USB2 via LAN - hvilket produkt...?
Fra : Uni Bull

Dato : 25-04-07 22:26

Hej.

Jeg benytter et setup hvor et antal computere befinder
sig i en kælder og der op til arbejdsstationerne er
forbindelse med KVM via IP - altså nogle små
bokse fra BlackBox... Alt ok.

Opgaven er nu, at jeg ønsker at give adgang til et enkelt
eller to USB2-stik til disse arbejdsstationer. Men det skal
være ét stik som arbejdsstationerne har fælles og det skal
køre via netværket - og må alstå IKKE inkludere at en
computer skal være tændt.

Vi kender "konceptet" fra netværksprintere...

Jeg har altså brug for en "USB2-switch" som jeg kan tilgå
fra hver enkelt arbejdsstation som en delt ressource. Jeg vil
kunne tildele det ene USB2-stik (lad os sige) drevbogstav H
og det andet drevbogstav J.
Jeg skal kunne tilslutte både USB-memory-keys, eksterne
harddiske og DVD-brændere (ikke samtidig naturligvis...).

Det eneste jeg indtil videre har kunne finde er:
<http://keyspan.com:16080/products/usb/server/homepage.2.specs.spml>
Men den opfylder ikke mit krav om USB2...

Der findes også Dlink DNS-120, men den giver ikke
skrivemuligheder til en ekstern NTFS-formatteret USB-
harddisk - og det har jeg brug for...

Findes der overhovedet en løsning på ovennævnte opgave?

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 26-04-07 07:18

En post burde være nok

Fra : Max

Dato : 26-04-07 07:40

Hej Uni

> Findes der overhovedet en løsning på ovennævnte opgave?

Der findes en del NAS boxe der også har USB 2, kan de
løse dit problem ?

--
Mvh Max

Fra : Uni Bull

Dato : 27-04-07 16:13

> Hej Uni

> Der findes en del NAS boxe der også har USB 2, kan de
> løse dit problem ?

Det lyder godt - har du ikke et par bud på produkter? Jeg føler jeg har
søgt nettet tyndt, men har endnu ikke fundet den rigtige kasse som giver
mig en tilfredsstillende løsning...

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Brian

Dato : 27-04-07 20:46

Det kan f.eks. Synology boksene...

/Brian

Fra : Uni Bull

Dato : 28-04-07 16:13

"Brian" <3487394.328743@smarte.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan f.eks. Synology boksene...

Problemet er, som jeg ser det, at vores ganske almindelige
eksterne NTFS-formatterede USB2-harddiske kun kan læses
via disse bokse...

Det kan da godt være at mit ønske slet ikke er teknisk muligt!?
En eller andet stykke hardware der er koblet på mit netværk.
Jeg skal kunne tilkoble eksterne USB2-harddiske, USB-sticks og
en DVD-brænder. De tilsluttede enheder skal kunne tilgås fra maskinerne
på netværket - mere eller mindre som om det var et internt drev...
USB2 er et ubetinget krav, da jeg overføre ganske store datamængder til
tilsluttede harddiske - jeg skal med andre ord kunne skrive til enhederne.

Det kan da godt være at den eneste mulighed er at benyte FAT!?

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-04-07 16:38

On Sat, 28 Apr 2007 17:12:33 +0200, "Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote:

>Problemet er, som jeg ser det, at vores ganske almindelige
>eksterne NTFS-formatterede USB2-harddiske kun kan læses
>via disse bokse...

Korrekt: NTFS er et proprietært Microsoft fil-system, og den kære Mr
Gates holder dokumentationen tæt til kroppen. Derfor er der ingen
billigere NAS'er der understøtter NTFS

>Det kan da godt være at den eneste mulighed er at benyte FAT!?

Njaa, FAT er et filsystem på stenalderniveau og yder rent elendigt på
større partitioner....

<mlr>

Fra : Uni Bull

Dato : 28-04-07 18:25

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> Korrekt: NTFS er et proprietært Microsoft fil-system, og den kære Mr
> Gates holder dokumentationen tæt til kroppen. Derfor er der ingen
> billigere NAS'er der understøtter NTFS

Ok - men der er måske nogle dyrere?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Uni Bull

Dato : 02-05-07 22:07

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

> Ok - men der er måske nogle dyrere?

Ingen bud?
Jeg vil ikke sige at prisen er ligegyldig, men jeg prioriterer funktionen
frem for en lav pris...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Uni Bull

Dato : 18-05-07 09:54

> Ingen bud?
> Jeg vil ikke sige at prisen er ligegyldig, men jeg prioriterer funktionen
> frem for en lav pris...

Hmmm... Mit ønske kan muligvis ikke opfyldes "bare lige"...

Jeg har talt med BlackBox og de har heller ikke kunnet finde en
løsning der løser opgaven... Øv...

Er det en umulig opgave? Også hvis jeg åbner op for at bruge en
computer som permanent tændt "server"? Vil jeg kunne tilslutte en
ekstern brænder og benytte en sådan via netværket? Eller skal jeg
over i helt andre baner?

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 18-05-07 10:15

Uni Bull skrev:

> [...]
> computer som permanent tændt "server"? Vil jeg kunne tilslutte en
> ekstern brænder og benytte en sådan via netværket? Eller skal jeg

Dit ønske spænder også lidt bredt....Jeg tror godt det ku lade sig gøre
med USB-stiks og eksterne harddiske - også i NTFS format - evt med
alternative firmware eller lign.
Men ekstern CD/DVD brænder tror jeg er et problem. Den ville kunne ses
som andre delte mapper - ligesom en ekstern Harddisk, men
brænderfunktionerne vil ikke kunne bruges.
Prøv evt at dele en CD/DVD brænder på en windows maskine, og tilgå den
fra en anden.

/A

Fra : Niklas Petersen

Dato : 29-04-07 13:01

Uni Bull wrote:
> [...]
> Jeg skal kunne tilslutte både USB-memory-keys, eksterne
> harddiske og DVD-brændere (ikke samtidig naturligvis...).

Måske en NSLU2 kunne være løsningen. Den kan tilsluttes netværket, og så
kan man sætte usb enheder til den. Den bruger ikke ret meget strøm og
eventuelt kan den slukkes, når den ikke bruges.

http://www.komputer.dk/polopoly.jsp?d=519&a=6416