Gættekonkurrence hos Dansk Bredbånd
Fra : Henrik Skovgaard

Dato : 29-04-07 20:54

Her er en sjov lille konkurrence.

Hvad koster en 25 mbps-linje om måneden hos Dansk Bredbånd for mig?
Jeg får, udover internet, også leveret Kabel-TV (stor pakke) og
telefoni fra Dansk Bredbånd. Jeg bor i København, og får ikke
tjenesterne leveret gennem trediepart som fx DONG Energy.

Find svaret på www.dbnet.dk - eller hvad?
Find også svaret hos deres kundeservice - eller hvad?

Og nej, dette indlæg er bestemt ikke ment som en reklame.

Fra : Henning

Dato : 29-04-07 21:09

On 29 Apr 2007 12:54:17 -0700, Henrik Skovgaard <hsk@2840.dk> wrote:

> [...]
>
>Find svaret på www.dbnet.dk - eller hvad?
>Find også svaret hos deres kundeservice - eller hvad?

Øh, hvor svært var det?
http://www.dbnet.dk/downloadfile.aspx?did=325

25/25 Mbit/s + Grundpakke & Viasat Guld + TELEFONI 559,-*
*Kampagnepris gældende til og med 31/05-07. Herefter Viasats til
enhver tid gældende pris.

Fra : John E.

Dato : 29-04-07 22:47

Kører det TV-signal gennem de 25mbit? Eller kører det parallelt, så det ikke
går ud over båndbredten?

TDC har jo/havde noget med TV kanaler over ADSL, men det er noget frygtelig
noget, da det suger båndbredten, mens du surfer + du kan kun bruge det til
et TV apperat ad gangen, da der ikke er nok båndbredte til mere.

Virker det anderledes hos DBB osv?

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-04-07 07:34

John E. wrote:
> [...]
> frygtelig noget, da det suger båndbredten, mens du surfer + du kan
> kun bruge det til et TV apperat ad gangen, da der ikke er nok

Jeg har ikke Dansk Bredbånd, men Sydfyns Intranet.. det virker nok rimelig
meget på samme måde, over fiber og sådan noget.. og her kører det
uafhængigt. Kan downloade og uploade med 10mbit begge veje samtidig, og
alligevel kan vi fint ringe og se tv, inden problemer... Alt andet ville da
også være latterligt.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kaare

Dato : 30-04-07 09:47

"John E." <john@nospam.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> frygtelig noget, da det suger båndbredten, mens du surfer + du kan kun
> bruge det til et TV apperat ad gangen, da der ikke er nok båndbredte til

Det kører parallelt. Kunderne har en 100 Mbit/s linie ind, og heraf afsættes
der særskilt til IPTV. Grænsen på antal af TV er pt. sat til 6.

/Kaare

Fra : John E.

Dato : 30-04-07 11:05

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote.

> Grænsen på antal af TV er pt. sat til 6.

Kører TV signalet egentlig over ganske alm. antennestik, som vi kender dem
fra hybridnet/kabel-TV?
Eller kommer der specielle stik ind, som så skal lægges ud til alle de rum,
som har TV?

Fra : Kaare

Dato : 30-04-07 12:38

> [...]
> fra hybridnet/kabel-TV?
> Eller kommer der specielle stik ind, som så skal lægges ud til alle de

Det almindelige KabelTV produkt som Henrik har, er ligesom alt andet kabelTV
(som regel bare lidt bedre kvalitet).

IPTV er med en set-top boks, som skal placeres ved hvert fjernsyn. Hver af
disse bokse skal have netværksadgang. Så man skal have trukket et
netværkskabel til hver boks (eller købe noget homePlug AV et sted).

/Kaare

Fra : Svend

Dato : 30-04-07 12:56

Kaare skrev:
> [...]
> disse bokse skal have netværksadgang. Så man skal have trukket et
> netværkskabel til hver boks (eller købe noget homePlug AV et sted).

Kan de kører på samme netværk som ens pc'ere eller skal man trække et nyt ?

Kan man nøjes med vlan ?

--
Svend

Fra : Rander

Dato : 30-04-07 18:29

Svend skrev noget i denne stil, den 30-04-2007 13:55:
> Kan de kører på samme netværk som ens pc'ere eller skal man trække et
> nyt ?
> Kan man nøjes med vlan ?

Det er faktisk allerede en form for vlan...

Du får en box der har en RJ45 indgang og tre ditto udgange, samt to
RJ11-stik.

Du sætter kablet fra væggen i indgangen, og på den ene udgang sætter du
så din router/PC, og på den anden sætter du settop-boxen til TV.
Umiddelbart virker det som om at du sagtens kan sætte en switch på
TV-udgangen og dele til flere settop-boxe, da selve boxen har en LAN-IP
fuldstændig uafhængigt af din eksterne IP og dit interne LAN - det
opfatter jeg ret meget som vlan...

Nå ja, de to RJ11-stik er til analoge telefoner til IP-telefoni, men
efter hvad jeg har fået at vide sættes de op så hvert stik har hvert sit
telefonnummer. Så har du kun et nummer kan du kun bruge det ene stik.

Den tredje RJ45-udgang har jeg fået lidt blandede meldinger på, alt
efter hvem man kommer til at tale med i kundeservice. Nogle siger at den
kan bruges som ekstra IPTV-udgang, andre at den med tiden skal kunne
bruges til direkte tilslutning af en IP-telefon...

http://rander.dk (finally up again!)

Man går ud og finder sig én kæreste. Når man så har været gift et par år og
fået børn, så går kæresten på arbejde, og så går faderen ud i byen og finder
sig én til. (Robin, 8 år)

Fra : Svend

Dato : 30-04-07 20:35

Rander skrev:

> [...]
> TV-udgangen og dele til flere settop-boxe, da selve boxen har en LAN-IP
> fuldstændig uafhængigt af din eksterne IP og dit interne LAN - det

Vil det sige at hvis jeg vil have en internet og tv løsning fra f.eks.
dong med dbnet.dk som udbyder skal jeg have 2 netværks i alle rum, et
til tv og et til internet, samlet i et krydsfelt hvor hver af de 2 stik
bliv forbudet til en switch for henholdsvis tv og internet ?

--
svend

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-04-07 20:47

"Svend" <2@lazy.dk> wrote in message

> [...]
> tv og et til internet, samlet i et krydsfelt hvor hver af de 2 stik bliv
> forbudet til en switch for henholdsvis tv og internet ?

Ja det lyder meget fornuftigt. Men det er vel også sådan alle har det hehe

jeg har da i hvertfald set et par lejligheder der havde som standart omkring
8dobbeltstik installeret+coax

Fra : Kaare

Dato : 30-04-07 22:14

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tv og et til internet, samlet i et krydsfelt hvor hver af de 2 stik bliv
> forbudet til en switch for henholdsvis tv og internet ?

Den løsning Rander beskriver er (præcis iøvrigt) som normale DB kunder
oplever det. Altså i boligforeninger hvor DB leverer infrastrukturen. Hos
Dong Energy er det lidt anderledes.

Principielt kunne du godt køre ét samlet netværk rundt i huset og tilslutte
det til én port i Dong Energys udstyr. IP adresser bliver nemlig sat på
baggrund af selve kassen. Så et normalt switchet netværk ville kunne
fungere. Dog skal man være opmærksom på at det er portene der sætter
prioriteten af trafikken. Derfor skal telefoni i den laveste port (nr. 1),
og TV i de næste... og Internet i de sidste. Hvis du sætter det hele på én
port, vil du kunne opleve prioriteringsproblemer, og dermed ringe IPTV
oplevelse (eller IP telefoni).

Hvis man virkelig skal tage skridtet, kunne det være at man skulle kable sin
bolig til et knudepunkt hvor fiberboksen er opsat. Så kan man bytte rundt på
stikkene. Det er dog desværre også den dyre udvej.
- Man kan som jeg skrev i et andet indlæg dog også købe noget homeplug
udstyr. Den nye AV serie skulle kunne fungere udemærket med IPTV.

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-04-07 22:36

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message
> Hvis man virkelig skal tage skridtet, kunne det være at man skulle kable
> sin bolig til et knudepunkt hvor fiberboksen er opsat. Så kan man bytte
> rundt på stikkene. Det er dog desværre også den dyre udvej.

Ja men så dyrt behøver det nu heller ikke blive

> - Man kan som jeg skrev i et andet indlæg dog også købe noget homeplug
> udstyr. Den nye AV serie skulle kunne fungere udemærket med IPTV.

tør du nu anbefale det? Er det noget i har testen igennem eller hva? Eller
tager jeg fejl, at den mindste pakketab og det er ikke særligt sjovt at se
iptv?

Fra : Kaare

Dato : 01-05-07 09:29

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse

> tør du nu anbefale det? Er det noget i har testen igennem eller hva? Eller
> tager jeg fejl, at den mindste pakketab og det er ikke særligt sjovt at se
> iptv?

Vi har haft testet IPTV på den nuværende HomePlug, hvor det fungerede fint.
det var dog ikke HDTV, og kun 1 TV. Planen er at vi går igang med at finde
nogle forskellige leverandører, og prøver det efter i rigtige villaer etc.
Hvis vi finder noget vi kan stå inde for, vil vi muligvis lave nogle aftaler
så vi kan levere dem til en god pris til kunderne.

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-05-07 10:54

> [...]
> villaer etc. Hvis vi finder noget vi kan stå inde for, vil vi muligvis
> lave nogle aftaler så vi kan levere dem til en god pris til kunderne.

Jeg synes det lyder som en dårlig ide at tilbyde sådan noget.. For det kan
jo aldrig blive godt til UDP multicast traffik. var det ikke bedre at
tilbyde kunderne at få en fast pris hos en elinstallatør e.l at få trukket
et PDS kabel x-antal meter.
Og det som systemet er baseret på i henhold til sikkerhed, er at man har sin
egen transformer som i USA.. Det med at traffiken bliver inden for måleren
er noget pladder og hører kun sagen til når man som i USA har sin egen trafo
til hver husstand.

Så tror jeg helt sikkert 5Ghz trådløst udstyr langt mere er sagen hvis folkt
absolut ikke vil have trukket ekstra kabler.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-05-07 11:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> crashed Echelon writing

> Så tror jeg helt sikkert 5Ghz trådløst udstyr langt mere er sagen hvis
> folkt absolut ikke vil have trukket ekstra kabler.

5Ghz frekvenser er desværre bare mere folsømt overfor fysiske objekter end
2,4Ghz. Omformuleret groft, det kræver næsten line of sight.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kaare

Dato : 01-05-07 16:34

> [...]
> jo aldrig blive godt til UDP multicast traffik. var det ikke bedre at
> tilbyde kunderne at få en fast pris hos en elinstallatør e.l at få trukket

Det er svært at gætte på hvor god teknologien er til UDP før vi får testet
det noget mere. Vi har nogle bestemte aftaler med elektrikere, men kun inden
for bestemte områder. Vi kan selvfølgelig skaffe nogle rabatter, men det er
stadig en for dyr løsning for mange.
Idéen er at vi finder en række ting, som vi så vil tilbyde kunderne. Helt
præcis hvilke ting er endnu ikke klarlagt.

> [...]
> sin egen transformer som i USA.. Det med at traffiken bliver inden for
> måleren er noget pladder og hører kun sagen til når man som i USA har sin

Der er en "let" kryptering på. Men du har ret, det er ikke for privatlivets
skyld man gør det. Hvis det kun drejer sig om TV ville det dog være OK da TV
strømmen også vil være krypteret.

> Så tror jeg helt sikkert 5Ghz trådløst udstyr langt mere er sagen hvis
> folkt absolut ikke vil have trukket ekstra kabler.

Nu er jeg personligt af den holdning at der skal være så lidt radiobølger i
verden som muligt. Men der er mange muligheder.

/Kaare

Fra : Svend

Dato : 01-05-07 14:51

Kaare skrev:
> [...]
> og TV i de næste... og Internet i de sidste. Hvis du sætter det hele på én
> port, vil du kunne opleve prioriteringsproblemer, og dermed ringe IPTV

Kan man programmere sin qos switch for at undgå prioterings problemmer ?
og hvordan skal prokollerne konfigureres ?

> [...]
> - Man kan som jeg skrev i et andet indlæg dog også købe noget homeplug
> udstyr. Den nye AV serie skulle kunne fungere udemærket med IPTV.

HomePlug udstyr er penge ud af vinduet, de står konstant og brænder
penge af, så mister man lidt af det sjove når ens nye tv løsning bliver
dyrere.

--
Svend

Fra : Kaare

Dato : 01-05-07 16:40

> Kan man programmere sin qos switch for at undgå prioterings problemmer ?
> og hvordan skal prokollerne konfigureres ?

Hvis du sørgede for at multicast og evt. RTSP unicast trafik var
opprioriteret, så kunne det måske gøre lidt af det for dig.

> HomePlug udstyr er penge ud af vinduet, de står konstant og brænder penge
> af, så mister man lidt af det sjove når ens nye tv løsning bliver dyrere.

Tja. I min lejlighed ville det da være nemt at trække et par netværkskabler
langs karmene rundt i værelserne til mit IPTV. Men i en villa begynder det
at blive lidt upraktisk. Derefter kommer det hvis man vil have det lavet
pænt (og godt) af en elektriker... så bliver prisen ikke så lille endda.

Men det er jo smag og behag.

/Kaare

Fra : John E.

Dato : 30-04-07 13:50

> [...]

> disse bokse skal have netværksadgang. Så man skal have trukket et
> netværkskabel til hver boks (eller købe noget homePlug AV et sted).

Det lyder både dyrt og besværligt. :(

Fra : Kaare

Dato : 30-04-07 22:08

> Det lyder både dyrt og besværligt. :(

Ja, det er desværre ikke en super elegant løsning endnu. Vi ar bejder på at
lave nogle forbedringer til at gøre det nemmere og billigere. Men det bliver
nok ikke en rigtig god løsning for der er kompatible IPTV moduler i de
forskellige fjernsyn... og det kommer nok til at tage noget tid. :(

/Kaare

Fra : Kaare

Dato : 30-04-07 09:44

> Øh, hvor svært var det?
> http://www.dbnet.dk/downloadfile.aspx?did=325

Uha, ja det er bestemt ikke nemt med DBs prisliste lige for tiden. For dit
svar var faktisk forkert...

En 25 Mib/s linie koster nu 349,- kr. om måneden.

Når man har en 10 eller 25Mib/s linie, er telefoniabonnementet gratis, og
den store kabelTV pakke koster 199,- kr. (istedet for 239 som er
normalprisen uden internet).

Den prisliste du kiggede på omhandler nemlig IPTV. Henning skrev at han
havde Kabel-TV, hvilket er nogle andre priser (se under produkter -> TV ->
kabel-TV)

Den samlede pris må derfor være 548,- kr. om måneden (+ telefoni forbrug).

/Kåre

Fra : Rander

Dato : 29-04-07 21:36

Henrik Skovgaard skrev noget i denne stil, den 29-04-2007 21:54:
> [...]
> Find også svaret hos deres kundeservice - eller hvad?
> Og nej, dette indlæg er bestemt ikke ment som en reklame.

Kan nu ikke rigtig se problemet...

Med "stor pakke" går jeg ud fra at du mener pluspakken? Så koster det
569,- pr. måned...

http://rander.dk (finally up again!)

Kun idioter ændrer sig aldrig. (Georges Pompidou)

Fra : Henrik Skovgaard

Dato : 30-04-07 09:59

On 29 Apr., 22:08, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> [...]
>
> 25/25 Mbit/s + Grundpakke & Viasat Guld + TELEFONI 559,-*
> *Kampagnepris gældende til og med 31/05-07. Herefter Viasats til

Åbenbart for svært for dig også For de fakturerer 595,- for det.

/Henrik

Fra : Henrik Skovgaard

Dato : 30-04-07 10:03

On 30 Apr., 10:44, "Kaare" <noth...@nowhere.invalid> wrote:

> Uha, ja det er bestemt ikke nemt med DBs prisliste lige for tiden. For dit
> svar var faktisk forkert...
>
> En 25 Mib/s linie koster nu 349,- kr. om måneden.

Nix, for jeg har også Kabel-TV fra dem, derfor gælder denne pris af
uransaglige årsager ikke for mig. Det har de fedtet ind i en sætning
på denne side: http://www.dbnet.dk/1613.aspx med ordlyden "Ændringerne
omfatter ikke kunder i ejendomme med Kabel-tv fra Dansk Bredbånd.".

Fedt at blive straffet fordi man har flere services fra dem i
ejendommen. Fedt at man ikke kan finde hvad det SÅ koster nogen som
helst steder på deres hjemmeside....

/Henrik

Fra : Kaare

Dato : 01-05-07 09:40

"Henrik Skovgaard" <hsk@2840.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på denne side: http://www.dbnet.dk/1613.aspx med ordlyden "Ændringerne
> omfatter ikke kunder i ejendomme med Kabel-tv fra Dansk Bredbånd.".

Det har du ret i. Det skyldes nogle kontraktmæssige problemer med flere af
de ejendomme der har kabelTV. Dog forventes det løst i løbet af et par
måneder, så de nye priser også bliver aktuelle for Jer også. :)

> Fedt at blive straffet fordi man har flere services fra dem i
> ejendommen. Fedt at man ikke kan finde hvad det SÅ koster nogen som
> helst steder på deres hjemmeside....

Ja, de gamle priser er desværre pillet af. Det er selvfølgelig ikke meningen
at de bedste kunder skal straffes (tværtimod). Der arbejdes på at gennemgå
alle disse kontrakter så man kan sikre sig at priserne kan gennemføres. I
mellemtiden plejer kundeservice at være flinke til at kreditere disse kunder
lidt, pga. den situation de er havnet i. Som sagt er det ikke ret mange
kunder det drejer sig om (der har 25 Mib/s i foreninger der også har
kabelTV).

/Kaare