Isolering af mortorrum
Fra : Hundehandleren

Dato : 25-04-07 07:57

Hej alle,

Jeg savner nogle tips til isolering af mortorrummet. i en gammel kommode som
min, er mortorkassen ikke bygget så tæt som man nok vil gøre nu om dage.
Feks står den direkte på dørken, og der er således "hul" fra motorrummet ud
under dørken.

Harding taler om følgende i en tidligere tråd:
"motoren der i forvejen er næsten lydløs, da motorkassen er meget tæt med
labyrint i luftindtaget og der er monteret tre lyddæmpere med to
vandlåse"

Jeg har hverken labyrint i luftindtaget (Den suger blot fra kassen" - og så
har jeg bare en gummibold på udstødningsslangen.

Motorlyden (MD2B) er meget dominerende - læs larmende; Er der nogle der har
nogle gode ider til at nedbringe støjen. hvad hjælper mest af de mange ting
man kan begynde på?

Mvh.

Bent
Hinrichsen 34 "Sequoia"
DEN 383

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-04-07 08:58

Hej Bent,

En MD2B er jo ikke en af de mest lydløse motorer men der er
mange ting man kan gøre i de nære omgivelser for at isolere
motorstøjes.
Vel nok det første og vigtigste er at motorophængene er bløde og
ikke nogle gamle og stive gummiklodser. Måske skal ophængene
ombygges således at en ny og bedre type kan anvendes. Det
afhænger dog af mulighederne på stedet.
Meget af forbrændingsstøjen overføres gennem dårlige ophæng til
motorcasingen og videre til skroget. Det vil virke næsten som et
trommeskind hvor man selv er placeret lige over midten.
For at nedsætte vibrationerne i skroget kan man i og omkring
motoren, på skroget fastgøre/lime tykke dæmpende gummimåtter.
Også dette afhænger meget af plads og omstændigheder på stedet.
Der bør også opbygges en motorkasse af tunge materialer hvor der
indvendigt er foret med lagdelt skum med forskellig vægtfylde og
tung gummi, det såkaldte blygummi. Det er en gummitype med
blypartikler indstøbt for at forøge vægten. Med denne opbygning
dæmpes støjen fra motoren væsentligt og motorkassen vil ikke
befordre støjen ud til omgivelserne.
Dernæst skal du lave en labyrint for luft indtag hvor
opbygningen hindrer at støjen fra motoren kommer ud og samtidig
skal den være så stor at luftstøjen fra den indkomne luft ikke
er hørbar. Fra luftslusen vil det være formålstjenligt at føre
en tyk slange op til et sted hvor luftens indtag bedst kan
placeres. I mange oceangående både føres slangen op til
styrepedestalens top, et sted der som regel ikke vil kunne komme
vand ind fra.
Endelig er udstødningssystemet noget der kan dæmpes.
En stor lydpotte/vandlås nederst i tæt forbindelse med
udstødningsmanifolden og derefter en lyddæmper, og inden
udgangen gennem skroget endnu en vandlås/lyddæmper hvor
vandlåsfunktionen skal tilsikre at en bagfra kommende bølge ikke
kan fylde vand ned i udstødningssystemet.
Lydpotterne/vandlåsene kan fremstilles af rustfri plade eller
plast de skal også isoleres med skum. Her er Thermisol´s
skumplade med lukket cellestruktur velegnet. tykkelsen bør være
mindst 25 mm.
Der er mange muligheder for at dæmpe hvor langt man vil gå
afhænger af hvor meget man vil ofre i forhold til acceptniveauet
for støjen.
Er det noget som man skal have folk til at lave bliver det dyrt.
Er man selv en habil håndværker med sans for konstruktion kan
det blive meget billigere.
Det er svært direkte her at peget på hvordan du skal prioritere
rækkefølgen og hvor langt du kan/vil gå med støjdæmpningen; men
overstående giver lidt retningslinier.

Mvh/Harding