/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvad skal man egentligt hav og kunne...
Fra : Ukendt


Dato : 25-04-07 23:07

Hej

Jeg ligger pt og fræser rundt i min nyindkøbte bedagede hobie 16.

Jeg har ikke duelighedsbevis, men har dog sejlet en hel del før (i
enkelskrogsbåde - noget større 27+ fod)

Hvad med forsikring - ikke så meget på min båd, men hvis jeg nu drøner ind i
en 50' tysker til et par mille...
.... og så er det jo ikke specielt mange ankre med, så hvis jeg nu overraske
af stille vind og solnedgang, hvad er så min laternepligt (jeg kender godt
lanternereglerne på store både)...

PS. Det er skideskægt at drøne rundti sådan en...

/karsten



 
 
Ukendt (25-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-04-07 23:22

> ... og så er det jo ikke specielt mange ankre med, så hvis jeg nu
> overraske af stille vind og solnedgang, hvad er så min laternepligt (jeg
> kender godt lanternereglerne på store både)...

OK lanternerne er så genoplæst

/karsten



mit navn (26-04-2007)
Kommentar
Fra : mit navn


Dato : 26-04-07 06:20

Du skal have en lanterne, hvidt lys hele vejen rundt. Din båd er under 7
meter, så derfor et det "lanternen", der er ikke brug for andet.
Forsikring, mindst ansvar.
Du behøver ikke duelighedsbevis.

KAN det blive så vindstille, at en hobie ikke kan sejle ?


Så gælder det vist bare om at ha det sjovt

Tillykke med båden.



"Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> skrev i en meddelelse
news:462fd0fa$0$52190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg ligger pt og fræser rundt i min nyindkøbte bedagede hobie 16.
>
> Jeg har ikke duelighedsbevis, men har dog sejlet en hel del før (i
> enkelskrogsbåde - noget større 27+ fod)
>
> Hvad med forsikring - ikke så meget på min båd, men hvis jeg nu drøner ind
> i en 50' tysker til et par mille...
> ... og så er det jo ikke specielt mange ankre med, så hvis jeg nu
> overraske af stille vind og solnedgang, hvad er så min laternepligt (jeg
> kender godt lanternereglerne på store både)...
>
> PS. Det er skideskægt at drøne rundti sådan en...
>
> /karsten
>



Ukendt (26-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-04-07 21:36

> Du skal have en lanterne, hvidt lys hele vejen rundt. Din båd er under 7
> meter, så derfor et det "lanternen", der er ikke brug for andet.
> Forsikring, mindst ansvar.
> Du behøver ikke duelighedsbevis.

Så vidt jeg kan læse mig til skal jeg kun bruge en lampe i tilfælde af
kollisionsrisiko...

> KAN det blive så vindstille, at en hobie ikke kan sejle ?

Næppe, men man kunne måske tage for sent ud og blive overrasket af mørket


> Så gælder det vist bare om at ha det sjovt

Det er det også

> Tillykke med båden.

Thnx

/karsten



Harding E. Larsen (26-04-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 26-04-07 07:55

Hej Karsten,

Det er helt fint at du er opmærksom på ansvarsforholdene når man
sejler.
I søvejsreglerne er alt der flyder på vandet at betragte som et
skib og det skal afhængig af størrelse, type, m.m. vise hhv. dag-
eller natsignaler derefter. Desuden skal man også have de
fornødne navigationshjælpemidler ombord, alt efter forholdene.

Et er søvejsreglerne et andet er at kunne navigere, derfor bør
du lære dette. Det er ikke noget krav; men sker der noget vil en
retsafgørelse sikkert tage afsæt i manglende viden.
Tag i det mindste duelighedsbevis. Det kan være at du bliver så
bidt af at kende reglerne og kunne udføre navigation at der går
sport i det og du fortsætter med yderligere uddannelser. Det kan
jo være at du senere i tilværelsen køber noget større og begiver
dig længere væk fra basishavnen.

Du bør som minimum have en ansvarsforsikring men en kasko vil
dække dig ind.

