hvilken type RAM til dette bundkort + evt.~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-04-07 01:00

Hej NG.

Jeg har ikke fulgt med på pc-markedet i lang tid og der findes
efterhånden mange slags RAM. Hvilken slags RAM skal jeg købe til et
"Asus K8V SE Deluxe" bundkort?

Jeg har vist 3 slots og det er vist af denne type:

------------------------------------
(1)
Memory Type   DDR SDRAM
Number of Memory Slots   3 x 184 Pin DIMMs
Supported RAM speeds   533 MHz • 400 MHz • 333 MHz • 266 MHz
Max Supported RAM   3 GB

( Kilde:
http://www.epinions.com/pr-Asustek_K8V-SE_Deluxe_Motherboard/display_~full_specs
)

Et andet sted på nettet står der om mit bundkort:

(2)
3 X 184 Pin DIMM 3GB max ECC or non-ECC SDRAM

Et tredje sted på nettet står der:
(3)
3 x 184-pin DIMM Sockets support max. 3GB un-buffered ECC and non-ECC
PC3200/PC2700 / PC2100 DDR SDRAM memory

( Kilde:
http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=235&l1=3&l2=14&l3=0 )

----------------------- Spørgsmål ----------------------

Hvad er ECC eller non-ECC SDRAM? Jeg har 2*512 MB installeret. Kan jeg
købe en blok med 1 GB til den sidste slot?

Er det ikke noget med at max-grænsen i Windows XP er 2 GB? Hvis den er 3
GB kunne det være at jeg skulle købe en 2 GB blok (hvis muligt?)?

Giv gerne et link til den præcise RAM-type jeg behøver på edbpriser.dk...

Evt: Måske skulle jeg købe et bedre grafik-kort til den kommende Windows
Vista som jeg allerede har en gratis (lovlig) version af til at ligge?

Hvilket grafik-kort kan anbefales som ihvertfald ikke overstiger 1500 kr
og som gerne prismæssigt er lidt under (bedste kvalitet ift. prisen)?

Derudover tror jeg nu nok at Vista får lov at ligge nogen måneder pga.
børnesygdomme og mange programmer der ikke virker endnu...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 28-04-07 05:11

½øjs@

Du skal bruge den her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=109908du kan godt smide 1
Gb i den sidste.

Det ser ikke lige ud til, at den findes i 2Gb. XP kan håndtere over 2 Gb,
hvis du har SP2.

Den Vista du har liggende, skal du nok ikke regne mere med, hvis det er den
RC2, man kunne få. Den er udløbet, men du har også ganske ret i at vente med
den, indtil hardware producenterne kan følge med til drivere osv. Jeg har i
hvert fald ikke glemt noget hos Vista

Ang. grafikkort. Hvis det kun er for at køre Vista, så vent, til du vil køre
det. Der sker så meget med dem, specielt med prisen, og så er der jo lige
religionsspørgsmålet, om du er ATI eller Nvidea mand. Til 1500.- er der
rigeligt at vælge i mellem, men vi skal også lige vide, om du har PCI-x
eller AGP.

/Ole

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-04-07 10:37

/Ole (6000) wrote:
> ½øjs@
>
> Du skal bruge den her:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=109908du kan godt smide 1
> Gb i den sidste.

En ny mobiltelefon? Kan man ikke linke direkte til noget på edbpriser?

> Det ser ikke lige ud til, at den findes i 2Gb. XP kan håndtere over 2 Gb,
> hvis du har SP2.

Det har jeg. Kan den håndtere 3 gb så jeg måske burde købe en 2 Gb blok?

> [...]
> den, indtil hardware producenterne kan følge med til drivere osv. Jeg har i

Det er en eller anden business edition. Andet ved jeg ikke p.t.

> [...]
> religionsspørgsmålet, om du er ATI eller Nvidea mand. Til 1500.- er der
> rigeligt at vælge i mellem, men vi skal også lige vide, om du har PCI-x

Jeg foretrækker Nvidia fordi jeg tror linux har det bedre med dem. Men
jeg håbede at kunne komme et pænt stykke ned under 1500,-. Gerne
500-1000 men det vigtigste er pris/ydelse og at det f.eks. helst ikke
larmer for meget. Men dvs. der findes ikke mange vista-certificerede
grafik-kort endnu? Jeg foretrækker nemlig at købe ram'en + grafik-kortet
samtidigt så jeg derved får det overstået...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Nicolai L

Dato : 28-04-07 11:47

"Martin Jørgensen" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Den kvikke læser opdager hurtigt, at "du" fra linket hører til teksten og
ikke linket. Linket virker således, hvis "du" fjernes efterfølgende.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-04-07 16:43

Nicolai L wrote:
> "Martin Jørgensen" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den kvikke læser opdager hurtigt, at "du" fra linket hører til teksten og
> ikke linket. Linket virker således, hvis "du" fjernes efterfølgende.

Ok, tak. Men får jeg noget ud af at købe en 2 MB ram-klods og sætte i
maskinen?

Og er der evt. et fornuftigt grafik-kort til f.eks. 1000 kr der virker
med Vista (gerne Nvidia)?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-04-07 21:40

"Martin Jørgensen" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ok, tak. Men får jeg noget ud af at købe en 2 MB ram-klods og sætte i
> maskinen?

Formentlig ikke. Du skriver intet om, at du har et konkret behov for at køre
med 3 GB. Der skal være et behov når man går over 1 gb.
Jeg har selv et par pc.er kørende, hvor jeg tidligere havde 1 gb og nu har 2
gb i. Ærlig talt kan jeg ikke mærke den store forskel med mindre jeg laver
noget med mange billeder. Selv om jeg kører nogle af de større programmer en
gang i mellem, er det vist begrænset, hvad behov de har for al den ram.

Kurt

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-04-07 22:02

Kurt B. Andersen wrote:
> "Martin Jørgensen" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Formentlig ikke. Du skriver intet om, at du har et konkret behov for at køre
> med 3 GB. Der skal være et behov når man går over 1 gb.

Jeg har et konkret behov. Jeg kører computer-simuleringer og virtual pc.

> [...]
> gang i mellem, er det vist begrænset, hvad behov de har for al den ram.

Mine programmer bruger mere RAM end dine og det er heller ikke de samme
programmer vi bruger. Hvis det er muligt at købe en 2 GB klods uden at
få problemer så foretrækker jeg det.

Jeg har googlet lidt. Jeg skal vist bare skrive /3GB i boot.ini. Er det
korrekt at det vil virke uden videre?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-04-07 23:31

> [...]
> problemer så foretrækker jeg det.
>
> Jeg har googlet lidt. Jeg skal vist bare skrive /3GB i boot.ini. Er det

I din manual står bl.a. følgende under pkt. 2.4.2
You may install 64 mb, 128 mb, 512 mb and 1 GB unbuffered ECC and non-ECC
DDR DIMMs.
Så du kan max bruge 1 GB moduler og det kan du ikke omgå ved at skrive noget
i boot.ini
Som Thomas G. Madsen henviser til, er opskrifteni boot.ini noget med at
dedikere noget af rammen på en speciel måde, men det hænger ikke sammen med
rammodulernes størrelse.

Kurt

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-04-07 02:11

Kurt B. Andersen wrote:
> "Martin Jørgensen" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
-snip-

> [...]
> DDR DIMMs.
> Så du kan max bruge 1 GB moduler og det kan du ikke omgå ved at skrive noget

Ok...

> Som Thomas G. Madsen henviser til, er opskrifteni boot.ini noget med at
> dedikere noget af rammen på en speciel måde, men det hænger ikke sammen med
> rammodulernes størrelse.

Ok, tak for hjælpen... Jeg vil fluks afgive bestilling på RAM'en...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-04-07 22:03

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> grafik-kort endnu? Jeg foretrækker nemlig at købe ram'en + grafik-kortet
> samtidigt så jeg derved får det overstået...

Jeg glemte... Det er AGP...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-04-07 22:58

Martin Jørgensen skrev:

> Jeg skal vist bare skrive /3GB i boot.ini. Er det korrekt at det
> vil virke uden videre?

Kun i de programmer, som understøtter det.

<http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx>

--
Hilsen
Madsen