Middel mod flåter
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-07 13:58

Findes der et sprøjtemiddel mod flåter? Sådan et man kan sprøjte med i
haven for at fjerne flåten ved kilden.

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-04-07 14:29

In news:1hxc6tu.1og6w5g1ptoc2kN%hlexa@hotmail.com,
Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> typed:
> Findes der et sprøjtemiddel mod flåter? Sådan et man kan sprøjte
> med i haven for at fjerne flåten ved kilden.

Jeg tror ikke, at et sprøjtemiddel til brug i haven findes når det
drejer sig om flåter eller tæger. Det vil vist (hvis det findes)
desuden blive et ret dyrt projekt som måske også vil gå ud over bier
etc.

Det bedste jeg hidtil har hørt om skulle være Frontline Combo Vet.,
der skal bruges på katten/hunden. Jeg vil så dertil sige, at vores
dyreklinik er gået bort fra det, da der er kommet en del klager over,
at det ikke udrydder lopperne, men det skulle jo efter sigende virke
mod både lopper og flåter. Jeg er gået over til Advantage, og *det*
virker efter hensigten, dog ikke mod flåter.

Du må nok i gang med "flåttangen", den er også nem at bruge når
ulykken er sket.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-05-07 12:02

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
> drejer sig om flåter eller tæger. Det vil vist (hvis det findes)
> desuden blive et ret dyrt projekt som måske også vil gå ud over bier

I gamle dage havde buskene, hvor den opholder sig fået en omgang DDT.
Men det går ikke i dag. Findes der ikke et insektmiddel der er tilladt
(som nedbrydes inden det viderespredes) og som virker mod flåter?

> [...]
> mod både lopper og flåter. Jeg er gået over til Advantage, og *det*
> virker efter hensigten, dog ikke mod flåter.

Vi bruger osse FCV i øjeblikket. Katten fik en pipette for lige 15 dage
siden, da en stor mæt hun-flåt der havde siddet på brystet lige under
hagen faldt af og vi opdagede den og så i går (14 dage efter) lige før
den skulle ha' næste pipette var der en ny stor mæt hun-flåt, der faldt
af på køkkengulvet. Den havde sandsynligvis siddet samme sted på katten
uden at vi havde opdaget den.

FCV skulle iflg anvisningen beskytte mod flåt i netop 14 dage. Problemet
er, at der osse står i anvisningen, at der bør gå en måned mellem
behandlingerne. Så vil katten være ubeskyttet i ca 2 uger.

> Du må nok i gang med "flåttangen", den er også nem at bruge når
> ulykken er sket.

Duer desværre ikke her. Det er en vildkat og svær at styre. Det er svært
nok at give den en FCV pipette. Jeg er blevet nappet flere gange og det
gi'r respekt.

Hva' med naturlige fjender? Findes der nogle dyr/insekter der kan holde
flåter nede?

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-05-07 13:33

In news:1hxfprx.16awdth1qfqu68N%hlexa@hotmail.com,
> [...]
> DDT. Men det går ikke i dag. Findes der ikke et insektmiddel der er
> tilladt (som nedbrydes inden det viderespredes) og som virker mod

Jeg ved det faktisk ikke Axel. Myndighederne er jo blevet utroligt
strikse hvad angår kemisk "krigsførelse", man må efterhånden snart
ingen ting af hensyn til miljøet, hvilket jo i sig selv er en god
ting, når det bare ikke overdrives

> [...]
> Problemet er, at der osse står i anvisningen, at der bør gå en
> måned mellem behandlingerne. Så vil katten være ubeskyttet i ca 2

Man kan iflg. netdyredoktor også få frontline som spray til
forebyggende brug, jeg synes det lyder rimeligt godt. Kan bruges til
både hunde og katte.

Jeg har lige hentet et par links der omhandler spraymetoder:

http://www.dian-shan.dk/floter.htm

og

http://shop.netdyredoktor.dk/products/productinfo.aspx?productid=1986&MenuItemID=143

Man må _endelig_ ikke bruge Bayvantic til katte. Det lyder ellers også
effektivt.

> Hva' med naturlige fjender? Findes der nogle dyr/insekter der kan
> holde flåter nede?

