Kaffe typer - smag
Fra : Keysersoce

Dato : 26-04-07 13:20

Hej i gruppen

Jeg har et spørgsmål til kaffe måske ikke så simpelt som jeg tror.
Hvilken kaffe skal man drikke hvis man kan lide kaffen stærk men ikke
bitter.
Når jeg spørger om råd i en butik nder jeg tit med meget smagsfulde
milde typer men ikke en stærk kop kaffe, er det mig der blander noget
sammen eller er det forståeligt.

Hvis der er nogen som har et link hvor jeg kan læse op på dette
modtages det gerne.

Keysersoze

Fra : Max

Dato : 26-04-07 13:32

Hej Keysersoce

> Hvilken kaffe skal man drikke hvis man kan lide kaffen stærk men ikke
> bitter.

Du kunne prøve en ren Arabica.

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 26-04-07 19:29

> Du kunne prøve en ren Arabica.
>
> --
> Mvh Max

"Ren arabica" er et cirka ligeså præcist svar som "japansk bil". Der er stor
forskel på en mexicansk og en ethiopisk kaffe, selvom de begge arabica
(hvilket det meste kaffe, der sælges iøvrigt er).
Men bitterhed kommer af for høj temperatur(mere end 96 grader ) eller for
lang trækketid. Hvis du vil have stærk kaffe, skal du bruge mere kaffe i
forhold til mængden af vand end du plejer.
Prøv f.eks med en Kenya AA kaffe.

mvh
Anders

Fra : Max

Dato : 26-04-07 19:52

Hej Anders

> Prøv f.eks med en Kenya AA kaffe.

Nej, jeg vil da ej.

--
Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-04-07 20:06

> [...]
> Når jeg spørger om råd i en butik nder jeg tit med meget smagsfulde
> milde typer men ikke en stærk kop kaffe, er det mig der blander noget

Taget fra bogen kaffeslaberads (hvor der et nydeligt beslutningstræ):

1. mælk i kaffen?
ja: 2 nej: 4

2. caffe latte hjemme?
ja: 3
nej:6

3. espressokaffe (gerne med lidt god robustakaffe i)

4. espressso som italierne?
ja: 5 nej: 9

5. espressokaffe (gerne ren arabica)

6. elsker du andet end mors kødgryder?
ja: 7 nej: 8

7. kenya, costa rica, sumatra, sulawesi

8. columbia, brasilien

9. kraftig men blød og rund?
ja: 10 nej: 11

10. columbia, sumatra, costa rica

11. let blød og rund?
ja: 12 nej: 13

12. mexico, guatemala, timor, nicaragua, brasilien

13. special råstærk kaffe? [sic]
ja: 14 nej: 15

14. kenya, etiopien, sulawesi, yemen

15. let med special smag? [sic]
ja: 16 nej: 17

16. jamaica, hawaii

17. guiden giver op. Der er intet håb
for dig hmht. kaffe. Måske skulle du
prøve noget andet !

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Morten S Hansen

Dato : 28-04-07 22:28

Jens Axel Søgaard skrev:

> [...]
>
> 11. let blød og rund?
> ja: 12 nej: 13
>
> 12. mexico, guatemala, timor, nicaragua, brasilien

Fed guide! Den vil jeg da lade min inspirere af fremover...

/morten

Fra : Max

Dato : 30-04-07 07:58

Hej Morten

> Fed guide! Den vil jeg da lade min inspirere af fremover...

Jeg vil også anbefale bogen den kommer fra, du kan få den fra

http://www.amokka.dk/

--
Mvh Max

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 30-04-07 21:08

Keysersoce wrote:

> [...]
> Når jeg spørger om råd i en butik nder jeg tit med meget smagsfulde
> milde typer men ikke en stærk kop kaffe, er det mig der blander noget

Nej, det giver god mening, hvorfor skal al kaffe være mild og rund hvis
man nu trænger til et ordenligt kick!

Men frygt ikke, din redning hedder Altura og ligger i Graven 22, Århus C.
Der laver de de mest fantastike ristninger der er kraftige og rige uden
at blive sure eller beske.
Prøv dem, de er alle pengene værd

mvh.
anders

Fra : TA

Dato : 05-05-07 19:52

"Keysersoce" <henrik.engel@gmail.com> wrote in message

[...]

---- svar herunder ----

Det er svært at svare på, da flere faktorer spiller ind.

Nyristede bønner (een til to dage gamle) er en vigtig forudsætning for en
fyldig kaffesmag. Herved bevares de æteriske olier, der giver kaffen sin
fyldige smag.

Ristningsgraden har betydning (temperatur og varighed). En let ristning
bevarer olien og syren -- en kraftigere ristning giver en stærkere smag.
Espresso-bønner er fx ristet middel-kraftigt.

Formalingsgrad og bryggemetode har betydning. I et papirfilter giver en grov
formaling en rundere kaffesmag end en fin formaling.

Kaffesorten er ikke så afgørende, men de forskellige sorter kan have en ret
distinkt smag.

Det bedste råd er nok at købe nogle grønne bønner, riste dem middel til
middel-kraftig, male dem middel til grov, anvende en god portion (kaffe-)
bønner, og så ellers prøve sig frem. Alternativt kunne du måske brygge kaffe
på espresso-bønner?

Se evt også
<http://www.thecoffeefaq.com/>
<http://www.sweetmarias.com/>.