Start af støbejerns wok
Fra : Max

Dato : 21-04-07 15:27

Hej

Jeg har fået en støbejerns wok jeg vil bruge i
sommer til at stege grønsager i. Hvordan gør
man til at starte med med sådan en, syntes
jeg kan huske noget med masser af varme,
groft salt og olie.

--
Mvh Max

Fra : Fl. Baumann

Dato : 21-04-07 17:48

> [...]
> sommer til at stege grønsager i. Hvordan gør
> man til at starte med med sådan en, syntes
> jeg kan huske noget med masser af varme,

Spørger du om hvad du skal gøre INDEN du begynder at bruge den til
madlavning, eller første gang du putter grøntsager mv. i gryden?

Hvis det er inden ibrugtagning, så varmer du den langsom op med en god olie
i.
Når olien begynder at ryge pænt meget, så tager du gryden af og lader den
stå med og køle af med olien i, indtil den er så kold at du kan fjerne den
overskydende olie med køkkenrulle eller andet fnugfrit.

Husk at trække olien op ad siden af wok´en... indersiden, ik?!

Nu er den klar til brug!

Efter brug hælder du fedtet fra gryden og lader det der ikke kan løbe ud
blive, indtil næste gang du skal bruge den, hvor du så varmer den langsomt
op og tørrer gryden af med køkkenrulle inden den bliver for varm, kommer nyt
fedtstof og bruger den... og så fremdeles.
Din støbejernsgryde er nu lige så "slip-let" som de bedste slip-let
gryder/pander, men bare tusinde gange bedre mht. varmeevne/fordeling.

Skulle du komme til at brænde noget på, kan du bruge en stålsvamp og skure
gryden ren og gentage processen med olien, som skrevet i starten af
indlægget her.

ALDRIG sæbe, sulfo eller lignende!!

--
Fl. Baumann

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-04-07 18:55

Fl. Baumann skrev:

> ALDRIG sæbe, sulfo eller lignende!!

Hvis man genstarten den som ny, er det min erfaring, at det betyder ikke
en hujende fis om man har benyttet sulfo, støbejern, slip-let eller alu.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, April, 2007

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-04-07 19:49

> Hvordan gør
> man til at starte med med sådan en, syntes
> jeg kan huske noget med masser af varme,
> groft salt og olie.

Som Fl. Baumann er inde på, kan du give din wok en slip-let-agtig overflade
ved at behandle den med olie og høj varme. Salt-delen skal først i brug,
hvis du har behov for at grundrense din wok. Er det tilfældet, skal du varme
den op, så den næsten gløder, smide godt med groft salt i, og rotere saltet
rundt. Saltet suger alle urenheder ud af overfladen (du kan se, hvordan
saltet bliver brunt/sort). Når det er gjort, giver du den oliebehandlingen.
Husk at bruge en olie, der kan tåle høje temperaturer.

Jeg har personligt rigtigt dårlige erfaringer med støbejernswok. En wok skal
kunne opvarmes lynhurtigt. Støbejern og wok er bare ikke kompatible
størrelser. Jeg overvejer selv at investere i et transportabelt gaskomfur
bare for at kunne bruge en ægte wok ude under åben himmel, da jeg desværre
ikke har adgang til et gaskomfur indendørs. Induktion kan tilsyneladende
bruges med succes, og det står også på min ønskeseddel.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 21-04-07 22:15

Hej Jens

> Som Fl. Baumann er inde på, kan du give din wok en slip-let-agtig
> overflade ved at behandle den med olie og høj varme. Salt-delen skal

Ja, jeg søgte efter gamle indlæg og fandt opskriften, så nu er
den præpareret på den måde.

> Jeg har personligt rigtigt dårlige erfaringer med støbejernswok. En
> wok skal kunne opvarmes lynhurtigt. Støbejern og wok er bare ikke

Som sagt er min mening med den, jeg gav forøvrigt en femmer for
den på et skrammelmarkede og den var stadig pakket ind, jeg vil
bruge den som en pande med høje sider :)

Du skal så have sådan en der er her i midten

http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&SEID=1262

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 22-04-07 10:53

Induktion kan tilsyneladende
> bruges med succes, og det står også på min ønskeseddel.

