Støjsvag køler hvor
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-04-07 11:40

Jeg skal have fat i en støjsvag køler, s.lga775.
Jeg har kigget i EDBpriser, f.eks. Zalman, en på 17 DB, og en på
42 DB til næsten samme pris, er det ikke bedst at komme så langt
ned i DB som muligt ?
mvh Ebbe

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-04-07 11:52

Ebbe Hansen wrote:
> [...]
> Jeg har kigget i EDBpriser, f.eks. Zalman, en på 17 DB, og en på
> 42 DB til næsten samme pris, er det ikke bedst at komme så langt

Jo, men tit kan tallene ikke sammenlignes da de måles forskelligt, men
Zalman er generelt gode.
Hvilken Zalman blæser er det du har kik på ?

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
DVD mediets historie: http://kortlink.dk/3kfs
www.gromit.dk/dvd

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-07 12:17

Hvis du har plads til det, kan jeg anbefale Scythe Infinity til ca 350kr,den
køler fint min E6600 og siger ikke ret meget.

/Poul

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-04-07 13:17

On Mon, 30 Apr 2007 13:16:51 +0200, "P Kaasing"
<kaasing(snabela)hotmail(prik)com> wrote:

>Hvis du har plads til det, kan jeg anbefale Scythe Infinity til ca 350kr,den
>køler fint min E6600 og siger ikke ret meget.
>
>/Poul

Den ser voldsom ud, det er svært at vælge, når der erså meget
tak for tippetmvh Ebbe

Fra : Claus Albæk (Kbh.)

Dato : 03-05-07 10:55

> Den ser voldsom ud, det er svært at vælge, når der erså meget
> tak for tippetmvh Ebbe

Praktisk taget alt fra Scythe er godt kram, du kan godt vælge en mindre
model der også gør jobbet fint. Miné vil være et oplagt valg hvis du synes
Infinity er for voldsom.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-04-07 12:54

On Mon, 30 Apr 2007 12:52:01 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<duer-ikke@gromit.dk> wrote:

>Jo, men tit kan tallene ikke sammenlignes da de måles forskelligt, men
>Zalman er generelt gode.
>Hvilken Zalman blæser er det du har kik på ?

Jeg så en på 17 DB CNPS 7500 ca. 300,00, jeg har en celeron D
3,2 GHz i Asus P5VDC-MX, den skulæle passe
mvh Ebbe

Fra : Svend

Dato : 30-04-07 12:52

Hvad med <http://coolerkit.dk/product.asp?product=711&sub=50&page=1> ?

--
Svend

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-04-07 13:18

On Mon, 30 Apr 2007 13:52:13 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

>Hvad med <http://coolerkit.dk/product.asp?product=711&sub=50&page=1> ?

Den er vist for viderekomne, men tak for din interesse
mvh Ebbe

Fra : Svend

Dato : 30-04-07 14:34

Ebbe Hansen skrev:

> Den er vist for viderekomne, men tak for din interesse
> mvh Ebbe

Viderkomne ? det er bare en køler, som kan køle din cpu.

--
Svend

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-04-07 16:17

On Mon, 30 Apr 2007 15:34:09 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

>Viderkomne ? det er bare en køler, som kan køle din cpu.

Jeg synes at den ser voldsom ud, og tung, jeg har intet kendskab
til heatpipes, der skal vel så monteres indtil flere
kabinetblæsere, for den skal vel også køles. Jeg lyder sikkert
uvidende, og det er jeg også
mvh Ebbe

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 30-04-07 22:04

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> til heatpipes, der skal vel så monteres indtil flere
> kabinetblæsere, for den skal vel også køles. Jeg lyder sikkert

Vi kan jo ikke alle være eksperter til det hele.
Den mængde varme der skal ledes væk fra din CPU er den samme uanset
kølertype og størrelse.

Lidt teori:
Hvis du vælger en stor køler vil den holde CPU´en koldere end med en lille
køler i samme kabinet.
En stor, effektiv køler kan altså klare sig bedre i et varmt kabinet end en
lille mindre effektiv køler.
Stor blæser flytter mere luft ved samme omdrejningstal sammenlignet med en
mindre blæser
Heatpipes er ikke så komplicerede som de lyder. Glem virkemåden...bare de
virker, og det gør de.
Kølepasta af god kvalitet er også vigtigt. Husk kun meget tyndt lag.
En 120 mm køler der kører ved 1000-1200 omdr/min kan betragtes som næsten
lydløs i et lukket kabinat

Jeg har selv en Scythe Infinity, og den køler en Intel Core 2 Duo E4300 der
er overclocket fra 1,8GHz til 3,3GHz. og den kommer aldrig over 40 grader C.

Hvilken CPU har du (Ebbe)? Der er MEGET forskel på hvor meget varme de
afgiver.

Håber at det hjalp lidt ellers siger du bare til

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-05-07 17:27

On Mon, 30 Apr 2007 23:03:32 +0200, "Ole Frederiksen"
<baltzer@(SLET_DETTE)mail-online.dk> wrote:

>"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
klip

> [...]
>afgiver.
>
>Håber at det hjalp lidt ellers siger du bare til

Hej Ole,
min CPU er en Celeron D 352 3,2 GHz, men det er ikke kølingen
der er problemet, men støj. Jeg lider af hyper Akuse
(overfølsomhed for støj). Den Scythe som du, og også andre
anbefaler, lyder spændende, men de opgiver ingen DB. Jeg skal
have målebåndet frem, men jeg tror der er plads.
Tak for hjælpen
mvh Ebbe

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 01-05-07 20:03

> [...]
> anbefaler, lyder spændende, men de opgiver ingen DB. Jeg skal
> have målebåndet frem, men jeg tror der er plads.

Scythe opgiver den selv helt præcis til 20,94dBA, men som sagt før, så kan
man ikke rigtigt sammeligne det tal da målemetoden kan varierer ret
kraftigt.

Celeron D 532 er en 65nm processor og bør derfor ikke afgive så frygteligt
mange watt. Hvis Du stadig mener at du kan høre bæseren, så er den så
tilstrækkeligt meget for stor til at du kan give den mindre spænding og og
køre den ved 7 eller 5 vold. Så er jeg sikker på at du ikke kan høre den.
Hvis di har blæser i din PSU så vil det sikkert under alle omstændigheder
være den du kan høre mest.

Husk at måle pladsen til højden (breden på kabinettet)....Den er HØJ. Mit
kabinet måler 18 cm i breden og der sidder den og trykker på
sidebelædningen.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-05-07 18:01

On Tue, 1 May 2007 21:02:41 +0200, "Ole Frederiksen"
> [...]

>Husk at måle pladsen til højden (breden på kabinettet)....Den er HØJ. Mit
>kabinet måler 18 cm i breden og der sidder den og trykker på

Mit kabinet er sikkert det samme (20 cm udvendig), jeg har en
Spire SP513S6 19 DB ( som åbenbart ikke betyder alt, for den
larmer) som opgives til 95x95x50, med fan 90 mm, og der er ca. 5
mm til den støder på PSU'en, så min drøm om en 120mm fan på 1000
rpm er vist slukket. OK, der er tid at tænke sig om, det er for
godt vejr til at rode indendørs.
Tak for alle tips og forslag
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-05-07 18:08

On Fri, 04 May 2007 19:00:30 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>mm til den støder på PSU'en, så min drøm om en 120mm fan på 1000
>rpm er vist slukket. OK, der er tid at tænke sig om, det er for

Glemte at understrege, at det ikke drejer sig om køling, men kun
støj. Kølingen er OK

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 04-05-07 21:38

> On Fri, 04 May 2007 19:00:30 +0200, Ebbe Hansen
> <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
>

> Glemte at understrege, at det ikke drejer sig om køling, men kun
> støj. Kølingen er OK

Hvad med så at prøve at give den eksisterende køler lidt mindre gas?
Du kan brøve med 7 volt. (set plus´en på 12V ledningen og minus´en på 5V
ledningen)
Måske det endna er nok med 5 volt?

Den operation koster jo også gratis. :)

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 05-05-07 09:16

On Fri, 4 May 2007 22:38:22 +0200, "Ole Frederiksen"
> [...]

>Hvad med så at prøve at give den eksisterende køler lidt mindre gas?
>Du kan brøve med 7 volt. (set plus´en på 12V ledningen og minus´en på 5V

Det prøvede jeg med en anden køler, jeg mærkede ingen forskel på
hverken temp. eller støj, i hvertfald meget meget lidt.
Måske er problemet at denne køler 3 uger gml. er for billig
(99,00), jeg faldt for de 19 DB, og ved opstart siger den intet,
men efter 15-20 min larmer den, og jeg er sikker på at det er
den. Jeg har også søgt støjen med en tragt på en slange, så jeg
kan søge i hele kabinettet, der er ikke støj fra PSU eller HDD.
Jeg var engang god til at lokalisere støj (gml. mekaniker). så
jeg hælder mere til at investere i en bedre køler, men den skal
jo kunne være i kabinettet. (og også kunne betales)
mvh Ebbe