|
| Hvilken olieblanding Fra : Søren |
Dato : 27-04-07 20:27 |
|
Hejsa
Jeg har fået en ældre Mercury påhængsmotor. Nu er spørgsmålet bare hvilket
blandings forhold skal den have? Det er en 20 hestes fra starten af 70'rne.
Nogen der har et bud?
/Søren
| |
ena (27-04-2007)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 27-04-07 20:53 |
|
2%
"Søren" <rager@ikke.dig> skrev i en meddelelse
news:46324e7e$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har fået en ældre Mercury påhængsmotor. Nu er spørgsmålet bare hvilket
> blandings forhold skal den have? Det er en 20 hestes fra starten af
> 70'rne.
>
> Nogen der har et bud?
>
> /Søren
| |
Søren (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 28-04-07 07:22 |
|
Tak
"ena" <ekk@nomail.com> skrev i meddelelsen
news:463254a4$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> 2%
>
> "Søren" <rager@ikke.dig> skrev i en meddelelse
> news:46324e7e$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hejsa
>>
>> Jeg har fået en ældre Mercury påhængsmotor. Nu er spørgsmålet bare
>> hvilket blandings forhold skal den have? Det er en 20 hestes fra starten
>> af 70'rne.
>>
>> Nogen der har et bud?
>>
>> /Søren
>
>
| |
Henning (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 28-04-07 08:06 |
|
On Fri, 27 Apr 2007 21:52:54 +0200, "ena" <ekk@nomail.com> wrote:
>2%
.... om vinteren, 1% om sommeren. Det plejer at være standard i de
2-takts motorer jeg har kigget på
| |
Lars Kristensen (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 28-04-07 16:02 |
|
Henning wrote:
> On Fri, 27 Apr 2007 21:52:54 +0200, "ena" <ekk@nomail.com> wrote:
>
>> 2%
>
> ... om vinteren, 1% om sommeren. Det plejer at være standard i de
> 2-takts motorer jeg har kigget på
>
Og det har jeg så aldrig set på dem jeg har rodet med (suzuki, mercury).
Det er muligvis fråds, men jeg ville holde mig til 2%
- Lars
| |
Per (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 28-04-07 17:14 |
|
Henning wrote:
> On Fri, 27 Apr 2007 21:52:54 +0200, "ena" <ekk@nomail.com> wrote:
>
>> 2%
>
> ... om vinteren, 1% om sommeren. Det plejer at være standard i de
> 2-takts motorer jeg har kigget på
1 % hmmm !
Jeg har aldrig hørt om 2-taktere, der skulle have mindre end 2% blanding -
er det specielt for bådmotorer ?
Motorcykler, knallerter, generatorer mv. skal alle have min 2% blanding.
Jeg mener endda, at i gamle dage, da jeg kørte knallert, var der ofte 4%
blanding på tankstationerne.
Hvorfor kun 1 % til en bådmotor - den lever da i et "barskt" miljø ??
Mvh. Per
| |
Leon Hulstroem (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 28-04-07 17:19 |
|
> Hvorfor kun 1 % til en bådmotor - den lever da i et "barskt" miljø ??
Har eller aldrig hørt om andet end 2%.. og joo man kan stadig vælge 2 eller
4 % på tanken
-Leon
| |
TOSB (28-04-2007)
| Kommentar Fra : TOSB |
Dato : 28-04-07 20:43 |
|
Leon Hulstroem wrote:
>> Hvorfor kun 1 % til en bådmotor - den lever da i et "barskt" miljø ??
>
> Har eller aldrig hørt om andet end 2%.. og joo man kan stadig vælge 2
> eller 4 % på tanken
>
> -Leon
Har jeg brugt for mange penge, når jeg har valgt specialolie til outboard
motorer. Det er vel ikke godt nok at vælge færdigblandet på tanken?
Så vidt jeg har forstået det, så skal der en speciel olie til, når det
gælder påhængsmotorer - eller tager jeg fejl?
mvh
Torben
| |
Boje (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Boje |
Dato : 29-04-07 13:24 |
|
"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
news:52a2e$4633a3c9$5293ed3f$5020@news.arrownet.dk...
>
> Har jeg brugt for mange penge, når jeg har valgt specialolie til outboard
> motorer. Det er vel ikke godt nok at vælge færdigblandet på tanken?
> Så vidt jeg har forstået det, så skal der en speciel olie til, når det
> gælder påhængsmotorer - eller tager jeg fejl?
>
> mvh
> Torben
Hej.
Nej, det har du ikke. Man bør nemlig ikke hælde knallertbenzin på en
påhængsmotor eller omvendt, da knallerten er luftkølet og dermed arbejder
ved en væsentlig højere temperatur.
I øvrigt er blandingsforholdet 2% til en Mercury fra 70'erne.
Mvh
Boje
| |
Martin Rise Christen~ (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Rise Christen~ |
Dato : 28-04-07 17:28 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4633725a$0$13981$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Henning wrote:
>> On Fri, 27 Apr 2007 21:52:54 +0200, "ena" <ekk@nomail.com> wrote:
>>
>>> 2%
>>
>> ... om vinteren, 1% om sommeren. Det plejer at være standard i de
>> 2-takts motorer jeg har kigget på
>
> 1 % hmmm !
>
> Jeg har aldrig hørt om 2-taktere, der skulle have mindre end 2% blanding -
> er det specielt for bådmotorer ?