Hvad slags wok kan/bør man anvende på induktion, ud over at den skal være
magnetisk? Man kan vel ikke bruge en af de blik-wokker, der er runde i
bunden ellre hvordan?

Mvh
Linde

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-04-07 11:38

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> Hvad slags wok kan/bør man anvende på induktion, ud over at den skal
> være magnetisk? Man kan vel ikke bruge en af de blik-wokker, der er
> runde i bunden ellre hvordan?

Jeg har et par gange arbejdet med en wok, indkøbt specielt til induktion.
Den var i noget, der lignede rustfrit stål. Godset var lidt kraftigere end
den normale blik-wok, men langt fra så kraftigt som i en støbejerns-wok. Jeg
var vildt imponeret over den hastighed, wokken kunne varmes op og køles ned
med, og det var faktisk ved de lejligheder, jeg besluttede, at jeg hellere
ville have induktion end gas, når jeg fik mulighed for det. Wokken er et af
de vigtigste redskaber i mit køkken, og jeg vil gå meget langt for at have
adgang til en velfungerende wok.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 26-06-07 23:36

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Jeg overvejer selv at investere i et transportabelt gaskomfur
>bare for at kunne bruge en ægte wok ude under åben himmel, da jeg desværre
>ikke har adgang til et gaskomfur indendørs.

Man kan også bruge wok på bål! Du kunne jo prøve at finde et af de der
billige 'bålsteder', der minder om en stor blik-wok, og fylde nogen
grillkul i den.

> Induktion kan tilsyneladende
>bruges med succes, og det står også på min ønskeseddel.

Ved du godt, at man kan købe 'løse' induktionskogeplader i mange tyske
hvidevareforretninger? Muligvis en økonomisk fornuftig løsning, hvis
du ellers er tilfreds med dit komfur.

--
mvh Kåre

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 21-04-07 21:13

Max formulerede spørgsmålet:
> [...]
> sommer til at stege grønsager i. Hvordan gør
> man til at starte med med sådan en, syntes
> jeg kan huske noget med masser af varme,

Wok og støbejern er bare 2 ord der ikke kan indgå i samme sætning!
Hvordan wapper du tingene rundt i den rygende varme wok?
Hvordan får du den varm (og køligere) på et par sekunder?

Skynd dig at levere den tilbage, og gå i en kinabutik og køb en til
50-100 kroner, den vil du blive meget gladere for.
Kai

Fra : Max

Dato : 21-04-07 21:57

Hej

> Skynd dig at levere den tilbage, og gå i en kinabutik og køb en til
> 50-100 kroner, den vil du blive meget gladere for.

Nej, for det er slet ikke en Wok jeg er ude efter, det er en
pande hvor jeg kan stege mine grønsager i uden jeg vipper
dem ud over kanten, og det klare den fint.

--
Mvh Max

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-04-07 06:28

Max forklarede:
> Hej

> Nej, for det er slet ikke en Wok jeg er ude efter, det er en
> pande hvor jeg kan stege mine grønsager i uden jeg vipper
> dem ud over kanten, og det klare den fint.

Ok, så giver det mening
Jeg har selv en Hackman pande med høje sider, jeg tror det hedder en
sautepande, glimrende opfindelse.
Når du har fået den til en femmer, så er det bare at give den gas (ho
ho), og se om den kan bruges til det du vil.
God fornøjelse.
Kai

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-07 06:51

Max skrev:
> Hej

> Nej, for det er slet ikke en Wok jeg er ude efter, det er en
> pande hvor jeg kan stege mine grønsager i uden jeg vipper
> dem ud over kanten, og det klare den fint.

En støbejerns wok er aldeles udmærket. Den har fordele og mangler
i forhold til en trad. "blik" wok.

Vel kan den ikke skifte temp. hurtigt, men til gengæld kan den lynstege
store mængder uden at tabe varmen. Og benytter man teknikken med, efter
"chocket" at skrabe ingredienserne op på siderne for at blive dampet
(med låg på) af væden i bunden, bliver de lettere liggende oppe på siden.

Fra : padre

Dato : 22-04-07 09:20

> Vel kan den ikke skifte temp. hurtigt, men til gengæld kan den lynstege
> store mængder uden at tabe varmen.

En wok er traditionelt af tynd blikplade. Det er derfor uhyre vigtigt, at
man anvender et meget kraftigt blus.

Det man gør, når man skal tilberede store mængder kød og/eller grøntsager,
eller når man har grøntsager, der skal have forskellige tider i wokken, er
at stege tingene i hold og hver for sig for til sidst at blande det hele.

Herudover steger man altid kødet først, da grøntsagerne skal have så kort
tid, at kødet stadig ville være råt, hvis man stegte de to ting sammen.

Så man steger i flere hold, og hælder tingene op i skåle imens man har noget
andet på panden.

Altsammen iflg svigermor, som har boet i Indonesien 10 år, og lærte
teknikken af sine indonesiske tjenestefolk.

--
padre
You could take me seriously, but statistically, you would be making a

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-07 10:12

padre skrev:
> [...]
>
> Altsammen iflg svigermor, som har boet i Indonesien 10 år, og lærte
> teknikken af sine indonesiske tjenestefolk.

Jeg kender såmænd udmærket de traditionelle foreskrifter for anvendelse
af en wok. De lidt rigide bemærkninger/foreskrifter fik mig blot til at
tænke på en tv-serie, jeg så for mange år siden, "Wok With Yan" - og en
wok kan anvendes på adskillige andre måden en de ovenfor skitserede.

Og om kød skal i først eller ej, afhænger af art og udskæring.
Eks. bliver kylling i tynd "gullasch-form" tørt på din måde.

Fra : padre

Dato : 22-04-07 11:21

> Og om kød skal i først eller ej, afhænger af art og udskæring.
> Eks. bliver kylling i tynd "gullasch-form" tørt på din måde.

Kun hvis du gør det forkert.

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-07 11:27

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-04-07 11:44

> En støbejerns wok er aldeles udmærket. Den har fordele og mangler
> i forhold til en trad. "blik" wok.

Jeg har kun oplevet ulemper, når den bruges som en traditionle wok. Den er
tung, er lang tid om at blive varm, køler dårligt ned, og kan ikke holde på
varmen, selvom den er bedre til det end en af de moderne slip-let-wokker.

> Vel kan den ikke skifte temp. hurtigt, men til gengæld kan den
> lynstege store mængder uden at tabe varmen.

Jeg har slet ikke samme erfaring. Jeg har i mange år måtte "nøjes" med en
støbejernswok pga. glaskeramisk komfur, og det virkede bare ikke.

> Og benytter man teknikken
> med, efter "chocket" at skrabe ingredienserne op på siderne for at
> blive dampet (med låg på) af væden i bunden, bliver de lettere
> liggende oppe på siden.

Jeg kunne ikke drømme om at dampe i en wok. Ikke frivilligt i hvert fald. En
wok er i mit køkken beregnet til lynstegning. Jeg vil medgive, at man som
oftest damper med en støbejernswok. Derfor finder jeg, at det ikke holder.
Wok og støbejern er uforenelige størrelser.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-07 12:09

Jens Bruun skrev:

> [...]
> oftest damper med en støbejernswok. Derfor finder jeg, at det ikke holder.
> Wok og støbejern er uforenelige størrelser.

Og jeg ville aldrig (næsten) drømme om at lade mig begrænse af at
nogen påstod kun een rigtig måde at gøre ting på.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-04-07 12:44

> Og jeg ville aldrig (næsten) drømme om at lade mig begrænse af at
> nogen påstod kun een rigtig måde at gøre ting på.

Heller ikke jeg. Derfor bliver jeg stadig skuffet, når noget, der bliver
solgt som en "wok", alene kan bruges til at dampe med. Sådan er der jo så
meget...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.