/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Har jeg misforstået noget vedr. ip adresse~
Fra : Karsten Grønning


Dato : 07-01-01 10:31

Hej Gruppe

Jeg troede jeg havde fattede lidt om ip adresser og subnetting, så
blev jeg pludslig forvirret da jeg var inde på www.net-faq.dks side og
fandt denne beregning i forbindelse med en logisk AND operation.

10010110.11010111.00010001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
11111111.11111111.11110000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)
--------------------------------------------------------------------
10010110.11010111.00010000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
00000000.00000000.00000001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)

det jeg ikke fatter og håber er en fejl er, at beregningen til host
adresser bliver: Hostadresse (0.0.1.9) burde det ikke være 0.0.0.9.

Hvis beregninger er rigtig, er der så en der kan forklare mig hvor 1
kommer ind.

Se omtalte side her : http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ip

Mange hilsner Karsten

 
 
Michael (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 07-01-01 11:55

> Jeg troede jeg havde fattede lidt om ip adresser og subnetting, så
> blev jeg pludslig forvirret da jeg var inde på www.net-faq.dks side og
> fandt denne beregning i forbindelse med en logisk AND operation.
>
> 10010110.11010111.00010001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
> 11111111.11111111.11110000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)
> --------------------------------------------------------------------
> 10010110.11010111.00010000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
> 00000000.00000000.00000001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)
> adresser bliver: Hostadresse (0.0.1.9) burde det ikke være 0.0.0.9.
> Hvis beregninger er rigtig, er der så en der kan forklare mig hvor 1
> kommer ind.

det tredie tal 00000001 = 1
fjerde tal 00001001 = 9

/md



Karsten Grønning (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Karsten Grønning


Dato : 07-01-01 12:28

On Sun, 7 Jan 2001 11:54:35 +0100, "Michael"
<michael@danwebportal.com> wrote:

>> Jeg troede jeg havde fattede lidt om ip adresser og subnetting, så
>> blev jeg pludslig forvirret da jeg var inde på www.net-faq.dks side og
>> fandt denne beregning i forbindelse med en logisk AND operation.
>>
>> 10010110.11010111.00010001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
>> 11111111.11111111.11110000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)
>> --------------------------------------------------------------------
>> 10010110.11010111.00010000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
>> 00000000.00000000.00000001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)
>> adresser bliver: Hostadresse (0.0.1.9) burde det ikke være 0.0.0.9.
>> Hvis beregninger er rigtig, er der så en der kan forklare mig hvor 1
>> kommer ind.
>
>det tredie tal 00000001 = 1
>fjerde tal 00001001 = 9
>
>/md
>
Ok det har jeg forstået, men hvor kommer det fra? i forhold til
udregningen.

Lars Balker Rasmusse~ (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Balker Rasmusse~


Dato : 07-01-01 12:39

Karsten Grønning <doobie@privat.dk> writes:
> 10010110.11010111.00010001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
> 11111111.11111111.11110000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)
> --------------------------------------------------------------------
> 10010110.11010111.00010000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
> 00000000.00000000.00000001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)
>
> det jeg ikke fatter og håber er en fejl er, at beregningen til host
> adresser bliver: Hostadresse (0.0.1.9) burde det ikke være 0.0.0.9.
>
> Hvis beregninger er rigtig, er der så en der kan forklare mig hvor 1
> kommer ind.

Netmasken klipper blot IP-adressen over i to dele (mellem 1 og 0):

10010110.11010111.0001 0001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
11111111.11111111.1111 0000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)

Venstresiden er netværksadressen, og højresiden er hostadressen.
Altså her:

10010110.11010111.0001 0000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
00000000.00000000.0000 0001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)

Mere kompliceret er det såmænd ikke.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Lars Kim Lund (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 07-01-01 13:26

Hej Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org>

>> 10010110.11010111.00010001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
>> 11111111.11111111.11110000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)
>> --------------------------------------------------------------------
>> 10010110.11010111.00010000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
>> 00000000.00000000.00000001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)

>Netmasken klipper blot IP-adressen over i to dele (mellem 1 og 0):

Jeg kan egentlig godt forstå hvorfor det forvirrer lidt, jeg fik vist
skrevet noget med en bitvis logisk AND operation for at få netværks og
host adressen. Det er ikke helt korrekt.

Netværksadressen fås ved at lave en AND på ip og subnetmaske.
Hostadressen fås ved at lave en NOT på ip og subnetmaske eller en AND
på ip og netværksadresse.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Karsten Grønning (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Karsten Grønning


Dato : 07-01-01 13:33

On 07 Jan 2001 12:38:33 +0100, Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org>
wrote:


>Netmasken klipper blot IP-adressen over i to dele (mellem 1 og 0):
>
> 10010110.11010111.0001 0001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
> 11111111.11111111.1111 0000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)
>
>Venstresiden er netværksadressen, og højresiden er hostadressen.
>Altså her:
>
> 10010110.11010111.0001 0000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
> 00000000.00000000.0000 0001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)
>
>Mere kompliceret er det såmænd ikke.

Det har jeg også forstået, det er 1 tallet i 3ede oktet (0000 0001)
jeg ikke kan se hvor kommer fra.

Lars Kim Lund (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 07-01-01 13:50

Hej Karsten Grønning <doobie@privat.dk>

>> 10010110.11010111.0001 0000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
>> 00000000.00000000.0000 0001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)
>>
>>Mere kompliceret er det såmænd ikke.
>
>Det har jeg også forstået, det er 1 tallet i 3ede oktet (0000 0001)
>jeg ikke kan se hvor kommer fra.

IP-adressen er:

10010110 (128+16+4+2 = 150)
11010111 (128+64+16+4+2+1 = 215)
00010001 (16+1 = 17)
00001001 (8+1 = 9)

Hvis vi fokuserer på 3. oktet, der har subnetmasken 111000

Netværksadresse:
00010001 AND 11110000 = 00010000 (16)

Hostadresse:
00010001 NOT 11110000 = 00000001 (1)

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Tomas Christiansen (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Tomas Christiansen


Dato : 07-01-01 21:38

Lars Kim Lund skrev:
> 00010001 AND 11110000 = 00010000 (16)

Den er jeg helt med på.

> 00010001 NOT 11110000 = 00000001 (1)

Jeg tror, at det er første gang nogensinde at jeg har set Not-defineret som
en duadisk funktion (tager TO argumenter). Min "børnelærdom" siger mig
ellers, at Not kun tager ét argument.

Hvordan er denne Not-funktion defineret?

Mon ikke det skulle have været:

00010001 AND NOT(11110000) = 00000001 (1)

-------
Tomas



Lars Kim Lund (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 07-01-01 21:44

Hej "Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk>

>Mon ikke det skulle have været:
>
> 00010001 AND NOT(11110000) = 00000001 (1)

Jo.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Lars Balker Rasmusse~ (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Balker Rasmusse~


Dato : 07-01-01 14:04

Karsten Grønning <doobie@privat.dk> writes:
> On 07 Jan 2001 12:38:33 +0100, Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org>
> wrote:
> >Netmasken klipper blot IP-adressen over i to dele (mellem 1 og 0):
> >
> > 10010110.11010111.0001 0001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
> > 11111111.11111111.1111 0000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)
> >
> >Venstresiden er netværksadressen, og højresiden er hostadressen.
> >Altså her:
> >
> > 10010110.11010111.0001 0000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
> > 00000000.00000000.0000 0001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)
> >
> >Mere kompliceret er det såmænd ikke.
>
> Det har jeg også forstået, det er 1 tallet i 3ede oktet (0000 0001)
> jeg ikke kan se hvor kommer fra.

Så synes jeg du skal kigge rigtigt godt på det øverste bit-mønster en
gang til.

Ellers må du forklare hvorfor du ikke mener det 1-tal i tredje oktet
skal med.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Svend Erik Jensen (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Svend Erik Jensen


Dato : 07-01-01 17:22

On 07 Jan 2001 14:04:14 +0100, Lars Balker Rasmussen wrote in
dk.edb.netvaerk <ubstj4ipd.fsf@balker.org>:

>Karsten Grønning <doobie@privat.dk> writes:
>> On 07 Jan 2001 12:38:33 +0100, Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org>
>> wrote:
>> >Netmasken klipper blot IP-adressen over i to dele (mellem 1 og 0):
>> >
>> > 10010110.11010111.0001 0001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
>> > 11111111.11111111.1111 0000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)

Jeg ser det som et klasse B net (subnetmaske 255.255.0.0) der er
subnettet med 255.255.240.0 til 16 subnet. Deraf kan det laveste og
højeste af disse subnet ikke bruges.

Ja, jeg er klar over at det ikke hedder klasse B mere, men 150.216/16 og
i det aktuelle tilfælde 150.216.16/20

det laveste (150.215.0.1 -> 150.215.15.254) smides væk

det næste (150.215.16.1 -> 150.215.31.254) har vi her.

>> >Venstresiden er netværksadressen, og højresiden er hostadressen.
>> >Altså her:
>> >
>> > 10010110.11010111.0001 0000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
>> > 00000000.00000000.0000 0001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)

Her mener jeg der er en fejl. Hostadressen er 150.215.17.9 som er en
valid adresse. Netværksadressen er 150.215.16.0 og broadcastadressen er
150.215.31.255.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen
http://www.isa.dknet.dk/~sej/

Lars Balker Rasmusse~ (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Lars Balker Rasmusse~


Dato : 07-01-01 17:43

Svend Erik Jensen <sej@isa.dknet.dk> writes:
> On 07 Jan 2001 14:04:14 +0100, Lars Balker Rasmussen wrote in
> dk.edb.netvaerk <ubstj4ipd.fsf@balker.org>:
> >Karsten Grønning <doobie@privat.dk> writes:
> >> On 07 Jan 2001 12:38:33 +0100, Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org>
> >> wrote:
> >> >Netmasken klipper blot IP-adressen over i to dele (mellem 1 og 0):
> >> >
> >> > 10010110.11010111.0001 0001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
> >> > 11111111.11111111.1111 0000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)
>
> Jeg ser det som et klasse B net (subnetmaske 255.255.0.0) der er
> subnettet med 255.255.240.0 til 16 subnet.

Det er ingen hjælp at blande de to begreber sammen.

> Deraf kan det laveste og højeste af disse subnet ikke bruges.

Det kan de da. Det er OLD-gamle versioner af routing-protokollen,
hvor man skulle tage hensyn til den slags.

> Ja, jeg er klar over at det ikke hedder klasse B mere,

Ja, og derfor skal man slet ikke tænke i de termer.

> men 150.216/16 og i det aktuelle tilfælde 150.216.16/20
>
> det laveste (150.215.0.1 -> 150.215.15.254) smides væk

Nej. Det hedder bare 150.216.0.0/20 og har ikke noget med det netværk
vi snakker om at gøre.

> det næste (150.215.16.1 -> 150.215.31.254) har vi her.

> >> > 00000000.00000000.0000 0001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)
>
> Her mener jeg der er en fejl. Hostadressen er 150.215.17.9 som er en
> valid adresse. Netværksadressen er 150.215.16.0 og broadcastadressen er
> 150.215.31.255.

Ja, det er lidt underligt formuleret, men 0.0.1.9 ER host-delen af
IP-adressen.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Jesper Skriver (07-01-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 07-01-01 18:16

On Sun, 07 Jan 2001 17:21:39 +0100, Svend Erik Jensen wrote:
>On 07 Jan 2001 14:04:14 +0100, Lars Balker Rasmussen wrote in
>dk.edb.netvaerk <ubstj4ipd.fsf@balker.org>:
>
>>Karsten Grønning <doobie@privat.dk> writes:
>>> On 07 Jan 2001 12:38:33 +0100, Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org>
>>> wrote:
>>> >Netmasken klipper blot IP-adressen over i to dele (mellem 1 og 0):
>>> >
>>> > 10010110.11010111.0001 0001.00001001 : IP Adresse (150.215.17.9)
>>> > 11111111.11111111.1111 0000.00000000 : Subnetmaske (255.255.240.0)
>
>Jeg ser det som et klasse B net (subnetmaske 255.255.0.0) der er
>subnettet med 255.255.240.0 til 16 subnet. Deraf kan det laveste og
>højeste af disse subnet ikke bruges.

glemt alt om klasser - det er 150.215.16.0/20.

>Ja, jeg er klar over at det ikke hedder klasse B mere, men 150.216/16 og
>i det aktuelle tilfælde 150.216.16/20
>
>det laveste (150.215.0.1 -> 150.215.15.254) smides væk

Nej - den bruges bare andet steds lige som 10.0.0.0/8 bruges andet steds.

>det næste (150.215.16.1 -> 150.215.31.254) har vi her.

150.215.16.0 -> 150.215.31.255 rettere sagt,

>>> >Venstresiden er netværksadressen, og højresiden er hostadressen.
>>> >Altså her:
>>> >
>>> > 10010110.11010111.0001 0000.00000000 : Netværksadresse (150.215.16.0)
>>> > 00000000.00000000.0000 0001.00001001 : Hostadresse (0.0.1.9)
>
>Her mener jeg der er en fejl. Hostadressen er 150.215.17.9 som er en

Host delen er 0.0.1.9 - for at få en ip adresse ud af det skal du addere
netværks adressen 150.215.16.0

>valid adresse. Netværksadressen er 150.215.16.0 og broadcastadressen er
>150.215.31.255.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Svend Erik Jensen (08-01-2001)
Kommentar
Fra : Svend Erik Jensen


Dato : 08-01-01 20:14

On 7 Jan 2001 17:15:48 GMT, Jesper Skriver wrote in dk.edb.netvaerk
<slrn95h924.pto.jesper@freesbee.wheel.dk>:

>On Sun, 07 Jan 2001 17:21:39 +0100, Svend Erik Jensen wrote:
>>On 07 Jan 2001 14:04:14 +0100, Lars Balker Rasmussen wrote in
>>dk.edb.netvaerk <ubstj4ipd.fsf@balker.org>:

[...]

>>Jeg ser det som et klasse B net (subnetmaske 255.255.0.0) der er
>>subnettet med 255.255.240.0 til 16 subnet. Deraf kan det laveste og
>>højeste af disse subnet ikke bruges.
>
>glemt alt om klasser - det er 150.215.16.0/20.

Enig.

>>Ja, jeg er klar over at det ikke hedder klasse B mere, men 150.216/16 og
>>i det aktuelle tilfælde 150.216.16/20
>>
>>det laveste (150.215.0.1 -> 150.215.15.254) smides væk
>
>Nej - den bruges bare andet steds lige som 10.0.0.0/8 bruges andet steds.

Hi, det fandt jeg så ud af. Min reference er en CCNA study guide, og
dels holder den stædigt fast ved de klasseopdelte net, og dels vil de
ved subnetting smide det laveste og højeste net væk. Da jeg genlæste
kapitlet, stod der om disse to net:

"However, it is not recommended to use these two subnets in any
environment, and as far as the CCNA test is concerned, they are not
useable."

Så de holder noget skjult for mig, for senere siger de at disse subnets
kan benyttes såfremt både hardware og software understøtter det...

[...]

>>Her mener jeg der er en fejl. Hostadressen er 150.215.17.9 som er en
>
>Host delen er 0.0.1.9 - for at få en ip adresse ud af det skal du addere
>netværks adressen 150.215.16.0

Ok, min bibel refererer altid til "fully qualified host adresses", men
vi er enige. Dog fandt jeg et enkelt eksempel på hostdelen, der dog i
vort tilfælde blev skrevet som 1.9 - altså uden de 2 indledende nuller.

Men det er vist en snak om profetens skæg...

>>valid adresse. Netværksadressen er 150.215.16.0 og broadcastadressen er
>>150.215.31.255.

Korrekt, det var min fejl at jeg kun talte brugbare hostsadresser med.

Bortset derfra er vi enige. Jeg har nok desværre lært et par
"kategoriske" uvaner fra den bog.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen
http://www.isa.dknet.dk/~sej/

Doobie (08-01-2001)
Kommentar
Fra : Doobie


Dato : 08-01-01 05:50

Jeg takker for de mange svar og vil blot sige, at jeg er blevet
forvirret på et højere niveau

VH Karsten

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste