Fejlsøgning, dødt bundkort/AGP-port
Fra : Stud

Dato : 26-04-07 12:27

Hej NG

Da jeg har været udenlands vinteren over, har min computer overvintret i et
familiemedlems kælder. Jeg har altså flyttet flyttet lidt rundt på den, og
måske har den stået en liiille bitte fugtigt (ikke sikker).

Anyways, når jeg starter den op, får jeg ikke noget billede på skærmen.
Computeren lyder umiddelbart som om den starter helt almindeligt op og
loader windows, men jeg kan jo kun gætte. Skærmen tænder da også, men
skriver bare noget med "Power saving mode" (skærmen er testet og virker).

Min mistanke faldt straks på grafikkort, men jeg har nu også prøvet med et
andet kort, og det er samme historie. Jeg går ud fra at AGP-porten (eller et
eller andet på bundkortet) er afgået ved døden, men kan jeg gøre mere for at
kontrollere det? Det drejer sig om et Asus A7N8X , og jeg har fundet et par
"afløsningskort" på EDBpriser til en fornuftig pris. Skal jeg bare have fat
i sådan et, eller kan jeg gøre andet for at finde fejlen?

Tillægsspørgsmål:
Mit system er som antydet ikke helt nyt mere Asus A7N8X DeLuxe, Barton
2500+, 1024DDR Twinmos/3200w, GeForce6800LE, Seagate60GB & Seagate80GB.
Kan jeg med fordel købe et nyere bundkort uden at måtte skfte alle andre
dele? Jeg mener; kan jeg lave en lille billig opgradering eller er det alt
eller intet?

På forhånd tak
Morten

Fra : Dr.Phil

Dato : 26-04-07 15:31

"Stud" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dele? Jeg mener; kan jeg lave en lille billig opgradering eller er det alt

Prøv at nulstille BIOS. Det gøres enten med en jumper eller pil batteriet ud
i 30 sek.
Men det er muliht at den har fået fugt eller at der er dannet kondens i den
da du flyttede den fra kælder til et varmere rum.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 26-04-07 21:56

Stud wrote:

> [...]
> Asus A7N8X , og jeg har fundet et par "afløsningskort" på EDBpriser
> til en fornuftig pris. Skal jeg bare have fat i sådan et, eller kan

Jeg ville tage alle kort ud, og gnubbe deres kontaktflader med viskelæder
til de var rene.
Samme evt. med det lille bios batteri, eller evt. skifte det.
Rok lidt med kortene når du sætter dem i igen.
Ud med alle kabler, sætte i igen, rokke.

Med andre ord, alle kontaktflader der kan have fået noget lettere korrosion.

> [...]
> alle
> andre dele? Jeg mener; kan jeg lave en lille billig opgradering eller

Jeg ville prøve at finde et brugt bundkort evt., hvis ovennævnte ikke
hjælper.
Ellers er det nærmeste vist dette ASRock til ca. 450 kr incl forsendelse:

Men ellers er det vist bedst med en helt ny, der er sket en del i
mellemtiden.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Stud

Dato : 26-04-07 22:49

Mange tak for svarene begge to. Jeg vil prøve at nulstille bios - men jeg
tvivler, da det umiddelbart lyder som om, computeren starter helt normalt op
"bag" den sorte skærm. Også tak for viskelæder-tippet :)

Mvh
Morten