Er Power Bait så godt?
Fra : Peter Haldgaard

Dato : 04-07-01 07:34

Hej NG

Jeg har nu været i en P & T sø 7 * 5 timer, og "kun" fanget 1 regnbueørred!
Jeg har brugt Power Bait (4 forskellige slags af "modulerevoks typen" gul og
rød begge med glimmer derudover blå/rød og grøn begge uden glimmer), på de
små trekroge med "fjeder". Jeg har fisket fra 20 cm til 1,5 meter. Jeg har
prøvet på bunden. (Den med et blylod derefter 1 til 1½ meter line derefter
krogen, men fandt udad, at krogen synker ned på bunden??)

Jeg står samme sted som andre fanger fra, med samme dybde samt samme type
Power Bait. Og der er liv i søen, meget endda, andre kan stå og hive 2-4
stykker i land, i mens jeg stå og ser "fjoget" ud. (Tanken med at smide de
andre i vandet, har da strejfet mig, bare som en lille hævn ) ).

Men hvad gør jeg forkert??????
Er der andre former for Power Bait, som nogen kan anbefale??

Håber at nogen kan hjælpe mig, på forhånd tak.

Knæk og Bræk

Peter Haldgaard

Fra : Jesper Sloth

Dato : 04-07-01 14:53

"Peter Haldgaard" <haldgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad gør jeg forkert??????
> Er der andre former for Power Bait, som nogen kan anbefale??
>
> Håber at nogen kan hjælpe mig, på forhånd tak.

Hej

Jeg har lige været ude at fiske i Pinds-Mølle Put & Take her var der nogle
der brugte den grønne Power-Baits som de ganske enkelt lavede en klump på
str. med en valnød og måske et lille blylod "ikke nødvendigt", så stod de
bare og kastede det ud og spinnede ind som med spinner og holdte nogle
pauser for at få det til at synke lidt, de fangede ca. 15 fisk på 3 timer og
de var 3 om det.
Så jeg gik op og købte noget grøn Power-Baits, kørte efter samme metode og
vupti 4 stk. på en time.

Mvh

Jesper

Jesper

Fra : Simon

Dato : 05-07-01 10:42

> [...]
> de var 3 om det.
> Så jeg gik op og købte noget grøn Power-Baits, kørte efter samme metode og
sej teknik, lidt dyr dog... måske skulle man prøve..... hvordan fik du det
til at hænge ved krogen ?
mit ryger for det meste af når jeg hiver ind (2-krog)... ?
mvh.Simon

Fra : Simon

Dato : 05-07-01 10:55

> [...]
> de var 3 om det.
> Så jeg gik op og købte noget grøn Power-Baits, kørte efter samme metode og
hvor ligger søen ? evt på krak.dk ? jeg kan ikke finde noget om den...
mvh.Simon

Fra : Jesper Sloth

Dato : 05-07-01 17:41

"Simon" <guden@iname.com> skrev i en meddelelse
> hvor ligger søen ? evt på krak.dk ? jeg kan ikke finde noget om den...
> mvh.Simon

Hej
Her er link hvor du finder nogle oplysninger om den.

Mvh

Jesper
http://home1.inet.tele.dk/e-ploug/

Fra : Simon

Dato : 06-07-01 00:11

takker
-Simon

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 04-07-01 15:18

"Peter Haldgaard" <haldgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Men hvad gør jeg forkert??????
> Er der andre former for Power Bait, som nogen kan anbefale??

Nu er Powerbait jo ikke et vidundermiddel, som der sikkert er mange, der går
og tror. Får regnbueørrederne lov til at tilvende sig de nye forhold i en sø
(bl.a. ved at blive omstillet til selv at fange deres føde), kan de blive
særdeles selektive i deres fødevalg. Jeg har faktisk kun fisket een gang i
en P & T-sø og det var med flue. Ørrederne var aldeles ligeglade med alt,
der blev serveret for dem (orm, Powerbait, blink etc.), bort set fra en
cremefarvet Fyggi-flue med orange gummiantenner. En fiskekammerat og jeg
oplevede et helt vanvittigt fiskeri mht. til hug og fangster i de 12-14
timer, vi tilbragte ved søen. Okay, der blev fanget een ørred på Powerbait,
men ellers stod vi for alle fangsterne den dag. Selv om jeg som skrevet ikke
har nogen nævneværdig erfaring med P & T-fiskeri, så har jeg dog læst og
forhørt mig lidt om emnet. Jeg tror, at hvis du vil forøge dine
fangstchancer, så må du kunne tilbyde fiskene et større sortiment af agn og
ikke bare Powerbait.

Mvh.

--
Martin N. Rasmussen
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 04-07-01 18:05

Hej Peter

Jeg har efterhånden fået god erfaring med powerbait, da jeg i løbet sidste
sommer fiskede udelukkende med det og jeg tror det blev til omkring 30
ørreder.

Jeg bruger hovedsagligt to fiskemetoder:
1) Med stort bobleflåd, det man fylder vand i(godt til at kaste med). Jeg
mener at det er vigtigt at man har en god afstand mellem sit bly og
trekrogen med agnen mindst 15-20 cm. Husk på at powerbaiten flyder, så du
skal tænke på at din dybde er fra den flydene agn og op til flådet. Denne
dybde bør vel mindst være 1 meter når man bruger et så stort flåd. Hvis man
vælger et mindre flåd kan denne dybde sikkert blive mindre og chancen for at
skræmme fisken er mindre.

2) Bund, her er det vigtig at man er sikker på at agnen flyder man kan lige
prøve i vandkanten. Afstanden mellem blå og agn må man prøve sig frem til
men jeg starter nårmalt med 1 meter. Jeg har læst et sted at hvis man
trækker blyet på linen (ikke binde) og stopper det med en svirvel, så kan
fisken trække afsted med agnen uden at mærke modstand, hvilket skulle hæve
fangst muligheden lidt.
Det er iøvrigt en god ide med stang holder, som fisken ikke kan trække
fiskestangen ud af, da man først opdager der er bid når fisken trækker
snøre.

Størrelsen på dine trekroge bør være 14 måske 12, Sørg for at have rigeligt
med kroge da det er nemmere at klippe linen istedet for at afkroge
fisken(den sluger ofte de små trekroge), det kan så gøre når man renser dem.
Jeg har selv prøvet de trekroge med en fjeder(agnholder) på og det er
rigtigt at de ofte synker, så man kan derfor ikke bruge den til bund da,
fisken så vil have meget svært ved at se agnen. De almindelige trekroge kan
sangtens holde power baiten, uden den falder af. Bare sørg for at rulle en
fast kugle før du sætter den på. Det er iøvrigt vigtigt at du dækker hele
krogen. Du behøver ikke bruger mere end det lige dækker.

Det er vigtigt at du har nogle forskellige farver at prøve når du tager ud
og fisker, så tag derfor altid 2-3 glas med.

Hvis man en varm sommerdag ikke fanger noget, kan man altid prøve at døbe
sin power bait i en attractor. Jeg har fra andre fået at vide man kan bruge
Anis(lakris) og en hvidløgsopløsning i olie. Jeg har prøvet begge men har
aldrig fanget noget på dem, men det var altså også på en dag hvor stortset
ingen fangede noget.

Hvilke farver man skal bruger er jo altid det store spørgsmål og hver
lystfisker har sikkert sine egne farvoritter. Jeg mener selv at den
mørkegrønne uden glimmer er ret god, om den er bedre end de andre ved jeg
ikke. Men en ting er helt sikkert, hvis jeg ikke har fået nogle hug på en
farve et stykke tid, så prøver jeg en anden.

Iøvrigt lad være med at stille dig der hvor alle de andre står(5 meter fra
parkeringspladsen), hop om på den anden side af søen, her er der sikkert
ikke lige så overfisket.

Håber denne lille smøre kan bruges, hvis der nogle der har kommentarer er de
velkomne!

/Jesper

Fra : Simon

Dato : 05-07-01 10:54

> [...]
>
> Men hvad gør jeg forkert??????
> Er der andre former for Power Bait, som nogen kan anbefale??
hele sidste år virkede charteuse uden glimmer (hedder den vidst - den er
lidt mat gul i farven) for mig, perfekt 1m over
bunden i Søllerød Fiskepark... i år har jeg ikke fanget en fisk der. har
været der 4 gange... heller
ikke med flod virker det. sidste fiskede jeg også med flue et par timer, jeg
kunne se fiskene
præsenterede fluerne 1m foran, til siderne, lige foran.... men ligemeget
hjalp det... fiskene er defekte !!!
- jeg prøvede med 3 forskellige farver fluer.... er der nogen der har en god
en jeg burde prøve ?
jeg kunne se de regelmæssigt sprang efter fluer etc. så det må de alligevel
have spist bare lidt af ?
- jeg tror de fodrer dem om natten, det er mit bedste bud... det var godt
nok min mor der nåede frem til
det men alligevel :)

tilbage til power bait, jeg har hørt at den grønne (lysegrønne) skulle være
god (sidste år)...
- er der foresten nogen der ved hvor gammelt powerbait må blive ? mit er alt
sammen fra sidste år !

mvh.Simon

Fra : Claus

Dato : 09-07-01 12:56

Jeg var for nylig i Ørsted ørredvand og fluefiske.
Startede meget tidligt, og fiskene sprang over det hele.
Jeg regnede med at de nemt ville kunne lokkes, sådan som de åd løs,
men efter 6 timer var det kun blevet til to fisk.
Hele flueæsken var blevet vendt, men jeg kunne ikke finde ud af hvad
de tog.
Der var ikke mange andre der fangede noget.
Ved en opduktion af de to fangede fisk, viste det sig at de intet
havde i maverne!
Alt det springeri må i så fald have haft andre årsager end at de tog
føde til sig.
Nu var det lige her i den varme periode, og jeg har mistanke om at de
havde iltmangel.
Mine fangede fisk opbevarede jeg i et keepnet, og den først fangede
døde efter 1 times tid, hviket ikke skyldtes at den var skadet på
nogen måde, men nok at den simpelthen ikke kunne trække vejret!

Man skal åbenbart ikke altid tro at de springer fordi de æder...

Claus

Fra : Lars Steen

Dato : 09-07-01 22:47

Hvor ligge Ørsted ørredvand ?? på Djursland ??
Hilsen Lars

Fra : Jesper Sloth

Dato : 10-07-01 10:14

"Lars Steen" <l.steen@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor ligge Ørsted ørredvand ?? på Djursland ??
> Hilsen Lars

Hej

Prøve her.

HAMMELEVGÅRD ØRREDVAND