Nu skriver du vindstille, tåge kan også forekomme og tåge kan
kumme meget hurtigt..og hvad så.

En tidligere verdensmester i Hobie-cat tog fra Stævns til
Kastrup og blev overrasket af vindstille lidt efter afgang ude i
Køge bugt. De to ombord roede til Dragør, hvor gasten blev sat
af og ejeren roede videre til Kastrup.

Har du årer ombord?

Der er mange ting man skal tage i betragtning når man begiver
sig ud på vandet. Først når man kan overskue tingene langt frem
bliver det sjovt. Har man ikke dette fornødne overblik og den
fornødne ballast virker det mere harsarderet og ukontrolleret.

Må jeg spagfærdigt drage en sammenligning til dem der sejler med
vandscootere, de kender bestemt ikke reglerne eller følger dem.

Mvh/Harding

Karsten Madsen <kmhosalsitidanmark> skrev:
>Hej
>
>Jeg ligger pt og fræser rundt i min
>nyindkøbte bedagede hobie 16.
>
>Jeg har ikke duelighedsbevis, men har
>dog sejlet en hel del før (i
>enkelskrogsbåde - noget større 27+ fod)
>
>Hvad med forsikring - ikke så meget på
>min båd, men hvis jeg nu drøner ind i
>en 50' tysker til et par mille...
>... og så er det jo ikke specielt
>mange ankre med, så hvis jeg nu overraske
>af stille vind og solnedgang, hvad er
>så min laternepligt (jeg kender godt
>lanternereglerne på store både)...
>
>PS. Det er skideskægt at drøne rundti sådan en...
>
>/karsten



Ukendt (26-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-04-07 21:47


"Harding E. Larsen (slet 2TEDD)" <harding@2TEDDlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11775708240.572057130487401@dtext.news.tele.dk...
> Hej Karsten,
>
> Det er helt fint at du er opmærksom på ansvarsforholdene når man
> sejler.
> I søvejsreglerne er alt der flyder på vandet at betragte som et
> skib og det skal afhængig af størrelse, type, m.m. vise hhv. dag-
> eller natsignaler derefter. Desuden skal man også have de
> fornødne navigationshjælpemidler ombord, alt efter forholdene.
> Et er søvejsreglerne et andet er at kunne navigere, derfor bør
> du lære dette. Det er ikke noget krav; men sker der noget vil en
> retsafgørelse sikkert tage afsæt i manglende viden.
> Tag i det mindste duelighedsbevis. Det kan være at du bliver så
> bidt af at kende reglerne og kunne udføre navigation at der går
> sport i det og du fortsætter med yderligere uddannelser. Det kan
> jo være at du senere i tilværelsen køber noget større og begiver
> dig længere væk fra basishavnen.


Som skrevet, så har jeg sejlet en del enkeltskrogsbåde, så navigeringen kan
jeg. Navigationsudstyr begrænser sig vist nok til mine briller - der er ikke
meget stuveplads på en hobie16.

Jeg er nu ikke bange for at bevæge mig væk fra min basishavn - det er i
øvrigt Augustenborg, så der er en del sejllads ud i åbent hav
(Østersøen/Lillebælt), men jeg regner da med at snuppe Als-rundt senere på
året i Hobien

> Du bør som minimum have en ansvarsforsikring men en kasko vil
> dække dig ind.

Kasko er nok at skyde over målet, da den har kostet 7000,- plus diverse
tilbehør (900,-)....
Er ansvaren ikke en del af den personlige ansvarforsikring, når både er
lille...

> Nu skriver du vindstille, tåge kan også forekomme og tåge kan
> kumme meget hurtigt..og hvad så.

Tell me about that. Det er ikke sjovt at ligge i læ af storebæltsbroen i en
24' firling, når man kan høre storebæltsfærgerne i tæt tåge kl. 4. om
morgenen. Tja'eh det var jo dengang

> En tidligere verdensmester i Hobie-cat tog fra Stævns til
> Kastrup og blev overrasket af vindstille lidt efter afgang ude i
> Køge bugt. De to ombord roede til Dragør, hvor gasten blev sat
> af og ejeren roede videre til Kastrup.
> Har du årer ombord?

