Tapas...forslag?
Fra : Steen Jensen

Dato : 21-04-07 17:53

Til en fødselsdag herhjemme, har jeg tænkt mig at lave tapas.
Jeg kan ikke finde nogle gode forslag eller opskrifter på nettet.
Nogen der kender nogle gode links eller har forslag?

Steen

Fra : mcloud

Dato : 21-04-07 19:14

"Steen Jensen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen
Til en fødselsdag herhjemme, har jeg tænkt mig at lave tapas.
Jeg kan ikke finde nogle gode forslag eller opskrifter på nettet.
Nogen der kender nogle gode links eller har forslag?

Steen

hej Steen
Prøv at kikke her på min hjemmeside ,der er mange andre steder du kan
søge,men her er flere forslag.
mvh mcloud

www.lechef.dk

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-04-07 11:16

On 21 Apr., 20:14, "mcloud" <r...@dbmail.dk> wrote:

> Prøv at kikke her på min hjemmeside ,der er mange andre steder du kan
> søge,men her er flere forslag.

Det prøver jeg, tak for forslaget.
Nogle gode forslag til præcis HVAD jeg skal servere for en flok
kvinder (forslag til menu)?

Steen

Fra : BHR

Dato : 22-04-07 11:32

"Steen Jensen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Til en fødselsdag herhjemme, har jeg tænkt mig at lave tapas.
Jeg kan ikke finde nogle gode forslag eller opskrifter på nettet.
Nogen der kender nogle gode links eller har forslag?

Steen
Ja da prøv : http://home1.stofanet.dk/madmedsol/ eller:
http://www.madmedsol.dk/

mvh
Benny

Fra : mcloud

Dato : 22-04-07 15:27

Hej igen Steen

1.
Parmaskinke der er rullet om friske basilikumblade og høvlede parmasan
skiver ,krydr med friskkværnet peber og dryp et par dråber god olivenolie
på.
2.
Køb et glas oliven uden sten ,sorte eller grønne.
Hæld lage fra og kom en slat olivenolie på ,2-3 fed knust hvidløg ,½ tsk.
tørret oregano og saften fra ½ citron,salt og friskkværnet peber.
3.
Køb hos din lokale ostehandler et par gode stykker ost,f.eks. den Spanske
Manchego( spises med et par dråber god olivenolie på ,den Franske Saint
Albray, et godt stykke brie .
4.
Lav en god skål med tzatiki .
1 agurk, høvlet på det grove rivejern,500 gr. Græsk eller Tyrkisk
yourgurt,1-2 fed hvidløg-knust,2 spsk.olivenolie,½ spsk.vineddike,salt og
peber og rør det hele sammen.
5.
Køb en god pølse ,evt, schrizzopølse eller noget Italiensk salami .
6.
Små halve kryddertomater med frisk basilikum og et par dråber olie og
evt.parmasanskiver ,krydr med havsalt og friskkværnet peber,høvl med din
kartoffelskræller.
7.
Køb evt. også lidt godt feta ost hos din lokale Tyrkiske grønthandler ,de
har den gode ost.
8.
Semi-dried soltørrede tomater i strimler .
9.
Og ikke at forglemme noget rigtigt godt brød og vin.

mvh
mcloud

Fra : Henrik

Dato : 22-04-07 18:35

Nu mener jeg, at tapas er en udpræget spansk tradition, måske lidt på samme
meåde som anti pasti fra Italien.
jeg synes tråden holder med mange forskellige småretter, men synes nu det
helt igennem skal være spansk, så parmaskinke, fransk ost, tzaziki passer
ikke ind i sortimentet.
Friskkogte muslinger sherry fino, klipfiskecreme, røde peberfrugter med
fyld, forskelige former for kødretter, kanin og kylling, gerne fra gril og
gryde, råstegte kartifler vendt i en stækr chilimayonaise, gode spanske oste
som den nævnte Manchego.
Skal der være skinke og pølser, er enhver spansk skinke og pølse velegnet..
Desuden kan man få nogle forrinlige sorte oliven (spanske) på dåse.
Vinen. Ja jeg foretrækker en iskold sherry som fino eller manzanilla.

Det er ikke for at kritisere de andre forslag, men der blev spurgt om tapas.

Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-04-07 18:49

"Henrik" <eurojunior@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke for at kritisere de andre forslag, men der blev spurgt om
> tapas.

Du har så evigt ret.

Må jeg supplere: Datiles con bacon - dadler, omviklet med bacon. Vistnok en
specialitet fra Mallorca. Det smager helt vidunderligt.

Og et sidste hjertesuk: Brug *ikke* sorte oliven uden sten. Udstenede oliven
er altid grønne oliven. Den "sorte" udgave har så bare efterfølgende fået en
gang kunstig farve. Ægte, sorte oliven kan *ikke* udstenes maskinelt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : mcloud

Dato : 22-04-07 18:54

Hold da helt op ......Hvor er i gode .
Hvad om i selv kom med forslag istedet for
mvh mcloud

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-04-07 19:07

> Hold da helt op ......Hvor er i gode .
> Hvad om i selv kom med forslag istedet for

Hvad med, at du

1) Lærte at skrive usenet-indlæg med korrekt citering
2) Lærte at læse de usenet-indlæg, du svarer på

?

Hvis det er for meget med hele to ting på én gang, kan du nøjes med at
dygtiggøre dig i den ene.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : mcloud

Dato : 22-04-07 20:55

Kloge Jens Bruun !!!!
Der altid skal belære andre, hvad de skal skrive og altid er klogere end os
andre .
mvh mcloud

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-04-07 21:13

> Kloge Jens Bruun !!!!
> Der altid skal belære andre, hvad de skal skrive og altid er klogere
> end os andre .

Jeg kan forstå at mine to, simple forslag var mere, end du kunne kapere.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Markus B

Dato : 23-04-07 10:53

Kan anbefale kanariske saltkogte kartofler. De kanariske øer hører under
Spanien og disse kartofler serveres ofte på spanske tapasbarer:

Små nye kartofler skrubbes og koges møre i vand og ca fem gange så meget
salt som du normalt ville bruge. Herefter hældes vandet fra og kartoflerne
dampes (under omrystning) helt tørre i bunden af gryden med låget løst på.
Skindet på kartoflerne skrumper lidt ind og der lægger sig en tynd film af
salt på dem. Kan spises både kolde og varme, og serveres med
hvidløgsmayonnaise eller "mojo" (kan googles -der findes to varianter: en
grøn og en rød).

Fra : Steen Jensen

Dato : 24-04-07 16:28

Tak til de fleste, for de gode forslag