bobil- hjemmebygget
Fra : arnie

Dato : 28-04-07 22:27

planlegger å bygge meg bobil av en ducato 99mod. takknemlig for linker
og tips om sider som omhandler dette. helst norsk-dansk-svensk.
mvn
arnie

Fra : Peter

Dato : 29-04-07 00:28

"arnie" <post@kvikksand.no> skrev i en meddelelse
> planlegger å bygge meg bobil av en ducato 99mod. takknemlig for linker og
> tips om sider som omhandler dette. helst norsk-dansk-svensk.

Jeg er ikke i besiddelse af noget link til ombygning, men inden du begynder
skal du lige undersøge hvilke regler der er på området.

Jeg ved ikke så meget om det, bortset fra at jeg snusede lidt til samme ide,
for et års tid siden og opgav. Der skal bl.a. være ståhøjde i en vis pct.
del af beboelsesrummet, totalvægten skal være mindst 2 tons og så er der
nogle helt eksakte regler for både drikkevands- og spildevandstanke.
Dernæst kommer afgiften, da den bil du bruger, formodes at være på gule
plader, så afgiften fra en gul plade bil til en hvid plade bil, skal
betales, hvilket nemt kommer til at koste kr. 50.000. Vælger du at tage
chancen og beholde bilen på gule plader, skal du alligevel betale den dag du
bliver stoppet at politiet, samtidig skal du have varerummet tømt hvert
andet år, når bilen skal til syn

Bortset fra fornøjelsen ved at bygge din Dukato 99 om, så kan det økonomisk
bedre betale sig at køre til Tyskland og købe en brugt fabriksbygget
autocamper. Her kan du så vælge, at indregistrere den i Tyskland og opbevare
den syd for grænsen (koster ca. kr.1500-2000/år i vægtafgift), eller
importere den til DK, og betale den afgift toldvæsnet forlanger, mener det
er 60% af vurderingsprisen + afhængig af om det er benzin eller diesel kr.
8000-16000 i årlig vægtafgift.

Peter

Fra : arnie

Dato : 29-04-07 11:12

Peter wrote:

> [...]
> er 60% af vurderingsprisen + afhængig af om det er benzin eller diesel kr.

Takk for svaret.
jeg bor i norge og bilen er registrert som campingbil. Satte fort og
gæli inn senger og skap og fikk godkjenning. Men jeg har ikke isolert og
lagt inn vann/gass/avløp. Det er den biten jeg trenger litt tips om.
Arnie