Årer - hvor ? Jeg kan da sætte mig ud på agterpontonnen og plaske med
fødderne

> Der er mange ting man skal tage i betragtning når man begiver
> sig ud på vandet. Først når man kan overskue tingene langt frem
> bliver det sjovt. Har man ikke dette fornødne overblik og den
> fornødne ballast virker det mere harsarderet og ukontrolleret.

Jeg har som sagt sejlet en del, men altid i større både - det her er som at
få børn på ny
Men tak for bekymringen. Du har jo ret; man skal tænke langt frem. Både
våddragt og vest er obligatoriske på båden.

/karsten




Lars Kristensen (26-04-2007)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 26-04-07 23:14

Karsten Madsen wrote:
> "Harding E. Larsen (slet 2TEDD)" <harding@2TEDDlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse news:11775708240.572057130487401@dtext.news.tele.dk...
>> Hej Karsten,
>>
>> Det er helt fint at du er opmærksom på ansvarsforholdene når man
>> sejler.
>> I søvejsreglerne er alt der flyder på vandet at betragte som et
>> skib og det skal afhængig af størrelse, type, m.m. vise hhv. dag-
>> eller natsignaler derefter. Desuden skal man også have de
>> fornødne navigationshjælpemidler ombord, alt efter forholdene.
>> Et er søvejsreglerne et andet er at kunne navigere, derfor bør
>> du lære dette. Det er ikke noget krav; men sker der noget vil en
>> retsafgørelse sikkert tage afsæt i manglende viden.
>> Tag i det mindste duelighedsbevis. Det kan være at du bliver så
>> bidt af at kende reglerne og kunne udføre navigation at der går
>> sport i det og du fortsætter med yderligere uddannelser. Det kan
>> jo være at du senere i tilværelsen køber noget større og begiver
>> dig længere væk fra basishavnen.
>
>
> Som skrevet, så har jeg sejlet en del enkeltskrogsbåde, så navigeringen kan
> jeg. Navigationsudstyr begrænser sig vist nok til mine briller - der er ikke
> meget stuveplads på en hobie16.

Du har da to lange hule pontoner
Jeg tror ikke du vil blive hængt op på manglende søkort hvis du sejler i
hjemligt farvand og fordi det er en jolle. Men det er en god idé,
(nærmest et krav) at du medbringer et kompas. Der fåes flere modeller
der er velegnede til jollebrug. Du er lost hvis du havner i tåge og
vinden vender ... Så kan der hurtigt blive langt hjem.

>
> Jeg er nu ikke bange for at bevæge mig væk fra min basishavn - det er i
> øvrigt Augustenborg, så der er en del sejllads ud i åbent hav
> (Østersøen/Lillebælt), men jeg regner da med at snuppe Als-rundt senere på
> året i Hobien

Det skulle der vel helller ikke være noget problem i. Men overvej en
vandttæt plastiklomme til søkort og put det ned i pontonen igennem en af
inspektionslugerne. Så har du et søkort med hvis du skulle blive i tvivl
om hvor der er vand nok.

>
>> Du bør som minimum have en ansvarsforsikring men en kasko vil
>> dække dig ind.
>
> Kasko er nok at skyde over målet, da den har kostet 7000,- plus diverse
> tilbehør (900,-)....

Der kan nok i forbindelse med kaskoen være noget forsikring mod
personskader forvoldt på dig og besætningen. En kæntring med 20+ kn. kan
være småvild og man kan slå sig kraftigt på vanter og hvad man nu ellers
kan ramme nå nu båden slår saltamotaler.

> Er ansvaren ikke en del af den personlige ansvarforsikring, når både er
> lille...

Det du tænker på er nok indboforsikringen. Jo, hos nogen selskaber er
ansvar på småbåde omfattet af forsikringen, men ikke alle. Læs dine
forsikringsbetingelser igennem og find ud af det.

>
>> En tidligere verdensmester i Hobie-cat tog fra Stævns til
>> Kastrup og blev overrasket af vindstille lidt efter afgang ude i
>> Køge bugt. De to ombord roede til Dragør, hvor gasten blev sat
>> af og ejeren roede videre til Kastrup.
>> Har du årer ombord?
>
> Årer - hvor ? Jeg kan da sætte mig ud på agterpontonnen og plaske med
> fødderne
>

Et par årer kan være guld værd i mange situationer. Et par af dem fra en
legetøjsgummibåd vejer ingenting og fylder heller ikke meget. Det må
være muligt at have sådan to fastgjort under trambolinen f.eks. med
noget boretape el.lign..



- Lars

Ukendt (27-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-04-07 17:49


>> Som skrevet, så har jeg sejlet en del enkeltskrogsbåde, så navigeringen
>> kan
>> jeg. Navigationsudstyr begrænser sig vist nok til mine briller - der er
>> ikke meget stuveplads på en hobie16.
> Du har da to lange hule pontoner

Mjah Men se længere nede

> (nærmest et krav) at du medbringer et kompas. Der fåes flere modeller der
> er velegnede til jollebrug. Du er lost hvis du havner i tåge og vinden
> vender ... Så kan der hurtigt blive langt hjem.

Kompas er en god idé. Jeg har da et fra da jeg løb orienteringsløb

> Det skulle der vel helller ikke være noget problem i. Men overvej en
> vandttæt plastiklomme til søkort og put det ned i pontonen igennem en af
> inspektionslugerne. Så har du et søkort med hvis du skulle blive i tvivl
> om hvor der er vand nok.

Inspektionsluger ?? Hmm, der er ikke mange - nærmest 0. så næppe.
Jeg bliver ikke i tvivl om der er vand nok. Cat'en har ikke sværd, så der
første der rammer bunden er rorerne, og de vipper bare op. Hvis de rammer
bunden er der 80 cm vand, hvis skroget rammer, ja så er gummistøvler nok

>> Er ansvaren ikke en del af den personlige ansvarforsikring, når både er
>> lille...
> Det du tænker på er nok indboforsikringen. Jo, hos nogen selskaber er
> ansvar på småbåde omfattet af forsikringen, men ikke alle. Læs dine
> forsikringsbetingelser igennem og find ud af det.
>
>>
>>> En tidligere verdensmester i Hobie-cat tog fra Stævns til
>>> Kastrup og blev overrasket af vindstille lidt efter afgang ude i
>>> Køge bugt. De to ombord roede til Dragør, hvor gasten blev sat
>>> af og ejeren roede videre til Kastrup.
>>> Har du årer ombord?
>> Årer - hvor ? Jeg kan da sætte mig ud på agterpontonnen og plaske med
>> fødderne
> Et par årer kan være guld værd i mange situationer. Et par af dem fra en
> legetøjsgummibåd vejer ingenting og fylder heller ikke meget. Det må være
> muligt at have sådan to fastgjort under trambolinen f.eks. med noget
> boretape el.lign..

Tja, det var da værd at overveje

Takker for input

/karsten



Henning (26-04-2007)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 26-04-07 23:16

"Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> skrev i en meddelelse
news:46310fbe$0$52160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
klip...
> Er ansvaren ikke en del af den personlige ansvarforsikring, når både er
> lille...
>
....klip

Aner det ikke men hvis du melder dig ind i en sejlerforening er der ofte
ansvarforsikring med i medlemskabet.

Det koster i nabolaget af 250 kr. pr. år. Se f.eks:

http://www.danmarkstursejlerforening.dk/index.htm eller
http://www.dfu-dk.dk/phpindhold.php

mvh Henning



Harding E. Larsen (27-04-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-04-07 11:01

Hej Karsten,

Om du ikke har en anden uddannelse hvori navigation er en del af
uddannelsen, f.eks pilotuddannelse eller tilsvarende er det at
have sejlet i en båd ikke ensbetydende med at man kan navigere,
du skriver jo selv at du ikke har duelighedsbevis. Når du har
erhvervet dig duelighedsbevis, og ikke har anden
navigationsmæssig uddannelse som ballast, begynder du først at
vide lidt om navigation og aspekterne om at finde vej med div.
hjælpemidler.
Det er da godt at du ikke er bange; men det vil være godt at
have mere i rygsækken når du færdes på vandet.

Prøv at undersøge hvad man får med ved tegnelse af en
kaskoforsikring. En kaskoforsikring omfatter ikke alene
erstatning af din egen båd.
Selv en personlig ansvarsforsikring har begrænsninger disse
forhold bør du også undersøge i forhold til din båd og færden.

Nu skriver du "ligge i læ af Storebæltsbroen når man kan høre
storebæltsfærgerne". Det må da have været i den peride hvor
broen blev bygget; men ud over storebæltsfærgerne sejlede der på
det tidspunkt også mange både gennem bæltet. Kunne det ikke
tænkes at du i tågen troede at du lå i læ men faktisk af
strømmen var ført ud i renden.
Du skal være opmærksom på at du i tåge ofte ikke kan høre dig
frem til retningen hvorfra en lyd kommer. Det kraftige
fugtindhold i luften kan virke som en reflektionsmur således at
du tror at lyden kommer fra retningen hvori båden befinder sig
men faktisk er båden et helt andet sted.

Når andre kan finde plads til årer i en Hobiecat må du også
kunne det samme. Der findes delbare årer som evt. kan stuves ned
i en ponton sammen med søkort og kompas og måske tillige en
mobiltelefon eller håndholdt VHF.

Våddragt og redningsvest er ikke at tænke langt frem det er
basisudrustning for at sejle. Våddragt, i den form for fartøj, i
det meste af årets måneder.

Mvch/Harding

Karsten Madsen <kmhosalsitidanmark> skrev:
>Som skrevet, så har jeg sejlet en del
>enkeltskrogsbåde, så navigeringen kan
>jeg. Navigationsudstyr begrænser sig
>vist nok til mine briller - der er ikke
>meget stuveplads på en hobie16.
>
>Jeg er nu ikke bange for at bevæge mig
>væk fra min basishavn - det er i
>øvrigt Augustenborg, så der er en del
>sejllads ud i åbent hav
>(Østersøen/Lillebælt), men jeg regner
>da med at snuppe Als-rundt senere på
>året i Hobien
>
>> Du bør som minimum have en
>>ansvarsforsikring men en kasko vil
>> dække dig ind.
>
>Kasko er nok at skyde over målet, da
>den har kostet 7000,- plus diverse
>tilbehør (900,-)....
>Er ansvaren ikke en del af den
>personlige ansvarforsikring, når både er
>lille...
>
>> Nu skriver du vindstille, tåge kan
>>også forekomme og tåge kan
>> kumme meget hurtigt..og hvad så.
>
>Tell me about that. Det er ikke sjovt
>at ligge i læ af storebæltsbroen i en
>24' firling, når man kan høre
>storebæltsfærgerne i tæt tåge kl. 4. om
>morgenen. Tja'eh det var jo dengang
>
>> En tidligere verdensmester i
>>Hobie-cat tog fra Stævns til
>> Kastrup og blev overrasket af
>>vindstille lidt efter afgang ude i
>> Køge bugt. De to ombord roede til
>>Dragør, hvor gasten blev sat
>> af og ejeren roede videre til Kastrup.
>> Har du årer ombord?
>
>Årer - hvor ? Jeg kan da sætte mig ud
>på agterpontonnen og plaske med
>fødderne
>
>> Der er mange ting man skal tage i
>>betragtning når man begiver
>> sig ud på vandet. Først når man kan
>>overskue tingene langt frem
>> bliver det sjovt. Har man ikke dette
>>fornødne overblik og den
>> fornødne ballast virker det mere
>>harsarderet og ukontrolleret.
>
>Jeg har som sagt sejlet en del, men
>altid i større både - det her er som at
>få børn på ny
>Men tak for bekymringen. Du har jo
>ret; man skal tænke langt frem. Både
>våddragt og vest er obligatoriske på båden.
>
>/karsten