Det gør der da sikkert, jeg kender dem desværre bare ikke. Det bliver
et insektmareridt i det hele taget denne sommer, grundet den milde
vinter

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-05-07 18:31

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> In news:1hxfprx.16awdth1qfqu68N%hlexa@hotmail.com,
> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> typed:

<snip>

> [...]
> både hunde og katte.
>
> Jeg har lige hentet et par links der omhandler spraymetoder:

Det er vel mest til hunde?

> og

<snip: lang link>

> Man må _endelig_ ikke bruge Bayvantic til katte. Det lyder ellers også
> effektivt.

Tak for link'ene.

Nu er jeg så fået mistanke om, at den sandsynligvis osse har bidende lus
(Felicola subrostratus). Det er nogle små lus der lever af kattens hud.
Og vi har netop problemer - fordi det er en vildkat - med at komme til
at påføre FCV (Frontline Combo Vet) på kattens hud. De gange vi har
brugt FCV er den endt i pelsen. Men det skal åbenbart helt ind på huden
for at modvirke bidende lus.

Så vi må gøre en ekstra indsats (og se bort fra evt krads og bid) næste
gang han skal ha' en omgang FCV.

> Det gør der da sikkert, jeg kender dem desværre bare ikke. Det bliver
> et insektmareridt i det hele taget denne sommer, grundet den milde
> vinter

Tænker du på myg? Vi havde mange myg her sidste år - de kom ret
pludseligt hen på sen-sommer og efteråret. Jeg tilskriver det en ejendom
hvor der stod mange krukker og andre beholdere, som havde samlet
stillestående vand, spredt rundt omkring på matriklen. Nu har jeg tømt
alt hvad der er af krukker og beholdere og vendt bunden i vejret så der
ikke findes steder med stillestående vand hvor myggelaverne kan
udklækkes.

Nu får vi se om det hjælper. Der har ikke været samme myggeplage indtil
videre, selv om der var optræk til det indtil jeg fik tømt for vandet,
uanset den milde vinter. Vi skal osse ha' bestilt myggespiraler hos
Isabella Smith til terrassesæsonen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-05-07 18:47

In news:1hxnm4y.9qw1g41nmxqwsN%hlexa@hotmail.com,
> [...]
> for vandet, uanset den milde vinter. Vi skal osse ha' bestilt
> myggespiraler hos Isabella Smith til terrassesæsonen.

Jeg er helt sikker på, at myggeplagen i år bliver endnu større. Vi har
et stort havebassin på 12.000 ltr. og der er "dansemyg" i tusindtal
for øjeblikket, men de stikker vist ikke. Der er luftsten og andre
ting også i bassinet bl.a. en overfladeskimmer, så myggeæg og larver
har ikke så store chancer for at udvikle sig når der er "røre" i
vandet.

Håber at jeres kat undgår at få alt for mange flåter, når den er så
vanskelig at behandle. Det er et mareridt at give en genstridig kat
loppemiddel (og medicin). Jeg har dog ingen problemer med Mini, hun
finder sig i det hele.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-05-07 21:41

> [...]

> vanskelig at behandle. Det er et mareridt at give en genstridig kat
> loppemiddel (og medicin). Jeg har dog ingen problemer med Mini, hun

Mange tak. Ja, de skal jo ha' klippet kløer, og nogle skal ha' proppet
piller ned i halsen. Det kræver et rolig gemydt.

"Vores" er nu ikke genstridig, men vild. Han har sikkert ikke haft gode
erfaringer med alle de mennesker han har været i berøring med.

Han har overlevet mindst 2 vintre på egne resourcer og da vi tog
beslutningen om at fodre ham havde han den typisk bygning som man ser
med en vildkat: stort hoved og brede skuldre i forhold til kroppen, smal
talje og lille bagparti.

Nu har han fået mere sul på bagkroppen så det passer med størrelsen, og
en lille bule i hver side. Bulerne vipper fra side til side når han går
ned at gangen og hen til kattelemmen. Vi ser ham altid kun fra oven. Man
kan ikke samle en vildkat op med hænderne.

Han er meget ude om natten for tiden, og han kan godt dukke op om
morgennen med bidemærker, men ikke noget han piver over. Han har jo bare
været ude og sprede sin "flyvehavre". Det går vist ret vildt til med
katte. Vi har desværre osse nogle "Brian med brede fælge" og jeg bliver
derfor glad om morgenen når han ligger og venter på at få noget at spise
oven på nattens strabadser.