Neopren-waders - Hvilke kan anbefales ?
Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 04-07-01 01:13

Hej gruppe,

Da jeg står for at skulle anskaffe mit første par waders, vil jeg sætte
stor pris på nogle gode råd.

Ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til, er neopren waders, den type
hvor man får mest for pengene. Er det korrekt ?

Jeg har været nede i den lokale grejforretning. Her fører de flg.
mærker: Scierra (Tundra), Kinetic (Atlantic og Supreme) og Ron Thompson
(Classic, Dakota og Icelander). Er der nogen af disse mærker, som kan
anbefales, evt. gode/dårlige erfaringer med ovenstående ? Eller skal jeg
se mig om efter andre mærker ?

Mine waders skal hovedsageligt bruges ved kysten - Skal jeg vælge filt-
eller profilsål ?

Mit budget ligger på max kr. 1.500,-

Håber at høre fra jer.

Mvh

Henrik Jørgensen

Fra : Henric

Dato : 04-07-01 02:02

Har själv ett par Fenwick andningsvadare som jag har mitt dyk-underställ
till på vintern. Ganska lätt att hålla behaglig temperatur i vadarna året
om.
/H

Fra : Fie & Erik

Dato : 04-07-01 11:04

Hej Henrik. Jeg har et par Ron Thompson Classic, og de har det med at blive
utætte i syningerne, så dem kan jeg ikke anbefale. Jeg har udviklet en
støvsuger-metode til at lime små utætheder i neoprenwaders, så skulle du
eller andre få brug for råd desangående, så giv mig et praj. Held og lykke.
Mvh. Erik Daugaard

Fra : Chris

Dato : 05-07-01 09:32

"Fie & Erik" <fie.hermansen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> støvsuger-metode til at lime små utætheder i neoprenwaders, så skulle du
> eller andre få brug for råd desangående, så giv mig et praj. Held og

Hmmm.... jeg har godt nok kun haft mine RT Classic waders i ca. 3 mdr., men
de er til gengæld brugt i snit 4x om ugen. Jeg har ikke haft problemer med
at de er blevet utætte.
Måske dine er en "mandagsudgave" - altså nogen, de ikke lige har været helt
så heldige med, da de lavede dem?
Jeg ville på det stillede spørgsmål anbefale RT Classic. Men det kan være,
at køberen skal vælge noget andet, da der åbenbart er delte meninger.
Er der andre, der har dårlige erf. med de waders? Måske er jeg jo bare
heldig (hvilket skulle være første gang)

Knæk & bræk fra
Chris

Fra : Claus

Dato : 09-07-01 12:45

Mine Ron Thomson er udmærkede, selvom jeg har hørt mange der klager
over utætheder.
Måske grunden til at man hører så mange klager over netop det mærke,
er at det er dem der er solgt flest af?

Ellers: Neopren isolerer mod kulde, derfor er de mest praktiske her i
det (normalt) kolde Danmark.
Skulle du være i besiddelse af penge i store mængder, kan du overveje
at suplere med et par åndbare, som er rare om sommeren hvor det er
varmt, og hvis man skal gå længere strækninger uden at være i vandet.
Derudover skal du overveje om det skal være med fast gummistøvle,
eller løs vandrestøvle.
Begge typer bør være med filtsåler, da du ellers let glider på slimede
sten under vandet.

Held og lykke med det.
Claus

Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 11-07-01 09:48

Hej !

Tak for svarene - Det er altid rart at få råd fra uvildige parter (ikke
grejforhandlere). Og til Erik - Jeg gemmer din e-mail adresse, hvis
uheldet skulle være ude og mine nye waders skulle blive utætte, hvilket
jeg krydser fingre for ikke sker lige med det samme.

Nå, men I er vel nysgerrige efter at høre, hvilke waders jeg har købt.
Indledningsvis skal jeg sige, at jeg stort set har været rundt i
samtlige grejbutikker i Kbh. området, for ligesom at skabe overblik over
hvilke modeller der er tilgængelige. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at jeg
havde et STORT problem; jeg har en forholdsvis lille fod (str. 42) men
er 192 cm høj. Dette betød at de waders, hvor støvlerne passede,
desværre var for korte i benene og omvendt - de waders hvori benlængden
passede, var støvlerne alt for store. Jeg fandt dog frem til det par som
sad bedst - Et par Lacrosse RedBall, men det var uden filtsåler og kun i
3,5 mm neopren, hvilket efter min mening er lige i underkanten. Så de
blev valgt fra. De næstbedste var et par Scierra Tundra - Her var
benlængde og støvlestørrelse nogenlunde i orden, så det endte med, at
blive dem jeg købte. Det skal siges, at jeg med vilje er gået uden om
Ron Thompson modellerne, idet jeg har hørt at mange har været uheldige
med dem.

mvh

Henrik