Killing forsøger at spise kattegruset!
Fra : Gainsbourg

Dato : 29-04-07 14:23

Vores 4 uger gamle killing er begyndt at blive ret mobil og bavæge sig en
del omkring i soveværelset - og da vi forleden fandt en lille sø bagved et
af sengebordene og en anden sø midt på madrassen, tænkte vi, at tiden var
kommet til at introducere ham for kattebakken, selvom mormis stadig slikker
ham bag i ret regelmæssigt.

Desværre var hans første reaktion at snuppe en stor mundfuld kattegrus, som
jeg kun med nød og næppe fik gravet ud af munden på ham igen. Da klumpende
kattegrus kan være ekstremt farligt for sådan en lille killings mave, tør vi
dårligt gøre ret mange flere forsøg. Men på den anden side, vil han jo blive
nødt til at få adgang til bakken før eller senere.

Vi har selvfølgelig overvejet at skifte til fx. træpiller, men vores andre
katte er glade for lige netop dét grus vi buger nu og det plejer heller ikke
at være et hit for killinger med de forholdsvist store træpiller.

Er der nogen der har tilsvarende oplevelser med killinger der forsøger at
spise gruset eller forslag til løsninger?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Der er tale om hvidt, uparfumeret klumpende kattegrus.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 29-04-07 15:51

Hej Gainsbourg

Ja jeg har lige været igennem samme tur med mine tre killinger ( som blev
tolv uger i fredags ) de startede med at snuppe en mundfuld kattegrus første
gang de kom på bakken...jeg blev som dig forskrækket og gravede det ud af
munden på dem..også hvidt klumpende kattegrus...Jeg ringede så ( af anden
årsag ) til min dyrlæge nogle dage senere, og spurget ham så hvad jeg skulle
gøre, for mine killinger spiser kattegruset...ikke noget sagde han, det er
der mange killinger der gør..der sker ikke noget. Jeg fjernede det dog fra
deres mund de første dage, når jeg så de fik noget i munden, men det stopper
hurtigt..
Så bare rolig, det er ikke skadeligt, og helt normalt med de bette kræ
))
Har du kun en killing ?

Hilsen Majbritt

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 29-04-07 16:33

Hmmm efter at have læst Sannes indlæg kan jeg spørge mig selv : er min
dyrlæge komplet uduelig ?
- og dog der skete jo ikke noget med mine små, og det gik som han sagde..

Majbritt...

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-04-07 18:11

> Har du kun en killing ?

Ja, desværre.

> Hmmm efter at have læst Sannes indlæg kan jeg spørge mig selv : er min
> dyrlæge komplet uduelig ?
> - og dog der skete jo ikke noget med mine små, og det gik som han sagde..

Det er nu også min erfaring, at det kan være meget farligt for killinger at
spise klumpende kattegrus. Jeg har bare aldrig selv haft killinger der
spiste af det...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Sanni

Dato : 29-04-07 15:46

Ja det har jeg.
HAvde også en killing som spiste det klumpende kattegrus og blev ret
alvorlig syg.
Hun overlevdede med nød og næppe og dyrlægens hjælp.
Min dyrlæge foreslog at lave en lille killingebakke med det ikke klumpende
grus indtil hun blev så stor at hun ikke længere spiste af det.
Jeg købte så en killingebakke, men en stor kødbakke kan også bruges. deri
kom jeg det billige røde kattegrus fra Netto.
Ingen kattegrusspisende killing og hun har lært at gå på de bakker med
klumpende grus, efterfølgende uden problemer.

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-04-07 18:11

> [...]
> Ingen kattegrusspisende killing og hun har lært at gå på de bakker med
> klumpende grus, efterfølgende uden problemer.

Tak for rådet - vi må prøve os frem

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 29-04-07 17:05

Gainsbourg wrote:

> Er der nogen der har tilsvarende oplevelser med killinger der forsøger at
> spise gruset eller forslag til løsninger?

Det er meget almindeligt, at killinger starter med at se, om gruset er
noget, der kan spises. I den alder bruger man meget munden til at
udforske verden (gælder vist også menneskebørn i en vis periode).
Der er sågar dem, der mener, det er med til at starte deres mave-
tarmsystem op.
Her i huset plejer vi at bruge ikke-klumpende grus i denne periode, for
det sker der ikke noget ved, at de spiser.

Niels Peter

Fra : Alice

Dato : 30-04-07 13:30

Jeg tror ALLE killinger spiser grus, som et led i at opleve verden omkring
dem ?
Derfor er det vigtigt at man i starten bruger noget ikke klumpende grus, og
først senere ( 10 - 12 uger ) går over til det klumpende.

Sidst vi havde killinger blev bakken med ikke klumpende grus sat lige
udenfor fødekassens åbning, så det var faktisk noget af det første der mødte
dem, i en alder af ca. 4 uger, og hvor oplevelses trangen fik dem ud af
fødekassen. Og det var med stor stolthed at erfare at vi KUN havde een
eneste tissetår som faldt ved siden af den dertil indrettede bakke - Når de
bliver lidt størrer, og de begynder at bevæge sig længere væk, er det en god
ide, at sætte flere bakker med sand frem. Det er ikke let i den alder at nå
tilbage til bakken, og stedsansen er heller ikke fuldt udviklet - Så masser
af bakker med få meters mellemrum, så tror jeg at man får super renlige
killinger.

VH
Alice
www.dkmisswonder.dk