Ukendt (27-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-04-07 17:56

> Nu skriver du "ligge i læ af Storebæltsbroen når man kan høre
> storebæltsfærgerne". Det må da have været i den peride hvor
> broen blev bygget; men ud over storebæltsfærgerne sejlede der på
> det tidspunkt også mange både gennem bæltet. Kunne det ikke
> tænkes at du i tågen troede at du lå i læ men faktisk af
> strømmen var ført ud i renden.
> Du skal være opmærksom på at du i tåge ofte ikke kan høre dig
> frem til retningen hvorfra en lyd kommer. Det kraftige
> fugtindhold i luften kan virke som en reflektionsmur således at
> du tror at lyden kommer fra retningen hvori båden befinder sig
> men faktisk er båden et helt andet sted.

Ja, det var mens broen blev bygget - faktisk da der var markeringer til
undersejling under vestbroen. Så vi har næppe ligget i renden Med mindre
vi da er ført tilbage igen da tågen lettede. Jeg tror heller ikke at der var
mange skibe, som sejlede øst-vest i Storebælt, ud over færgerne. Jo jeg har
da set en enkelt koster som gik fra Nyborg til Sydsjælland et sted, men
ellers ikke

> Når andre kan finde plads til årer i en Hobiecat må du også
> kunne det samme. Der findes delbare årer som evt. kan stuves ned
> i en ponton sammen med søkort og kompas og måske tillige en
> mobiltelefon eller håndholdt VHF.

Ja, jeg bruger en rygsæk, men det er skisme svært at få noget ind i
pontonnen, da de eneste huller der er i dem er ca. 1,5 cm Ø
udluftningshuller i hækken.

/karsten



Harding E. Larsen (30-04-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 30-04-07 09:51

Hej Karsten,

I vores havn ligger en del Hobie og der er et mandehul i
oversiden af hver.
Alternativt kan et par årer surres til rammen.

Mvh/Harding

Karsten Madsen <kmhosalsitidanmark> skrev:

>Ja, jeg bruger en rygsæk, men det er
>skisme svært at få noget ind i
>pontonnen, da de eneste huller der er
>i dem er ca. 1,5 cm Ø
>udluftningshuller i hækken.
>
>/karsten



Ukendt (30-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-07 18:11


"Harding E. Larsen (slet CRZBN)" <harding@CRZBNlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11779233810.00225174289840524@dtext.news.tele.dk...
> Hej Karsten,
>
> I vores havn ligger en del Hobie og der er et mandehul i
> oversiden af hver.
> Alternativt kan et par årer surres til rammen.
>

Er det 16'ere?
Nå men i går faldt vinden helt af da jeg var en smuttur ude, der luffede jeg
mig frem. Det gik fint nok, men indrømmet, man bliver nok træt af at luffe
et par mil....

/karsten



Harding E. Larsen (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 01-05-07 21:08

Ja!

Mvh/Harding

Karsten Madsen <kmhosalsitidanmark> skrev:
>>Er det 16'ere?
>/karsten



Ukendt (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-05-07 19:35

> Ja!
>

Nå, men det er nok fordi min er fra '84

/karsten



Leon Hulstroem (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 01-05-07 21:53

>>Kasko er nok at skyde over målet, da
>>den har kostet 7000,- plus diverse
>>tilbehør (900,-)....

Jeg havde min HC 18 hos Codan til 2k om året med kasko

>>Er ansvaren ikke en del af den
>>personlige ansvarforsikring, når både er
>>lille...

Nej... det har været en tilvalgsdækning (under "Familieforsikringen") i alle
mine forsikringsselskaber, som kun dækker op til xx fod og hk !!
Min HC18 var for stor til at blive ansvar-dækket under denne.

-Leon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste