fordi der
kommer noget nyt og spændende, som vil være meget bedre. For at kunne
se, om jeg køber det rigtige, så skal i selvfølgelig vide hvad den skal
bruges. Computeren skal primært bruges til simuleringer, beregninger og
andre lignende ting, og helst på en gang. Nogle af de programmer kunne
være MATLAB, ORCAD og så Word og det løse. Det betyder at jeg skal bruge
en hurtig CPU og meget RAM. Derudover skal tilgangen til RAM'en være
rimelig hurtig. Når MATLAB kværner et par 10Mbyte matrixer igennem, så
skal der flyttes noget data.

Det jeg har fundet frem til er:

ASUS A7V133-C, Socket A Bundkort, Via KT133A Chipset

AMD Athlon (Thunderbird) 1333MHz, Socket A, 133/266MHz bus

512MB PC133 7,5nS RAM PQI med 10 års garanti.

IBM Deskstar 60GXP, 60,0GB, 7200RPM, ATA/100

ASUS AGP-V7100 PRO TV GeForce-2 MX-400 32MB Retail TV-out
(Kunne også være ASUS AGP-V7700 GeForce-2 GTS grafikkort, 32MB
DDR-RAM,TV-Out)

Aopen HQ45, Midi-tower, ATX med blå stribe, incl. 235 PSU

Creative Sound Blaster PCI 128, bulk

ASUS DVD-612, 12x DVD, 40x CD-ROM, IDE, retail pakning

Et diskettedrev.

En CPU køler.

Det er altså et komplet system minus netværkskort, skærm, mus og
tastatur.

Hvis der er nogle der har kommentarer, forslag eller gode råd, så vil
jeg meget gerne høre dem.

--
Morten Boysen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-07-01 10:32

Jeg har indtil for nylig haft gode erfaringer med SHG.dk, men som du kan
læse i min "advarsel imod ..." så har de lidt andre garanti "regler" end de
fleste andre jeg har oplevet.
Prøv evt. IT-Butikken, der har jeg ofte handlet og altid fået god service.
PRC har jeg handlet hos i flere år og altid fået den service jeg forventede,
så dem kan jeg kun anbefale (også selvom de til tider er lidt til dyre side)
MVH
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 04-07-01 10:37

On Wed, 4 Jul 2001 11:12:07 +0200, "Morten Boysen"
<morten.boysen@aub.dk> wrote:

>http://www.prc-data.dk
>http://www.shg.dk
>
>Er der nogle der har gode/dårlige erfaringer med disse, eller er der
>andre butikker der er værd at tage med i overvejelserne?

www.midtdata.dk Hurtig levering, lave priser og god service.
Jeg har bygget 3 maskiner næsten udelukkende med stumper fra
Midtdata og har ikke haft en eneste klage.

Hvis jeg var dig ville jeg nok overveje at bruge Apacer RAM
istedet for PQI. Prisen er næsten den samme.
Min Athlon 1200@1400 havde en del problemer med PQI RAM,
men efter et skift til Apacer RAM forsvandt disse problemer.

Mvh Mogens

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-07-01 11:58

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message
[snip]

> [...]
> AMD Athlon (Thunderbird) 1333MHz, Socket A, 133/266MHz bus
> 512MB PC133 7,5nS RAM PQI med 10 års garanti.

Hva' med DDR RAM istedet? (og et andet bundkort)

> IBM Deskstar 60GXP, 60,0GB, 7200RPM, ATA/100
> ASUS AGP-V7100 PRO TV GeForce-2 MX-400 32MB Retail TV-out
> (Kunne også være ASUS AGP-V7700 GeForce-2 GTS grafikkort, 32MB
> DDR-RAM,TV-Out)

Til spil og 3d programmer er dit valg fornuftigt. Men skal du ikke mest
bruge 2d ? Måske kunne KyroII eller Radeon komme inde i overvejelserne...

> Aopen HQ45, Midi-tower, ATX med blå stribe, incl. 235 PSU

Nej... det er nok lige i underkanten med kun 235W. Du skal op på 300Watt
anbefaler AMD.

Kik lige her inden du samler.
http://www.amd.com/products/cpg/athlon/pdf/23986.pdf

- Lars

Fra : Rasmus Christofferse~

Dato : 04-07-01 16:23

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com> wrote:

> Hva' med DDR RAM istedet? (og et andet bundkort) <snip>

Hvis du vil OC bør du nok overveje Apacher 133 RAM eller PQI 166
RAM, eller som nævnt DDR RAM, selv om de stadig er lidt dyre.

Hvad med at vælge to hd, så du kan køre raid 0, det ville tjene et system
som
dit godt... Du kan så enten vælge en mb med onboard raid, eller (bedre og
dyrere) en separat raid controller.

> Nej... det er nok lige i underkanten med kun 235W. Du skal op på
> 300Watt anbefaler AMD. <snip>

Ja, det skal du _helt_ sikkert, i særdeleshed med et GF kort... De sluger en
del.

Jeg har gode erfaringer med PRC-data, og brogede erfaringer med SHG.

Mvh

Rasmus Christoffersen

--
Posted from unisgateway.unis.no [158.39.46.190]

Fra : Jonny Jensen

Dato : 04-07-01 18:41

> Hvis du vil OC bør du nok overveje Apacher 133 RAM eller PQI 166
> RAM, eller som nævnt DDR RAM, selv om de stadig er lidt dyre.

Apacher 256 MB DDR-Ram 659,- fra holm-data.dk... Ikke dyrt efter min
mening.... Har lige købt 512 MB

> [...]
> som
> dit godt... Du kan så enten vælge en mb med onboard raid, eller (bedre og

Asus A7V133 har onboard RAID, og den virker fint. Til andre: Er seperat RAID
bedre end onboard? Jeg ville ellers mene at det er ligegyldigt, måske endda
bedre at controlleren sidder onboard, eller hvad?

Jonny

Fra : Henning

Dato : 05-07-01 12:16

>Hvad med at vælge to hd, så du kan køre raid 0, det ville tjene et system
>som

Raid 0 = dobbelt så stor chance for at miste alle data!

Henning

Fra : Morten Boysen

Dato : 05-07-01 14:00

"Rasmus Christoffersen" <rasmus.christoffersen@unis.no> wrote in message

> Ja, det skal du _helt_ sikkert, i særdeleshed med et GF kort... De
sluger en
> del.

Vil et Aopen ATX Miditower kabinet m/ P4 powersupply med 300Watt
forsyning kunne gøre det? Er den eneste forskel på dette og ovenstående
kabinet PU'en?

--
Morten Boysen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 04-07-01 12:07

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> writes:

> Er der nogle der har gode/dårlige erfaringer med disse, eller er der
> andre butikker der er værd at tage med i overvejelserne?

Kig eventuelt på forhandlerbarometeret på edbpriser.dk. Eksempel:
http://www.edbpriser.dk/bedominfo.asp?ID=31396

Fra : Jonny Jensen

Dato : 05-07-01 09:42

Jeg har kun haft gode erfaringer med SHG.dk.. Ellers kan jeg anbefale
holm-data.dk, itbutikken.dk (de har dog ferielukket de næste 2 uger) og
ellers compumail.

> ASUS A7V133-C, Socket A Bundkort, Via KT133A Chipset

Godt bundkort, har haft et i et par måneder nu, men et spændene alternativ
kunne da være A7M266, hvis du kan undvære RAID-controlleren onboard.

> 512MB PC133 7,5nS RAM PQI med 10 års garanti.

Nej, ikke godt. Hellere Apacer eller Kingston. Dem går man aldrig galt i
byen med. PQI laver mange problemer mange steder. DDR-ram hvis du vælger
A7M266.

> ASUS AGP-V7100 PRO TV GeForce-2 MX-400 32MB Retail TV-out
> (Kunne også være ASUS AGP-V7700 GeForce-2 GTS grafikkort, 32MB
> DDR-RAM,TV-Out)

Jeg ville nok tage V7700. Den jeg har kan nemt clockes til 233/388 her hos
mig!

> Aopen HQ45, Midi-tower, ATX med blå stribe, incl. 235 PSU

Godt kabinet, skod PSU... Du skal have minimum en 300W. Tænk på at du har
GeForce 2, ATA100 HD og 1,333 GHz som skal fødes. Resten af systemet lyder
IMHO OK.

Jonny.