Andet multimedie
bentjuul 3670
Opløsning(er) ..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 24-04-07 10:15

Jeg skal lave nogle wallpapers til en kunde, og skal så lave dem i
forskellige opløsninger. Jeg kender de gængse på en 4:3 skærm, men hvor ser
jeg hvilke opløsninger der er til bredformat? Findes der en side der viser
de forskellige opløsninger? De brede formater er fortrinsvis bærbare
computere.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : emj

Dato : 24-04-07 10:24

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev:

>Jeg kender de gængse på en 4:3 skærm, men hvor ser
>jeg hvilke opløsninger der er til bredformat?
Bredformat er 16:9
Så kan du selv gange op.

Hilsen emj

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 24-04-07 10:59

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Bredformat er 16:9
> Så kan du selv gange op.

Ok - jeg tænkte, at der måske var 2-4 standard størrelser, ligesom til 4:3 -
hvis jeg bare selv ganger op, så kan jeg hurtigt lave et par hundrede
opløsninger ...

Fra : emj

Dato : 24-04-07 11:39

> [...]

>hvis jeg bare selv ganger op, så kan jeg hurtigt lave et par hundrede

Der er ikke nogen speciel grund til at bruge en bestemt opløsning,
blot du holder størrelsesforholdet

Hilsen emj

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 24-04-07 12:06

> Der er ikke nogen speciel grund til at bruge en bestemt opløsning,
> blot du holder størrelsesforholdet

Alt andet lige, må det vel være pænere, hvis det er skaleret i Photoshop
end, hvis det er Windows der skal skalere det? Men hvis der ikke er noget
forskel, så er det vel bare 2 forskellige til 4:3 og så en enkelt eller to
til 16:9?

Fra : emj

Dato : 24-04-07 15:14

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev:

>Alt andet lige, må det vel være pænere, hvis det er skaleret i Photoshop
>end, hvis det er Windows der skal skalere det?

Du beskærer selvfølgelig i et eller andet program, men at det ene
skulle være bedre end det andet, kan jeg ikke se, medmindre du da skal
forstørre et billede, for så er photoshop suverænt.

>Men hvis der ikke er noget
>forskel, så er det vel bare 2 forskellige til 4:3 og så en enkelt eller to
>til 16:9?

Den forstod jeg så til gengæld ikke

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-04-07 16:23

emj wrote:

> Du beskærer selvfølgelig i et eller andet program, men at det ene
> skulle være bedre end det andet, kan jeg ikke se, medmindre du da
> skal forstørre et billede, for så er photoshop suverænt.

Der er også meget store kvalitetsforskelle ved de forskellige
nedskaleringsalgoritmer, specielt når man indregner en passende
unsharp-ting efter skalering.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : per christoffersen

Dato : 24-04-07 20:09

> Du beskærer selvfølgelig i et eller andet program, men at det ene
> skulle være bedre end det andet, kan jeg ikke se, medmindre du da skal
> forstørre et billede, for så er photoshop suverænt.

En skalering af et billede til skærmvisning er jo i praksis en downsizing,
der foretages midlertidigt.
Der er ingen tvivl om, at der er betydelige forskelle i hvor godt denne
downsizing foretages af forskellige programmer.
Internet Explorer (og flere andre browsere) er feks. temmelig håbløs til
det, og hvad angår billedvisningsprogrammer er der også betydelige
forskelle.
Det er ikke mit indtryk, at Windows' algoritmer til downsizing på
skrivebordet er særlig avancerede. Jeg har ikke testet det særlig grundigt ,
men skrivebordstapeter har det da med at se temmelig sløje ud, hvis man ikke
er meget omhyggelig.

At forstørre et billede er halsløs gerning. Det kan aldrig blive godt
ligegyldigt hvilket program man bruger.
Det er efter min mening kun en absolut nødløsning.

/Per

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 24-04-07 13:14

emj wrote:

> Bredformat er 16:9
> Så kan du selv gange op.
>
> Hilsen emj

De fleste jeg har set er samme højde som almindelige opløsninger, bare
med bredden øget fra ca. 4/3 til ca. 16/9 eller 16/10 af højden og
rundet af til noget pænt.

f.eks. 1280x768 (16:9.6 16:10 ville være 1229x768)

De traditionelle 4:3 opløsninger er definerede i VESA standarder, men
der er endnu ikke nogen officielle standard bredformat opløsninger.

Ifølge Wikipedia og TFT Central er følgende opløsninger almindelige
(tip: Wallpapers loader somme tider hurtigere som rene ukomprimerede
BMP-filer i stedet for JPEG etc.):

1280x720 (16:9)
1280x768 (16:9.6)
1280x800 (16:10)
1360x768 (16:9.04)
1366x768 (16:9)
1440x900 (16:10)
1680x1050 (16:10)
1920x1024 (16:8.53)
1920x1080 (16:9)
1920x1200 (16:10)
2560x1600 (16:10)

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 24-04-07 17:34

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> [...]
>jeg hvilke opløsninger der er til bredformat? Findes der en side der viser
>de forskellige opløsninger? De brede formater er fortrinsvis bærbare

Der mangler vist et meget brugt 5:4 format?
(1280*1024 på standard format 17" og 19" fladskærme)

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>