Købelov - særlige regler for mobilt
Fra : Optimus Prime

Dato : 20-04-07 10:44

Jeg har netop været forbi min lokale Telia butik med en N6233 som har
periodiske problemer med tasteturet (*0# virker ikke i perioder); men da
den er mere end 6 måneder gammel (12/09-2006) fortæller ekspedienten mig
at der ikke længere er garanti på og henviser til der gælder særlige
regler i købeloven for mobiltelefoner

Jeg kunne naturligvis godt få lov at indlevere den til reperation; men
hvis jeg ikke accepterer reperationstilbuddet, koster det mig 175kr i
gebyr at få den igen

Er der noget om snakken eller prøver de bare at få mig til at smide den
ud og købe en ny?

Telefonen er købt via Telias abonnementsservice hvis det har nogen
betydning...

Fra : Thomas Andersen

Dato : 20-04-07 11:00

Hej!
Den holder ikke ...Selfølgelig skal de reperare telefonen.
Dog er det lettere hvis du henvender dig til www.Telecare.dk ..
Det er hurtigere for dig, og de gør det gratis inden for garanti-perioden.
Det er tasteprintet som er i stykker på din telefon med 99,9% sikkerhed.
Se evt. her http://www.cellshoppen.dk/shop/nokia-6233-6234-1736p.html

Mvh Thomas

Fra : Olsen

Dato : 22-04-07 14:20

"Thomas Andersen" <ThomasAndersen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dog er det lettere hvis du henvender dig til www.Telecare.dk ..
> Det er hurtigere for dig, og de gør det gratis inden for garanti-perioden.

Der er netop ikke garanti på den længere, men dog reklamationsret, hvilket
burde stille køber nogenlunde ens, forudsat man ikke selv har ødelagt noget.

Butikken skal indtage telefonen som en reklamation.

Fra : Optimus Prime

Dato : 23-04-07 08:50

Olsen skrev:
> Der er netop ikke garanti på den længere, men dog reklamationsret, hvilket
> burde stille køber nogenlunde ens, forudsat man ikke selv har ødelagt
> noget.

Jeg har sakset følgende fra
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/3/

"Her gælder følgende regler for, hvem der skal bevise at varen har fejl:

0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have
været tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren
sandsynliggør at det ikke er tilfældet.

7-24 måneder: forbrugeren skal bevise, at den fejl eller
mangel, der klages over, var til stede på købstidspunktet.
Forbrugerklagenævnet kan evt. lade en uafhængig sagkyndig
undersøge varen."

Jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal tolkes - fejlen var jo netop
ikke til stede ved køb, men er kommet efter 5-6 måneders regelmæssig
brug... Om det så er en mangel at en moderne mobiltelefons tastetur ikke
kan holde til 6 måneders brug ved jeg så ikke...

> Butikken skal indtage telefonen som en reklamation.

Det vil de jo også gerne; men lod mig samtidig forstå at det var rep.
for egen regning - og en værkstedstime plus en tilfældig reservedel
overskrider jo hurtigt værdien af selve telefonen.

Jeg er simpelthen i tvivl (hvilket jeg ikke er ene om dømt ud fra
svarene her i tråden), for hvis det kan tolkes som en fejl ved telefonen
at tasteturet ikke kan holde i 6 måneder gør at sælger skal betale for
rep er det jo fint nok; men hvis nu det viser sig at der fx blot er
kommet skidt og møj ind under tasteturprintet eller sådan noget, så
ender jeg med en regning der sandsynligvis er på størrelse med værdien
af telefonen

Jeg kan selvfølgelig vælge at presse på, måske få min telefon repararet
gratis og ende med at være på deres "sorte" liste næste gang man skal
bruge kundepleje - alternativet er at sælge den som lettere defekt og
måske få et par hundrede kroner mindre end ellers... jeg vælger nok
desværre det sidste og så har butikken opnået det de ville

Fra : Thomas Andersen

Dato : 20-04-07 11:06

Købeloven siger forresten 12 mdrs garanti, og 24 mdrs reklamationsret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-07 11:24

Thomas Andersen skrev:

> Købeloven siger forresten 12 mdrs garanti, og 24 mdrs reklamationsret.

Nej. Købeloven siger 2 års reklamationsret, heraf er der ved de
første 6 måneder en formodningsregel (bevisbyrden ligger som
udgangspunkt hos sælger).

Købeloven siger *intet* om garanti.

--
Bertel

Fra : Olsen

Dato : 22-04-07 14:18

"Thomas Andersen" <ThomasAndersen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Købeloven siger forresten 12 mdrs garanti, og 24 mdrs reklamationsret.

Måske du skulle overveje om det du nu poster også er rigtigt inden du
gør det i et offentligt forum.

Man er klog når man ved hvad men ikke ved noget om.

Fra : Anders

Dato : 20-04-07 11:06

Købeloven indenfor mobiltelefoner, er den samme som ved alt andet elektronik
køb.

Nemlig 2 år.

Så de skal enten bytte den uden beregning el. rep. den uden at du skal
betale for det.

Det kommer heller ikke bag på mig, med den uforskammelige service du har
fået.

Telia er ikke den eneste butik der ikke kender købeloven, der er mange ud
over dem...

Fra : Max

Dato : 22-04-07 16:43

Hej Anders

> Nemlig 2 år.

