Hjælp - vores beagle æder l*rt...
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 30-04-07 19:47

Hej folkens,

Vi har et problem med vores beagletæve på snart 2 år, som er så fikseret på
at æde l*rt, at det efterhånden er ved at blive et problem.
Hun stinker ganske enkelt forfærdeligt ud af munden, når hun har mæsket sig
med sine egne lakridser, når jeg ikke har fået tømt hjørnet i haven i et par
dage.
Her til aften var hun så ude at gå en tur med min kæreste, hvor hun i et
svag øjeblik så sit snit til at nuppe en frisklavet chokolade ind i munden -
sikkert fra en nabohund. Min kæreste råbte "NEJ" og gav hende et fur med
foden, men hun nåede lige akurat at sluge l*rten.
Det er blevet så gralt de seneste par dage, at hun ikke længere er så glad
for sin mad (olivers), men istedet går søgende rundt ude i haven efter en
yanke-bar, som far skulle have glemt af fjerne.

Mange kloge hoveder har fortalt mig, at det drejer sig om hundens foder, men
nu har vi prøvet med olivers det sidste lange stykke tid, og inden det
brugte vi eukanuba, og ingen af disse 2 mærker vil jeg betegne som noget
billigt bras, så jeg fatter snart ikke, hvad jeg kan gøre...
Hun får et kraftigt "NEJ" hver gang jeg ser det, og kan jeg nå hende, får
hun også et puf med foden, men det hjælper tilsyneladende ikke.

Nogen forslag til hvad man kan gøre?
Jeg har overvejet om man kan få noget foder, der decideret er så ringe i
smagen 2. gang, at l*rterne ikke bliver rørt, men jeg vil heller ikke gå på
kompromis med kvaliteten.
Nu er jeg ikke ude efter 100 forskellige meninger om hvilket foder, de synes
er bedst da det IMO er religion, men derimod søger jeg konkrete erfaringer
på dette område. Alle råd er velkomne!

På forhånd tak for hjælpen.

--
Jacob Christiansen
Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig!

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-07 20:02

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugte vi eukanuba, og ingen af disse 2 mærker vil jeg betegne som noget
> billigt bras, så jeg fatter snart ikke, hvad jeg kan gøre...

Tror ikke en dyt på, at det har noget med foderet, at gøre. Har desværre
ingen løsningsforslag andet, end at være over hunden hele tiden, men det er
jo ogå svært, når den lige lukkes i haven. Vores tidligere labrador gjorde
det samme...
Når i går med hende kan i måske prøve, at aflede hendes opmærksomhed væk fra
lor*en med nogen lækre godbidder eller noget legetøj. Ros hende så, når hun
fokusere væk fra det forbudte. Ved ikke om det vil virke. Jeg mener dog, at
det er forsøget værd. Forsøgte også i sin tid med et kraftigt Nej, hver
gang, men det fik bare hunden til, at sluge det meget hurtigere og det er
tilsyneladende også tilfældet hos jer, så måske ros, når hun fokusere på jer
i stedet, kan være løsningen.

Fandt lidt om problemet her:

http://www.dyrehospitalethobrovej.dk/sw21670.asp

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-04-07 20:27

> [...]
>
> Vi har et problem med vores beagletæve på snart 2 år, som er så fikseret
> på at æde l*rt, at det efterhånden er ved at blive et problem.

Jeg ved at man gennem dyrlægen har kunnet få noget, til at putte i foderet,
eller direkte til hunden, som skulle få lorten til at smage grimt for
hunden, jeg husker dog ikke hvad det hedder, men prøv at spørg din dyrlæge,
det var måske en hjælp til at komme problemet til livs, samtidig med at være
et skridt foran hele tiden så den ikke får succes med sit knapt så lækre
foretagende..(-;

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-07 21:12

Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>

> [...]
> dyrlæge, det var måske en hjælp til at komme problemet til livs, samtidig
> med at være et skridt foran hele tiden så den ikke får succes med sit

Der stod lidt om det i mit link. Er det dette her du tænker på:

Citat: Tal eventuelt også med din dyrlæge om tilsætte lidt jern eller
monosodium glutaminat til hundens foder. Det kan få afføringen (fra dette
foder) til at virke mindre attraktiv, set med hundens øjne.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-05-07 05:10

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> monosodium glutaminat til hundens foder. Det kan få afføringen (fra dette
> foder) til at virke mindre attraktiv, set med hundens øjne.....

jeg kan som skrevet ikke huske hvad det hed, men det var i pilleform..

mvh. marie

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 30-04-07 22:13

Giv den mundkurv på undtagen når du fodre, se hvordan den reagerer om en
måned det er en utålelig situation, dem har beagle nogen af hvis den får lov
til at gøre som den vil, de beagler jeg har kendt har altid været i snor.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 01-05-07 02:02

> [...]
>
> Vi har et problem med vores beagletæve på snart 2 år, som er så fikseret
> på at æde l*rt, at det efterhånden er ved at blive et problem.

Det er klamt men jeg tror alle hunde gør det til en vis alder også synes jeg
at det går i sig selv igen
jeg har brølet Puu ha bad der ader af min mange gange også stoppe hun også
men ku hun se sit snit til det så røg hele umaligheden ned de første 2-3 år

Det har været diskuteret i gruppen nogen gange ... jeg har ikke set nogen
forklaring på hvorfor de gør det - men det gør de altså og det enste man kan
gøre er at brøle nej af dem

Fra : H. Andersen

Dato : 01-05-07 06:52

Alle råd er velkomne!

> På forhånd tak for hjælpen.

Prøv at putte det 3. krydderi i dens mad (bare en kniv spids), det virker
for mange.

Heidi

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 01-05-07 07:31

> [...]

> --
> Jacob Christiansen
> Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig!

hej Jacob

Alle mine labber gjorde/gør det, dog æder de hverken deres egen eller
hinandens afføring, men ellers alt, hvad de kan komme over af ulækre ting på
turene. Selv min nye hvalp på 4 mdr. gør det - hendes specialitet er
fasanklatter
Da de to første af mine hunde var på tørfoder (Eukanuba), og mine to
nuværende er barfhunde, tror jeg ikke, at foderet har nogen betydning.
Og da jeg mener, at mine hunde bliver meget aktiverede, tror jeg heller ikke
på teorien om kedsomhed.

Jeg kontaktede en hundeadfærdskonsulent om problemet for flere år siden, og
blev udstyret med en nøglering med en masse metalstykker på, som jeg så
skulle kaste i retning af hunden, hver gang den var lidt for interesseret i
"noget", der lå i græsset. Meningen var, at støjen skulle aflede dens
opmærksomhed, så den opgav sit forehavende, men metoden havde kun meget
kortvarig effekt.
Så jeg har desværre ikke nogen løsning på problemet.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Hm

Dato : 01-05-07 12:49

Hej Jacob
jeg har tidligere haft en tæve som begyndte på det, da hun blev gammel, men
det var kun hendes egne (ringe trøst), og jeg prøvede også alt, både med den
pille fra dyrlægen, det tredje krydderi, og alt hvad jeg hørte af råd, intet
hjalp,. det formodes at det bare er en dårlig (ulækker) vane,
jeg fortalte jeg ikke ville have det og det hjalp når jeg var i haven sammen
med hende, så mit eneste råd er (som jeg selv måtte gøre) at samle de
hundelo--- op de par gange om dagen, man ved jo ca. hvornår de kommer, så ud
med skovlen.
Hilsen
Hanne

Fra : Jesper HVL

Dato : 01-05-07 13:55

Hey Psycho
> [...]
> synes er bedst da det IMO er religion, men derimod søger jeg konkrete
> erfaringer på dette område. Alle råd er velkomne!

Åh ja - beagler er en herlig race

Vores Beagle gjorde det også engang. En han, 2 1/2, kastreret. Men det
gik i sig selv igen - næsten. Han gør det kun af og til nu når han er
lidt stresset eller overivrig.

Den der med at det er foderet der gør det, er der så vidt jeg har kunnet
undersøge, IKKE noget hold I. Tror nærmere det skyldes enten en dårlig
vane eller stress. Er der noget i jeres hund hverdag der har ændret sig
på de sidste?

Det vi fandt ud af er at vores beagle åbenbart bliver lidt vinter-depri.
Og det kan åbenbart give sig udslag i at han gufler en bæ i ny og næ
om vinteren. Derudover bryder han sig heller ikke om at det ligger bæ'er
i haven, der skal være rent. F.eks. når han har lidt dårlig mave, så
nægter han at gøre det i haven - meget fornuftigt synes vi jo.

Prøv evt. at rydde mere op efter hende, hvis hun skal bruge haven som
toilet. Og så bryd vanen på en god positiv måde når I er ude og gå.

Men som I også ved - så kan Beagler være uhæmmet stædige!!! En
beagle-vane er ikke noget man bare lige fralægger sig Desuden er de
superhurtigt til at sluge alt, og de lugter de jo før alle os andre.

Mvh
/j.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 02-05-07 19:46

Hej alle,

Tak for de mange gode råd... Det lader til at tiden og en god portion
tålmodighed er de bedste våben mod problemet.

For en god ordens skyld vil jeg lige pointere at jeg, indtil for et par uger
siden, tømte haven for bæ ca. hver anden dag. Nu gør jeg det hver dag flere
gange om dagen, hvilket mindsker hendes lyst til at guffe bæ i sig, da de
tilsyneladende ikke er begyndt at knase endnu.

Hun er også fint aktiveret til daglig. Når vi er på arbejde har hun masser
af legetøj, som hun bruger flittigt, og når vi er hjemme får hun gå- og
cykelture, samt masser af leg og aktivering generelt.

Vi må vist bare være over hende og så ellers sige NEJ og få hende væk, når
hun sætter tænderne i en hummer.