>
Alle nyere yamahaer skal kun have 1% - (vedligeholder selv ca. 12 stk.)
Mvh,
Martin Rise Christensen
www.houmi.dk
| |
Jonas Lüttichau (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 29-04-07 15:22 |
|
On 29 Apr., 14:23, "Boje" <b...@get2net.dk> wrote:
> Nej, det har du ikke. Man bør nemlig ikke hælde knallertbenzin på en
> påhængsmotor eller omvendt, da knallerten er luftkølet og dermed arbejder
> ved en væsentlig højere temperatur.
Hvilken indflydelse har det på hvilken benzin/olie du hælder på?
Mvh
Jonas
| |
Boje (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Boje |
Dato : 30-04-07 22:53 |
|
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1177856519.905543.24580@u30g2000hsc.googlegroups.com...
On 29 Apr., 14:23, "Boje" <b...@get2net.dk> wrote:
> Nej, det har du ikke. Man bør nemlig ikke hælde knallertbenzin på en
> påhængsmotor eller omvendt, da knallerten er luftkølet og dermed arbejder
> ved en væsentlig højere temperatur.
Hvilken indflydelse har det på hvilken benzin/olie du hælder på?
Mvh
Jonas
Hej.
Det betyder intet for benzinen, men olien er kritisk. Vandkølede motorer
smører ikke ordentligt, hvis olien er beregnet til en meget varmere
driftstemperatur. Omvendt vil Outboardolien kokse, hvis den bruges i en
luftkølet knallertmotor.
Mvh
Boje
| |
Niels & Astrid (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Niels & Astrid |
Dato : 29-04-07 21:14 |
|
"Søren" <rager@ikke.dig> skrev i en meddelelse
news:46324e7e$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har fået en ældre Mercury påhængsmotor. Nu er spørgsmålet bare hvilket
> blandings forhold skal den have? Det er en 20 hestes fra starten af
> 70'rne.
>
> Nogen der har et bud?
>
> /Søren hej gruppe. til min aldrende 7½ hk Mercury fra -71 skal der 2% i
> bensinen som skal være blyfri. Blyfri fordi blyet sætter sig i
> stempelringene og forringer tætningen, ringene er låste på stemlet og kan
> ikke dreje frit, derfor kan blyet sætte sig.( gælder kun for 2-takt
> motorer ). Om olien skal det nævnes at det bør være " koldolie ", dvs. at
> olien skal kunne fungere ved de relativt lave temperaturer som en
> vandkølet påhængsmotor lever med. Derfor bør man købe eb særlig
> outboardoil der er specilt beregnet til disse forhold. tilsidst vil jeg
> tilfje at jeg hælder 1 % karburatorsprit i tanken til at tage
> kondensvandet, som har det med at komme i karburatorens nåledyser. Derfor
> starter min motor oftest ved andet træk i snoren. mvh Niels F.
| |
ena (30-04-2007)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 30-04-07 19:01 |
|
Om olien skal det nævnes at det bør være " koldolie ", dvs. at
>> olien skal kunne fungere ved de relativt lave temperaturer som en
>> vandkølet påhængsmotor lever med.
Koldolie har jeg aldrig hørt om før - det det skal være er en totaktsolie
med TC-W godkendelse - se på flasken (Two Stroke Watercooled) TC-W olien kan
så hedde TC-W 1 eller TC-W 2 osv alt efter hvor god den er - alle de nævnte
olier kan bruges på din motor da den er lavet før olierne blev så fine.
| |
Niels & Astrid (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Niels & Astrid |
Dato : 30-04-07 20:24 |
|
"Søren" <rager@ikke.dig> skrev i en meddelelse
news:46324e7e$0$8700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har fået en ældre Mercury påhængsmotor. Nu er spørgsmålet bare hvilket
> blandings forhold skal den have? Det er en 20 hestes fra starten af
> 70'rne.
>
> Nogen der har et bud?
>
> /Søren Koldolie er et begreb der dækker over at smøreolien fungerer bedst
> ved de relativt lave temperaturer som en vandkølet påhængsmotor arbejder
> ved. I den modsatte grøft er der varmolier som typisk bliver brugt til
> luftkølede motorer der har en væsentligt højere arbejdstemperatur. Et
> problem med koldolierne er at de lettere forbrænder til koks end
> varmolierne, der til gengøld ikke smører særlig godt ved lave
> temperaturer. Viskociteten ved forskellige temperaturer er i udkanten af
> min viden, så det må bedrevidende svare på. mvh Niels F.
| |
ena (01-05-2007)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 01-05-07 17:09 |
|
>>
>> /Søren Koldolie er et begreb der dækker over at smøreolien fungerer bedst
>> ved de relativt lave temperaturer som en vandkølet påhængsmotor arbejder
>> ved. I den modsatte grøft er der varmolier som typisk bliver brugt til
>> luftkølede motorer der har en væsentligt højere arbejdstemperatur. Et
>> problem med koldolierne er at de lettere forbrænder til koks end
>> varmolierne, der til gengøld ikke smører særlig godt ved lave
>> temperaturer. Viskociteten ved forskellige temperaturer er i udkanten af
>> min viden, så det må bedrevidende svare på. mvh Niels F.
>
>
Jeg er aldrig stødt på begrebet - og det står ikke i specifikationerne for 2
taktsolier - der hedder det TC-W hvis det er til en vandkølet motor til
luftkølede hedder standarden API TC
| |
|
|