Ja, men der står ikke i købeloven at din telefon skal holde
i 2 år, har du slidt den op på 6 måneder, ja så er det dig
der skal bevise at telefonen er for dårlig lavet.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-07 19:25

Max skrev:

> Ja, men der står ikke i købeloven at din telefon skal holde
> i 2 år, har du slidt den op på 6 måneder, ja så er det dig
> der skal bevise at telefonen er for dårlig lavet.

Det er forkert. En mobil skal kunne holde i mere end to år. Det
er normen.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 22-04-07 20:03

Hej Bertel

> Det er forkert. En mobil skal kunne holde i mere end to år. Det
> er normen.

Og du kan så lige fortælle hvor det står henne.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-07 21:29

Max skrev:

> Og du kan så lige fortælle hvor det står henne.

Hvor står det henne at den skal holde mere end et sekund?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 22-04-07 21:39

Hej Bertel

> Hvor står det henne at den skal holde mere end et sekund?

Det står vel i den norm du mangler at fortælle hvad hedder.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-07 22:16

Max skrev:

> Det står vel i den norm du mangler at fortælle hvad hedder.

Forstår du det virkelig ikke?

Folk er vant til at købe mobiler, og de holder i 99 % af
tilfældende i mange år. Derfor er en kundes forventning til en
mobil at den holder i mere end to år, og derfor er det et
væsentligt forhold som sælger har pligt til at oplyse hvis han
sælger en model der ikke gør det.

Der står ingen steder hvor længe diverse varer kan holde (vi ser
bort fra f.eks. fødevarer). Det betyder ikke at man ikke kan
stille krav om en vis holdbarhed.

Som et andet eksempel så forventer jeg at mit armbåndsur holder
mindst 10 år. Det står der heller ikke noget om nogen steder. Det
betyder bare ikke så meget for sælgers ansvar ophører efter 2 år.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 23-04-07 07:13

Hej Bertel

> Forstår du det virkelig ikke?

Nå, jeg tænkte nok det bare var noget du slyngede
ud uden hold i virkeligheden.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-07 10:01

Max skrev:

> Nå, jeg tænkte nok det bare var noget du slyngede
> ud uden hold i virkeligheden.

Der findes en virkelighed der ikke er skrevet ned.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 23-04-07 11:44

Hej Bertel

> Der findes en virkelighed der ikke er skrevet ned.

Ja, men den kender du intet til kan jeg forstå ud fra
de svar du giver.

--
Mvh Max

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 12:22

> Ja, men den kender du intet til kan jeg forstå ud fra
> de svar du giver.

I en sag jeg har haft med forbrugerklagenævnet blev det sagt at den
forventede holdbarhed for en moderne mobiltelefon var og er 2 år eller 24
måneder.

Troels

Fra : Max

Dato : 23-04-07 12:29

Hej Troels

> I en sag jeg har haft med forbrugerklagenævnet blev det sagt at den
> forventede holdbarhed for en moderne mobiltelefon var og er 2 år
> eller 24 måneder.

Det er jeg da heller ikke i tvivl om, men jeg ved også at slid kan afkorte
denne tid betragtelig.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-07 12:31

Max skrev:

> Det er jeg da heller ikke i tvivl om

Hvad skulle så hele den runddans til for?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 23-04-07 12:37

Hej Bertel

> Hvad skulle så hele den runddans til for?

Det tænkte jeg nok at du ikke forstod, men du skal
undlade at bruge ordet "skal" de forkerte steder.

--
Mvh Max

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 12:52

> Det tænkte jeg nok at du ikke forstod, men du *skal*
> undlade at bruge ordet "skal" de forkerte steder.

Hmm

Troels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-07 14:57

Max skrev:

> Det tænkte jeg nok at du ikke forstod, men du skal
> undlade at bruge ordet "skal" de forkerte steder.

Det har du måske patent på?

Jeg fastholder det "skal" som du synes var 14 ligegyldige indlæg
værd. EOD.

--
Mvh Max

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 23-04-07 18:50

Hej Bertel

> Jeg fastholder det "skal" som du synes var 14 ligegyldige indlæg
> værd. EOD.

Jamen så slipper du da for yderligere påtale.

--
Mvh Max

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 12:31

> Det er jeg da heller ikke i tvivl om, men jeg ved også at slid kan afkorte
> denne tid betragtelig.

Jeg går ikke ud fra de 2 års holdbarhed er I selve kassen - og uden den
bliver taget i brug

Troels

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 18:28

> Er der noget om snakken eller prøver de bare at få mig til at smide den ud
> og købe en ny?

De kan rende og hoppe. Nok er den over 6 mdr. gammel, men hvis du siger du
har brugt mobiltelefonen som foreskrevet i brugsvejledningen, er bevisbyrden
smidt på nakken af dem igen.

Og en mobiltelefon påregnes normalt at skulle holde længere end 6 måneder.

Troels

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-04-07 15:16

Troels Plougmann-Olsen wrote:
> Og en mobiltelefon påregnes normalt at skulle holde længere end 6 måneder.

Jeg er enig. Hvis telefonen ikke bærer præg af at være "slidt unormalt",
burde den virke.

Slitagen vises tydeligt ved at kigge på revner, og hvorvidt belægning er
slidt af på telefonens hjørner og knapper.

--
Mvh.

Niels Andersen