router + router
Fra : rasmus

Dato : 27-04-07 12:09

Hejsa,

Har en trådløs router (belkin et eller andet) med indb. 4 port switch
stående. Det virker fint. Nu har jeg brug for lidt mere ... jeg har så en
ekstre trådløs router (sonicwall et eller andet) som også har trådløs ...
hvis jeg plotter en ekstra trådløs router i systemet går der så helt kuk i
det hele? Hvordan får jeg i givet fald kontakt til hhv. den ene og den anden
router? Router nummer to skal vel have disablet den trådløse del. Jeg er
lidt rundforvirret.

ras

Fra : Ole

Dato : 27-04-07 12:26

"rasmus" <preben@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det hele? Hvordan får jeg i givet fald kontakt til hhv. den ene og den
> anden router? Router nummer to skal vel have disablet den trådløse del.

Du bør sørge for at begge routere er krypteret, gerne med WPA, og helst med
hvert sit SSID, og at de ikke kører i samme subnet, eksempelvis
192.168.1.0/24 og 192.168.2.0/24

Ole

Fra : rasmus

Dato : 27-04-07 12:44

"Ole" <websufer@webhiker.invalid> skrev i en meddelelse

> Du bør sørge for at begge routere er krypteret, gerne med WPA, og helst
> med hvert sit SSID, og at de ikke kører i samme subnet, eksempelvis
> 192.168.1.0/24 og 192.168.2.0/24

- ok, men hvad betyder det i praksis?

ras

Fra : Ole

Dato : 27-04-07 21:43

> "Ole" <websufer@webhiker.invalid> skrev i en meddelelse

> - ok, men hvad betyder det i praksis?
>
> ras

Det vil ofte betyde, at du opsætter den ene router til at svare på adressen
192.168.1.1, og tildele IP adresser til computere i ranget 192.168.1.2 -
192.168.1.254 (maksimalt range på /24 netværk), og den anden router opsættes
til at svare på adressen 192.168.2.1, og tildele adresser i ranget
192.168.2.2 - 192.168.2.254

Ole

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-04-07 12:41

"rasmus" <preben@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> hhv. den ene og den anden router? Router nummer to skal vel have
> disablet den trådløse del. Jeg er lidt rundforvirret.

Du er nødt til at præcisere hvordan du forbinder dem.

Hvis du gør det på LAN-LAN metoden har du et problem med 2 DHCP servere og
muligvis at begge routere kører i samme subnet.

LAN-WAN metoden skal du sikre at hver router ikke kører i samme subnet og
forskellig SSID og kanal som Ole skriver.

--
Bjarke Andersen

Fra : rasmus

Dato : 27-04-07 13:17

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> LAN-WAN metoden skal du sikre at hver router ikke kører i samme subnet og
> forskellig SSID og kanal som Ole skriver.

- det nemmeste er vel at købe en helt almindelige switch ...

ras

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-04-07 13:17

> - det nemmeste er vel at købe en helt almindelige switch ...

Ja

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 30-04-07 21:05

> [...]
>
> LAN-WAN metoden skal du sikre at hver router ikke kører i samme subnet og
> forskellig SSID og kanal som Ole skriver.

Hej Bjarke,

Kunne man forestille sig at slå DHCP serveren fra i den ene router, og så
lade den anden router styre "hele showet". På den måde fungerer den ene
router kun som en switch med mulighed for at forbinde sig til den trådløst,
og så route al trafik videre til den anden router. Det skulle vel kunne lade
sig gøre, ikk.

Søren

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-04-07 21:09

"Søren Skovgaard" <soren.skovgaard@slet_gmail.com> crashed Echelon
writing news:46364bd3$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> ene router kun som en switch med mulighed for at forbinde sig til den
> trådløst, og så route al trafik videre til den anden router. Det

Jow, og ændre ip på den ene router, sådan at begge routere ikke slås om den
samme.

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 30-04-07 21:24

> [...]
> writing news:46364bd3$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jow, og ændre ip på den ene router, sådan at begge routere ikke slås om

Hej Bjarke,

Ja, jeg sidder faktisk og tænker på at lave det samme nummer, da jeg er
rimelig glad for min nuværende ikke-trådløse router, som er en VPN router
TW100-BRV204 fra Trendnet. I den kan man lave rigtige firewall regler (op
til 60) for både indgående og udgående trafik, og man kan derfor også route
pakker til andre netværk. Jeg havde egenligt tænkt mig at udnytte en rigtig
god facilitet i routeren, som går ud på, at man kan reservere IP-adresser i
DHCP-serveren ud fra MAC-adresser - og så skulle det vel være en nem sag at
forbinde en trådløs router til den. Det betyder bare, at éns trådløse router
skal kunne router al trafik videre via WAN porten til min nuværende router,
incl kald til DHCP serveren mv. Jeg har således kun tænkt mig, at den
trådløse router skal kunne validere trådløse forbindelser, ud fra
MAC-adressen. Som sagt har jeg ikke prøvet det i praksis endnu, men påtænker
at gøre det i nær fremtid - men er der noget her, som jeg har overset, eller
har du erfaring, som du vil dele ud af ?

Søren

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-04-07 21:44

"Søren Skovgaard" <soren.skovgaard@slet_gmail.com> crashed Echelon
writing news:46365068$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> men påtænker at gøre det i nær fremtid - men er der noget her, som jeg
> har overset, eller har du erfaring, som du vil dele ud af ?

Du kan enten lave dobbelt NAT som er WAN->LAN løsningen, men du kan osse
bare "extende" det via LAN->LAN løsningen, den trådløse det er blot en
bridge, så den trådløse router vil fungere som AP.

Hvilken router du så bestemmer dig for skal være DHCP server er jo op til
dig.

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 30-04-07 21:49

> [...]
> bridge, så den trådløse router vil fungere som AP.
>
> Hvilken router du så bestemmer dig for skal være DHCP server er jo op til

Hej Bjarke,

Ok, takker - jeg vil prøve at se, hvad der fungerer bedst her hos mig. Og så
giver du iøvrigt svar til det oprindelige spørgsmål - man må bare ikke køre
2 routere trådløst på samme tid i samme netværk, right ?

Søren

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-05-07 08:07

"Søren Skovgaard" <soren.skovgaard@slet_gmail.com> crashed Echelon
writing news:46365635$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> Og så giver du iøvrigt svar til det oprindelige spørgsmål - man må
> bare ikke køre 2 routere trådløst på samme tid i samme netværk, right

Det kan du sådan set godt sådan at klienterne kan roame, men mener at
udstyret skal understøtte spanning-tree for at undgå loops.

--
Bjarke Andersen