Kat og fugle
Fra : Marie Louise Snerup ~

Dato : 30-04-07 20:43

Kære katteejere!

Jeg håber, nogen har noget erfaring, de kan videregive.

Vi er de lykkelige ejere af en et halv år gammel norsk
skovkat(-teblanding) - og en meget nysgerrig én af slagsen i øvrigt.
Jeg har hele mit liv været vant til, at der har været katte - men jeg
har også samtidig holdt fugle - noget, som jeg måske godt kunne tænke
at genoptage. Men æh... Kat og fugle - hvordan ville det nu lige komme
til at gå? Det skal siges, at vi bor i en toværelses lejlighed, så der
er ikke mulighed for at holde katten (Caroline) væk fra rummet med
fuglene. Jeg har overvejet, om det måske kunne være en løsning at
montere glasdøre rundt om volieren? Men hvis hun nu vil bruge det
meste af sin vågne tid på at hoppe op af glasset og stresse/skræmme
fuglene, duer den jo ikke. Hvad tror I? Ville det blive et
fugle-helvede - eller vil hun hurtigt lære, at fuglene er out of
reach, og så lade dem være i fred? Ellers må fuglene jo komme, når
boligen engang bliver noget større.

M.v.h. Jarl.

Fra : Morten Siem

Dato : 30-04-07 22:28

> [...]
> fugle-helvede - eller vil hun hurtigt lære, at fuglene er out of
> reach, og så lade dem være i fred? Ellers må fuglene jo komme, når

Ja, sådan kan det jo åbenbart også gå til: Min første store hankat
(huskat) var engang i pleje i Kbh. NV (Pipkvarteret, kaldet) nogle dage.
Der i lejligheden var en køn undulat i bur. Katten gav sig til at
torpedere buret dag efter dag, men en skønne dag vendte fuglen sig
pludselig og hakkede katten noget så eftertrykkeligt i snuden, så katten
løb hylende bort! Vi grinte selvfølgelig af episoden. Jeg ved egentlig
ikke om der vil være nogen fare, hvis fuglen(ene) holdes i bur, men jeg
tror det faktisk ikke; medmindre da at det er mindre, forskræmte fugle.
Benneweisernes kat turde f.eks. aldrig at nærme sig Dianas store
Kakkadu. Prøv, sådan lyder mit umiddelbare råd.
Hilsen
Miucha, Morten, Balthazar og Hera

Med venlig hilsen
Morten Siem
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-05-07 16:29

"Marie Louise Snerup Rud (slet 2IPZT)" <j81e@2IPZThotmail.com> skrev i en
meddelelse news:11779624840.507360450482128@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> fugle-helvede - eller vil hun hurtigt lære, at fuglene er out of
> reach, og så lade dem være i fred? Ellers må fuglene jo komme, når

I skal ihvertfald sørge for, at katten ikke kan komme til at lange kløerne
igennem buret, selv om en rift ikke synes af meget, kan den gøre dødelig
skade på en fugl, eller andre smådyr for den sags skyld. De er lynene
hurtige med kløer 10 hvis de får chancen.
Din ide med at lave en form for afskærmning lyder fin synes jeg.
men mon ikke at nyhedens interesse falder efter en tid?

mvh marie

Fra : Sanni

Dato : 03-05-07 20:06

Vi har et par nymfeparakitter sammen med vores katte.
I begyndelsen var kattene enormt nysgerrige, men nu er de faktisk mest
interesserede i at komme til at ligge oven på buret.
Fuglene gider heller ikke længere at tage notits af kattene.
En gang i mellem lader de som om de bliver bange, bare for at glæde
kattene,
så basker de lidt med vingerne, men uden at fare rundt i buret.
Held og lykke emd fugleprojektet.

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
en
meddelelse news:4639ff46$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Marie Louise Snerup ~

Dato : 06-05-07 11:42

Sanni <pythagoras@get2net.dk> skrev:
>Vi har et par nymfeparakitter sammen
> [...]
Hej!

Mange tak for svarene!

Jeg prøver at gå igang med at bygge en voliere - det må jo komme an på
en
prøve. Jeg vender tilbage med nogle erfaringer, når fuglene engang er

flyttet ind.

M.v.h. Jarl.