MySQL decimaltal ?
Fra : Momme

Dato : 28-04-07 14:37

Hey. Jeg er igang med mit første projekt med PHP. Jeg er ved at
lave et tips/oddset -system hvor brugere skal kunne satse
virtuelle penge på nogle resultater osv.

Jeg har derfor oprettet diverse tabeller via phpmyadmin, men jeg
ved dog ikke hvilken type (VARCHAR, TINYINT osv.) man skal vælge
hvis man skal bruge decimal-tal ?

De decimal tal jeg skal bruge ligger fra 1.00 og op efter.
Og det skal selvfølgelig også være muligt at regne videre med
tallene.

Nogen der kan guide mig på vej ?

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-04-07 15:36

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/numeric-type-overview.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Momme

Dato : 28-04-07 15:56

Michael Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/numeric-type-overview.html
>
> --
> Hilsen/Regards
> Michael Rasmussen

Har kigget på det link, men kunne ikke forstå så meget af det.
Det eneste jeg ved er at jeg enten skal bruge FLOAT eller DEC. ?

Fra : Momme

Dato : 28-04-07 16:45

Jeg har kigget på det link du sendte mig, men har ikk rigtig forstået
det.

Men jeg går ud fra at det enten er DEC eller FLOAT jeg skal vælge ?

Fra : Henrik Hansen

Dato : 30-04-07 09:04

Momme <momme5_5@hotmail.com> writes:

> Har kigget på det link, men kunne ikke forstå så meget af det.
> Det eneste jeg ved er at jeg enten skal bruge FLOAT eller DEC. ?

en UNSIGNED FLOAT(4,2) skulle være fin. måske den skal være 3 i stedet for 4,
men det kommer an på hvor høje de onds kan blive.

--
Henrik Hansen

Fra : Momme

Dato : 01-05-07 16:51

Har fået anbefalet blot at bruge VARCHAR, så det vil jeg prøve. Hvis ikk det
virker, må jeg prøve FLOAT som du nævner.

Tak for det.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-05-07 17:13

On 01 May 2007 15:50:59 GMT
Momme <momme5_5@hotmail.com> wrote:

> Har fået anbefalet blot at bruge VARCHAR, så det vil jeg prøve. Hvis
> ikk det virker, må jeg prøve FLOAT som du nævner.

Så må vi håbe, at du ikke har tænkt dig at lave beregninger på dataene.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-05-07 11:41

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Så må vi håbe, at du ikke har tænkt dig at lave beregninger på dataene.

Det er php vel ret lige glad med, man kan godt regne 2 text felter
sammen.. Det er dog ikke vildere elegant.

--
Henrik Hansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-05-07 16:45

On Wed, 02 May 2007 12:40:41 +0200, Henrik Hansen <spam@fsck.dk>
wrote:

>Det er php vel ret lige glad med, man kan godt regne 2 text felter
>sammen.. Det er dog ikke vildere elegant.

Man kan også regne to float(ing point)-felter sammen, men det kan
meget vel give forkerte resultater. Tjek fx:
   print floor(8.2-0.2);
Her får man resultatet 7 og ikke 8.

Samme kan man opleve i alle andre tilfælde, hvor man benytter sig af
floats, fx i perl:
   print 5-4.9;
... med resultatet 0.0999999999999996 og ikke 0.1

Man oplever sikkert noget lignende i mysql i andre situationer. Hvis
det handler om penge, så er det klart at anbefale, at man kun bruger
heltal (fx int), eller "heltal" med forskudt komma (fx decimal).
Ellers kan der forsvinde beløb ud af systemet.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet