Spørgsmål til Jørgen Farums "Godt ord igen~
Fra : Ulrik Christensen

Dato : 24-04-07 21:28

Hej

Jeg har kigget lidt på Jørgen Farums "Godt ord igen" artikel her:
http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempel_1.php

Det ser ganske interessant ud og ligeledes ganske forvirrende.
Jeg har ikke umiddelbart den viden der skal til for at gennemskue
hvordan det laves.

Så vidt jeg kan forstå er det dette der skal placeres der hvor
citatboksen ønskes:
<script type="text/javascript">
index = Math.floor(Math.random() * citat.length);
document.write("<dl class='citatbox'>\n");
document.write("<dt class='citat'>" + "\"" +
--> citat[index] + "\"\n" +"\n");
document.write("</dt>");
document.write("<dd class='forfatter'>" + "-- " +
--> forfatter[index] + "\n");
document.write("</dd></dl>\n");
</script>

Men hvad er det lige der bestemmer citatboksens udseende?
Ja det defineres vel i et stylesheet som "citatbox" og "citat"?

Så har vi denne:
citat = new Array(113);
forfatter = new Array(113);
citat[0] = "Første citat";
forfatter[0] = "Første forfatter";
citat[1] = "Andet citat";
forfatter[1] = "Anden forfatter";
citat[2] = "Tredie citat";
forfatter[2] = "Tredie forfatter";

Som jeg kan forstå er det hvor citat og forfatter skal indsættes.
Men hvad skal jeg kalde den fil og hvor skal den placeres?

Er der nogen der kan give en grundig vejledning til hvordan jeg
får dette sat på egen side?

MvH
Ulrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : tidemann

Dato : 25-04-07 01:18

Ulrik Christensen wrote:
> [...]
>
> Men hvad er det lige der bestemmer citatboksens udseende?
> Ja det defineres vel i et stylesheet som "citatbox" og "citat"?

Hvis du læser oplysningerne i højre spalte,
citat= "Hvis du ser på kildekoden til denne side"
vil du opdage denne:

dl.citatbox {
width:180px;
margin:12px 0 12px 0;
padding:5px 10px;
border:1px solid maroon;
font-size:95%;
background-color:#ffffcc;}
dt, dd {margin:0;padding:0;line-height:120%;}
dd {text-align:right;font-style:italic;margin-top:0;padding-top:0;}
p.fyndord {width:300px;padding:5px 10px;background:#fc0;
border:1px solid maroon;color:maroon;text-align:center;}

> [...]
>
> Som jeg kan forstå er det hvor citat og forfatter skal indsættes.
> Men hvad skal jeg kalde den fil og hvor skal den placeres?

og så et link til citatarray:
http://www.webdesign101.dk/javascript/res/citatarray.js

hvis du åbner den, fremgår det hvordan det laves :)

> Er der nogen der kan give en grundig vejledning til hvordan jeg
> får dette sat på egen side?

Ikke lige en grundig vejledning, men lidt hjælp!

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 25-04-07 08:58

Hej

Det har jeg forstået, men hvad er det lige der koder det sammen med
den citatarray.js?
Jeg har ingen forstand på javascript men burde der ikke være en url?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-04-07 09:44

Ulrik Christensen skrev:

> Det har jeg forstået, men hvad er det lige der koder det sammen med
> den citatarray.js?
> Jeg har ingen forstand på javascript men burde der ikke være en url?

Det, der sørger for at citatarray.js bliver indlæst
på siden er markøren:

<script src="/javascript/res/citatarray.js"
type="text/javascript"></script>

i head-delen af siden.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 25-04-07 10:10

> Det, der sørger for at citatarray.js bliver indlæst
> på siden er markøren:
>
> <script src="/javascript/res/citatarray.js"
> type="text/javascript"></script>
>
> i head-delen af siden.

Den har jeg også indsat, men noget gør jeg da forkert for det virker
ikke.
http://www.stokerpiller.dk/citat.html
er eksemplet kopieret fra din side.
Det skal selvfølgelig ændres når jeg har fået det til at virke.

Fra : tidemann

Dato : 25-04-07 12:18

Ulrik Christensen wrote:

> [...]
> http://www.stokerpiller.dk/citat.html
> er eksemplet kopieret fra din side.
> Det skal selvfølgelig ændres når jeg har fået det til at virke.

Du skal ihvertfald fjerne disse --> her:
--> citat[index]
--> forfatter

Fra : tidemann

Dato : 25-04-07 12:24

Ulrik Christensen wrote:

> [...]
> http://www.stokerpiller.dk/citat.html
> er eksemplet kopieret fra din side.
> Det skal selvfølgelig ændres når jeg har fået det til at virke.

og du har en masse > for meget i
type="text/css" media="screen"> > dl.citatbox { > width:180px; > margin:12px 0 12px 0; > padding:5px
[...]
maroon;color:maroon;text-align:center;} > </style>

Det spal se sådan ud:

Fra : tidemann

Dato : 25-04-07 12:27

tidemann wrote:

> [...]
> p.fyndord {width:300px;padding:5px 10px;background:#fc0;
> border:1px solid maroon;color:maroon;text-align:center;}

Når du kopierer koden, nytter det ikke at du trykker på "Svar til gruppe" og kopierer derfra, så får
du ikke det rigtige med :)
Du kan se ovenover nu, der er > for hver linie..................

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-04-07 12:39

tidemann skrev:

> Når du kopierer koden, nytter det ikke at du trykker på "Svar til
> gruppe" og kopierer derfra, så får du ikke det rigtige med :)
> Du kan se ovenover nu, der er > for hver linie..................

Nå, det er på den måde han har fået
alle de syntaksfejl. Det havde jeg
ikke lige indset.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : tidemann

Dato : 25-04-07 13:36

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Nå, det er på den måde han har fået
> alle de syntaksfejl. Det havde jeg
> ikke lige indset.

Nogle gange er jeg lidt vaks.................. :0)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-04-07 12:31

Ulrik Christensen skrev:

> Den har jeg også indsat, men noget gør jeg da forkert for det virker
> ikke.
> http://www.stokerpiller.dk/citat.html
> er eksemplet kopieret fra din side.

Din side er fuld af fejl, hvordan de så end
er kommet derind. Det skal se sådan ud:
[...]

--> tegnene fra mine sider betyder /altid/
at her er indsat et linieskift, der ikke
skal være der, men er indsat fordi linjen
eller ville blive for lang i ombrydningen af
HTML-siden. Linjen hvor disse tegn findes
skal altid være en fortsættelse af linien
oven for.

Det er tilladt at bruge W3C's validatorer:
http://validator.w3.org
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
når man ikke kan få tingene til at virke

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 25-04-07 13:13

Nu virker det
Grunden til det ikke virkede er jo netop at jeg ikke aner hvad jeg
foretager mig....

http://validator.w3.org/check?uri=http://www.stokerpiller.dk/citat.html

Jeg har ingen idé om hvad der skal til for at få det til at validere.
Jeg kan sagtens validere alm. HTML men ikke javascript.

Hvad gør jeg?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-04-07 20:32

Ulrik Christensen skrev:
> [...]
>
> Jeg har ingen idé om hvad der skal til for at få det til at validere.
> Jeg kan sagtens validere alm. HTML men ikke javascript.

Følger de anvisninger, der er i min artikel
og de råd, som Marianne og jeg er kommet med.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 25-04-07 21:02

> Følger de anvisninger, der er i min artikel
> og de råd, som Marianne og jeg er kommet med.

Genialt!
Tror du virkelig at jeg vil spilde min og andres tid hvis jeg havde forstået
de anvisninger?

Jeg har efterhånden forstået at det ikke drejer sig om at lære fra sig, men
i stedet vise hvad man kan.
Ja, det kunne der jo komme et fint lille citat ud af....

Fra : tidemann

Dato : 25-04-07 23:52

Ulrik Christensen wrote:

> [...]
> men i stedet vise hvad man kan.
> Ja, det kunne der jo komme et fint lille citat ud af....

Der tager du _helt_ fejl. Alle der skriver her, er meget flinke til at lære fra sig og hjælpe. Jeg
har fået meget hjælp og har lært mange ting undervejs og jeg forsøger også at hjælpe hvis jeg kan.

Men nogen gange er man (jeg) måske lidt hurtig til at svare i første omgang, for så bagefter at
finde ud af at der skal en længere udredning til. Og det er ikke altid, man lige har tiden ;) selvom
man gerne ville.

Jeg bander nogle gange over, at det tager længere tid at skrive end at fortælle.
Og jeg kan desværre ikke hjælpe med valideringen, for jeg har bare lige så lidt begreb om
javascript, som du har

Fra : tidemann

Dato : 25-04-07 23:57

Ulrik Christensen wrote:
> [...]
>
> Jeg har ingen idé om hvad der skal til for at få det til at validere.
> Jeg kan sagtens validere alm. HTML men ikke javascript.

Jeg kan ikke helt huske om det hjælper at pakke javascriptet ind i disse
/*<![CDATA[*/
/*]]>*/

sådan

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-04-07 09:42

tidemann skrev:

> [...]
> document.write("</dt>");
> document.write("<dd class='forfatter'>" + "-- " + forfatter[index] + "\n");

De to linjer er XML-kommentarmarkøren pakket ind
i script kommentarmarkøren. I det citerede script
er det ikke nødvendigt at bruge disse "skjul indhold"
markører.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 26-04-07 12:12

Tak for hjælpen begge 2.
Når et javascript ikke validerer, kan man altid pakke det i en ekstern js fil
hvilket
blev løsningen for mig.
Så fylder det også lidt mindre i selve html dokumentet.

Fra : tidemann

Dato : 26-04-07 12:15

Ulrik Christensen wrote:
> [...]
> fil hvilket
> blev løsningen for mig.
> Så fylder det også lidt mindre i selve html dokumentet.

Nå ja, det var sådan det var

Fra : John S. Thomsen

Dato : 26-04-07 13:11

Jørgen Farum Jensen wrote:

> De to linjer er XML-kommentarmarkøren pakket ind
> i script kommentarmarkøren.

Der er slet ingen XML-kommentarmarkør i dette eksempel. En CDATA sektion
er ikke en kommentar.

XML 1.0
http://www.w3.org/TR/2006/REC-xml-20060816/

> I det citerede script
> er det ikke nødvendigt at bruge disse "skjul indhold"
> markører.

Hvorfor ikke?