Brækket kraveben - hvor lang tid skal det ~
Fra : panch

Dato : 24-04-07 09:58

Hej,

Den 17. marts styrtede jeg på cyklen og brækkede mit kraveben. Jeg fik en
8-tals krave på, som vist er normal praksis. Lægen på skadestuen sagde at
98% ikke får mén, mens 2% får komplikationer som gør at de skal have det
brækket op og eventuelt fikseret.

Nu godt 5 uger efter uheldet er kravebenet groet sammen igen, men ikke helt
lige, så en knoglestump kan stadig mærkes og ses tydeligt. Det fjedrer en
smule endnu.

Jeg kan mærke en ømhed når jeg løfter armen, og især i strakt tilstand gør
det ondt.

Vil det gå over med tiden? Skal jeg virkelig vente 2 mdr med at få svar på
om der er komplikationer, hvis der nu er nogen allerede?

En meget dygtig privat ortopæd her i Odense, Kragh Petersen, sagde. da jeg
var inde ved ham i forbindelse med en operation i albuen (ja det går ikke
skide godt for mig :) ) at der i mange andre landes i vid udstrækning
anvendes en skinne, som skrues udenpå huden og ind i knoglen så den
fuldstændig fikseret og heler korrekt. Professionelle cykelryttere får sådan
en på, og så kan de cykle videre efter 2 dage.
Hvorfor kan det passe at jeg så skal gå rundt med sådan en dårlig heling af
mit kraveben, som måske vil give mén på længere sigt?

Jeg har igennem mit arbejde en sundhedsforsikring, så jeg ville sådan set
gerne have det lavet ved selvsamme ortopæd. Men nu bliver det jo noget rod,
hvis det hele skal brækkes op igen...

Nogen der har brækket kravebenet, uden at knoglehelingen var helt god, men
som ikke har mén efter det idag?

Fra : Workingmom

Dato : 24-04-07 17:32

panch skrev:
> Nogen der har brækket kravebenet, uden at knoglehelingen var helt god, men
> som ikke har mén efter det idag?

Min mand brækkede kravebenet for 12 år siden. Det groede sammen i
vinkel. Han blev aldrig lige så stærk i den skulder som før, og kunne
ikke længere holde til at have børn siddende på skuldrene ret længe.

Han har aldrig villet have det ordnet.

Den eneste fordel var, at hans højre arm altid havde været 2 cm længere
end den venstre - bruddet hev armen lidt op, så den nu kun er 1 cm
længere

Tine

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 30-04-07 19:17

> Nogen der har brækket kravebenet, uden at knoglehelingen var helt god, men
> som ikke har mén efter det idag?

Ja, det har jeg. Sammenvoksningen kan ses, men har siden dyrket masser af
håndbold og fodbold med de fald og jord/gulv-kontakt, som det nu medfører.
Har ingen problemer haft.

Fra : panch

Dato : 01-05-07 07:56

"Mads Jakobsen" <madsjakob@hotmail.com> wrote in message

> Ja, det har jeg. Sammenvoksningen kan ses, men har siden dyrket masser af
> håndbold og fodbold med de fald og jord/gulv-kontakt, som det nu medfører.
> Har ingen problemer haft.

Dejligt at høre. Jeg kan så bare vente på at ømheden holder op. Der er nu
gået halvanden måned, men der skal jo nok gå halvanden til...