MS Windows
briani 27239
sikkerhesdrisiko i .pdf filer?
Fra : Carsten Brix

Dato : 25-04-07 12:11

Hej,

Kan en .pdf fil være inficeret med virus, bots og ligende?

Jeg spørger da min bank mener at det er en sikkerhedsrisiko at bruge
..pdf formatet som kommunikations form i stedet for den dybt forældet FAX

Venlig hilsen

Carsten Brix

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-07 12:24

Carsten Brix skrev:

> Kan en .pdf fil være inficeret med virus, bots og ligende?

Jeg ved det ikke. Hvis du ikke får svar her, kan du spørge i
<news:dk.edb.sikkerhed> eller i <news:dk.edb.sikkerhed.virus>.

> Jeg spørger da min bank mener at det er en sikkerhedsrisiko at bruge
> .pdf formatet som kommunikations form i stedet for den dybt forældet FAX

Min netbank tilbyder diverse oversigter i PDF-format som jeg kan
få browseren til at hente.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 25-04-07 12:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Min netbank tilbyder diverse oversigter i PDF-format som jeg kan
> få browseren til at hente.

Men her er disse PDF-filer jo sikkert også genereret automatisk og af en
sikkerhedsmæssig kvalitet, som banken kan stå inde for.

Tilfældige PDF-filer modtaget fra kunder er naturligvis en anden sag.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-04-07 12:26

Carsten Brix skrev:

> Kan en .pdf fil være inficeret med virus, bots og ligende?

Man kan vedhæfte filer til PDF-filer, så i princippet ja.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Carsten Brix

Dato : 25-04-07 12:34

Thomas G. Madsen skrev:

> Man kan vedhæfte filer til PDF-filer, så i princippet ja.

Ok, jeg var ikke klar over at man kan vedhæfte filer...!?
Jeg troede at det bare var en "flad" fil.

Carsten

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-04-07 13:17

Et eksempel: <http://tgm.dyndns.dk/pdf/vedhaeft.pdf>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-07 14:43

Thomas G. Madsen skrev:

> Et eksempel: <http://tgm.dyndns.dk/pdf/vedhaeft.pdf>.

Hvad var der vedhæftet? Virker det i Adobe Reader 5?

Jeg kan nemlig ikke finde noget.

--
Bertel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-04-07 15:06

To .vbs-filer <http://tgm.dyndns.dk/pdf/vbs.png>.

> Virker det i Adobe Reader 5?

Jeg kan ikke huske, hvornår det blev muligt. Muligvis først fra og
med Acrobat 6.0 (PDF v1.5).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-07 15:31

Thomas G. Madsen skrev:

> To .vbs-filer <http://tgm.dyndns.dk/pdf/vbs.png>.

Tak. De kan slet ikke findes med AR version 5. Den bruger jeg
stadig fordi jeg ikke savner funktionalitet, og den sporadiske
advarsel om at en eller anden side muligvis indeholder noget som
5'eren ikke kan vise, er til at leve med.

Det er så en måde at sikre sig mod vedhæftninger på.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 25-04-07 15:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er så en måde at sikre sig mod vedhæftninger på.

Til gengæld sikrer det dig ikke mod de problemer, som de
sikkerhedshuller, der er lukket siden den version, kan afstedkomme.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-07 16:52

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

> Til gengæld sikrer det dig ikke mod de problemer, som de
> sikkerhedshuller, der er lukket siden den version, kan afstedkomme.

Og de er?

Fra : Rado

Dato : 25-04-07 14:36

On Wed, 25 Apr 2007 13:10:42 +0200, Carsten Brix <cp@dkfoto.dk> wrote:

>Kan en .pdf fil være inficeret med virus, bots og ligende?
>
>Jeg spørger da min bank mener at det er en sikkerhedsrisiko at bruge
>.pdf formatet som kommunikations form i stedet for den dybt forældet FAX

Er du sikker på at de ikke mener risikoen for at de kan blive
opsnappet af uvedkommende under transporten over nettet?

Den risiko er der nemlig ikke med fax (i alt fald ikke i nær samme
grad):

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern