Gammel computer som DVD afspiller ?
Fra : Per Hansen

Dato : 25-04-07 22:23

Jeg har fået den sjove idé at jeg vil prøve at lave min gamle
computer om til en DVD afspiller.
Det er en P3 900mhz med 512MB ram og Win98 SP2 indstaleret.
Et DVD drev er der naturligvis også i den.

Men til sådan en gammel sag, hvad kan man der egentlig bruge
af video hardware for at få et godt billede op på ens alm. 32"
widescreen tv ?

--
Per Hansen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-04-07 23:07

Per Hansen wrote:

> [...]
>
> Men til sådan en gammel sag, hvad kan man der egentlig bruge
> af video hardware for at få et godt billede op på ens alm. 32"

Hvis dit TV har DVI er det den optimale løsning. Alternativt må du jo
benytte dig af de indgange det TV nu har. Der er efterhånden ikke den store
kvalitetsforksel på TV udgange på grafikkort.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ole C

Dato : 25-04-07 23:33

Per Hansen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Men til sådan en gammel sag, hvad kan man der egentlig bruge
> af video hardware for at få et godt billede op på ens alm. 32"

Det bør du sagtens kunne bruge den til - men det kommer jo også an på
grafikkortet, som du ikke skriver noget om.
I øvrigt er computeren altså ikke mere bedaget end at jeg i dit sted
omgående ville lægge XP på den for at få flere muligheder - for eksempel
mht. afspillere. Du kan jo skrælle noget af al XP's farveladegejl væk og så
få en mere stabil computer.

--
vh
Ole C.

Fra : Per Hansen

Dato : 26-04-07 10:38

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> mentioned this

> [...]
> eksempel mht. afspillere. Du kan jo skrælle noget af al XP's
> farveladegejl væk og så få en mere stabil computer.

Ved egentlig ikke så meget om det skærmkort andet end det er et Nvidia
kort med et S-VHS stik på uden nogen skrift om det er in eller out.
Den originale software findes ikke, men den jeg fik at vide dengang og
som der nu også er indstaleret på den hedder:
81.98_forceware_win9x_international

--
Per Hansen

Fra : Ole C

Dato : 26-04-07 14:16

Per Hansen skrev blandt andet:

> Ved egentlig ikke så meget om det skærmkort andet end det er et Nvidia
> kort med et S-VHS stik på uden nogen skrift om det er in eller out.

Du kan se hvilket med Belarc Advisor eller Everest

> Den originale software findes ikke, men den jeg fik at vide dengang og
> som der nu også er indstaleret på den hedder:
> 81.98_forceware_win9x_international

Du kan finde driveren på nvidias side når du kender typen.

Umiddelbart tror jeg maskinen vil virke efter hensigten. Prøv det.....

--
vh
Ole C.

Fra : Jama

Dato : 27-04-07 09:03

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omgående ville lægge XP på den for at få flere muligheder - for eksempel
> mht. afspillere. Du kan jo skrælle noget af al XP's farveladegejl væk og

Undskyld jeg spørger, men hvad er det for gejl.
"al XP's farveladegejl væk og så
få en mere stabil computer"
Mvh.Jama

Fra : Jørgen Knudsen

Dato : 27-04-07 09:18

Jama wrote:
> "Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld jeg spørger, men hvad er det for gejl.
> "al XP's farveladegejl væk og så
> få en mere stabil computer"
> Mvh.Jama

Det er skam gejl.

Har selv lige 'renoveret' en 1GHZ sag hvor at den ikke kunne
vise dvd film før end at alt farvelade var væk og grafikkortet
var sat software acceleration.
Alt der havde med grafiske ting fik pc'en til at blive ufattelig
sløv indtil at der kom et agp-grafikkort i og slukkede for
onboard ditto.

Jørgen K.

Fra : Jama

Dato : 27-04-07 11:42

"Jørgen Knudsen" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Alt der havde med grafiske ting fik pc'en til at blive ufattelig
> sløv indtil at der kom et agp-grafikkort i og slukkede for

OK, det er Grafikkortet der evt. kan sættes til Standard? Eller kan XP også
lettes for visse ting, der gør så OSet kan blive hurtigere? Jeg har her,
nemlig ikke den store viden, så alt der kan gøre min PC bedre/hurtigere, er
altid godt nyt. Nu er min Bærbar med onboard Intel Grafik, så her er der nok
ikke meget, at hente. Men jeg Takker for dinne råd og har du flere, ja så
lytter jeg gerne, er som sagt ikke expert på dette område.
Mvh.Jama

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-04-07 15:20

Jama skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Eller kan XP også lettes for visse ting, der gør så OSet kan
> blive hurtigere?

Både XP og for den sags skyld Vista kan gøres meget hurtigre på
en langsom PC ved at sætte den til "klassisk visning" - det
fjerner al farvelade.gejlet, så den den ligner en god gammel
windows.

Det giver en del ekstra kræfter til andre ting, så den kører
meget bedre.

Jeg bruger det på alle mine XP'er - ikke så meget på grund
hastigheden, men mere for at slippe for al farveladen......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jama

Dato : 27-04-07 19:19

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Jeg takker for dit og andres svar, og er glad for jeg har sat XP til
klassisk visning. Er altid glad for, at få råd og vejledning om ting jeg
ikke er expert i.
Mvh.Jama

Fra : Ole C

Dato : 27-04-07 19:46

Jama skrev blandt andet:

> Undskyld jeg spørger, men hvad er det for gejl.
> "al XP's farveladegejl væk og så
> få en mere stabil computer"
> Mvh.Jama

Tja, hvis du nu læste sammenhængen, ville du nok forstå, at jeg anbefaler
installation af XP for at få en mere stabil computer - og at fjerne XP's
farveladegejl fordi der trods alt er tale om en ældre sag.

--
vh
Ole C.

Fra : Per Hansen

Dato : 27-04-07 21:56

> Tja, hvis du nu læste sammenhængen, ville du nok forstå, at jeg
> anbefaler installation af XP for at få en mere stabil computer - og at
> fjerne XP's farveladegejl fordi der trods alt er tale om en ældre sag.

Jeg tror egentlig også at jeg opgiver at få nogen helt konkrete svar her
angående projektet og bare prøver mig frem til en løsning istedet for.
For der er begyndt at komme lidt for meget i tråden allerede der ikke
har noget med mit projekt at gøre overhovedet.

--
Per Hansen

Fra : -= JF =- priv

Dato : 26-04-07 21:54

"Per Hansen" <onoman99****opoetikon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået den sjove idé at jeg vil prøve at lave min gamle
> computer om til en DVD afspiller.

Din idé er selvfølgelig god nok - men jeg ville nok vende skråen et par
gange.

En sprit-ny avanceret DVD-afspiller kan købes for mellem 250 og 300 kr,
og...
Den bruger sandsynligvis kun en brøkdel af den strøm som computeren gør.
Den har fjernbetjening - Det har computeren nok ikke.
Den er klar til brug efter få sekunder - Computeren skal bruge et minuts tid
på at boote.
Den er lydløs - Computeren larmer som en lille støvsuger.

Jeg tror nu nok at jeg ville komme til lommerne og købe en DVD-spille.

--
Mvh. John

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-04-07 22:50

"-= JF =- priv" <o@o.o> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den er lydløs - Computeren larmer som en lille støvsuger.
>
> Jeg tror nu nok at jeg ville komme til lommerne og købe en DVD-spille.

Jeg ville nu udføre idéen..
Ikke nok med at den sagtens kan bruges som DVD afspiller, så kan den også
bruges til emulatorer.
Amiga-spil gennem WinUAE, C64 gennem WinVice eller hvad man nu foretrækker.
Nåja, der er jo også muligheden for at smide et TV-kort med mpeg2 encoder og
bruge den som harddisk optager.
Mulighederne er mange bare man har fantasien

Men brug Win XP til den slags, Win 98 er ikke meget værd idag.
Programmerne der skal bruges er optimeret til Win XP, der iøvrigt også
afspiller DVD bedre end Win 98 (egne erfaringer, andre er måske uenige).

Alternativt kan der smides Linux på maskinen og lade denne blive sat op med
MythTV, så er der en fin lille multi-maskine der vil arbejde ganske fint med
de idéer jeg har nævnt.

Mvh
Benjamin

Fra : Per Hansen

Dato : 27-04-07 11:24

"-= JF =- priv" <o@o.o> mentioned this

> [...]
> Den er lydløs - Computeren larmer som en lille støvsuger.
>
> Jeg tror nu nok at jeg ville komme til lommerne og købe en DVD-spille.

Problematikken er også de forskelle der også er ved Divx og Xvid
afspilning.
Eks. hakker alle de maskiner jeg har prøvet igennem med Xvid filer og
så er der djævelens opfindelse kaldet Qpel at de alle bare nægtede
at afspille.
Når man alligevel har en gammel computer stående der så kan laves
om til en DVD afspiller der bare snupper alt der smides i den bare ved
install af nogle forskellige codecs, så kunne jeg lige så godt bruge den
til det formål.

Forresten så larmer den ikke, det har jeg sørget for med at erstatte
blæserne der sad i med nogle der er næsten lydløse og pillet den gamle
stømforsyning ud og har erstattet den med en næsten lydløs fra Antec.

--
Per Hansen

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 27-04-07 11:50

On 25 Apr., 23:22, Per Hansen <onoman99****opoeti...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
>
> Men til sådan en gammel sag, hvad kan man der egentlig bruge
> af video hardware for at få et godt billede op på ens alm. 32"

En hælvedes masse strøm. Smid den væk og køb et moderne mediecenter
basseret på VIA processoren. Den fåes med indbygget MPEG2 & 4 encoder
med en opløsning op til 1080i

Havde desværre købe en multimedia putter inden at jeg opdagede nano
ITX boardene (12 x 12 cm).

Benny

Fra : Henning

Dato : 27-04-07 17:38

On Wed, 25 Apr 2007 21:22:39 GMT, Per Hansen
<onoman99****opoetikon@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
>Men til sådan en gammel sag, hvad kan man der egentlig bruge
>af video hardware for at få et godt billede op på ens alm. 32"

Som andre siger - drop det Du kan få en ny sort slimline afspiller
i Netto til 299,- som kan det hele og lidt til!

Fra : Ole C

Dato : 27-04-07 19:49

Henning skrev blandt andet:

> Som andre siger - drop det Du kan få en ny sort slimline afspiller
> i Netto til 299,- som kan det hele og lidt til!

Lad dog for søren manden lege lidt med sit gamle udstyr.
Det er den slags man bliver klog af

--
vh
Ole C.