Mælk med omega-3-fedtsyrer
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-04-07 15:19

I dag kunne man på <http://xrl.us/vt8r> (kort link til notits på dk.dk)
læse at »[Arla lancerer en ny mælk der] indeholder dobbelt så mange
omega-3-fedtsyrer som almindelig mælk.« Noget lignende blev nævnt på
<http://xrl.us/vucq> (ligeledes kort link til dr.dk) i februar, hvor
det omtales at man kan hæve mælkens indhold af omega-3-fedtsyrer ved
at tilsætte bl.a. lucernespirer og hvidkløver til foderet.

Dagens notits nævner en fordobling af omega-3-indholdet, mens notitsen
fra februar taler om en tredobling.

Så langt, så godt. Men hvor mange omega-3-fedtsyrer indeholder mælk
egentlig? For det må vel variere alt efter om vi taler om sødmælk med
naturligt fedtindhold eller skummetmælk. Dagens notits refererer til
en notits på Erhverv på Nettet, <http://xrl.us/vucr> (kort link til
epn.dk), som stammer fra Arlas pressemeddelelse, <http://xrl.us/vt8s>
(kort link til arlafoods.dk), der afslører at der er tale om minimælk.

Minimælk indeholder 0,5 % mælkefedt pr. dL, som i bedste fald inde-
holder 0,002 g (dvs. 2 mg) omega-3-fedtsyrer [¹]. Hvis indholdet af
omega-3-fedtsyrer fordobles, fås således 4 mg omega-3 pr. dL, mens man
får 6 mg omega-3 hvis mængden tredobles, og man vil således kunne få
60 mg omega-3 hvis man drikker en hel liter mælk med tredobbelt indhold
af omega-3-fedtsyrer. Til sammenligning kan det nævnes at torskelever-
tran indeholder rundt regnet 800 mg omega-3-fedtsyrer pr. teskefuld [²].

Det forekommer mig besynderligt at lancere et fedtfattigt produkt hvor
man fremhæver fedtsyreprofilen. Havde det været kaffe- eller piskefløde,
kunne jeg måske - jeg har ikke regnet efter - se fidusen, men minimælk?

Jeg skrev til Arla Forum for at sikre mig at jeg ikke havde misforstået
noget, og fik hurtigt svar fra Merete Myrup Christensen, som er ernærings-
chef hos Arla Foods. Merete skriver:

»Der er klart tale om misforståelser her. I vores pressemeddelelse
om mælken skriver vi, at en ændring af køernes foder påvirker ind-
holdet af omega 3 fedtsyrer i positiv retning. Vi taler om en
vision og en langsigtet omlægning , hvor vi i første step vil
indsamle mælk fra køer, hvor en stor del af foderet er græs, hvilket
vil betyde en stigning i omega 3 på mindst 20%. Da vores første
produkt er en minimælk, er det jo ikke specielt store mængder vi
taler om, men vi har vurderet at en ernæringsforbedring af en basis-
fødevare som mælken, vil være relevant i en større sammenhæng. De
medier, der har taget historien op har lagt lidt rigeligt til i
historien.«

Der er altså ikke tale om hverken 60 mg eller 40 mg omega-3 pr. liter
minimælk, men - skal vi være flinke og regne med en stigning på 25 % -
sølle 25 mg pr. hele liter mælk. Det bliver spændende at se hvilke
anprisninger Arla vil gøre brug af når produktet kommer i handlen om
nogle måneder.

Vi kan ikke være uenige om at det lyder godt hvis køerne får mere
grønt græs at spise, men kan vi mon ikke osse blive enige om at det
nok ikke er i minimælk - hverken almindelig eller 'super' - vi skal
hente vores omega-3-fedtsyrer?

Mvh,
Klaus

¹) Se <http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=5030>
²) Se <http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0315>
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 20-04-07 19:21

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det omtales at man kan hæve mælkens indhold af omega-3-fedtsyrer ved
> at tilsætte bl.a. lucernespirer og hvidkløver til foderet.

Er du begyndt at konkurrere med Bo Warming?

Steen.

Fra : Linde

Dato : 21-04-07 10:41

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> ¹) Se <http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=5030>
> ²) Se <http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0315>

Jeg tror nu ikke, disse data er repræsentative. Ikke fordi jeg mener, mælk
nødvendigvis skal være en kilde til essentielle fedtsyrer, men
gennemsnitstallene ifølge Statens Forsøgsmejeri er altså nogle lidt andre.
Omega-3 dækker i fedtsammenhæng over linolensyre, der i gennemsnit findes
0,5 % af i dansk mælkefedt. Herudover findes der to "Omega-6" fedtsyrer i
mælkefedt, nemlig linolsyre(3,2%) og arachidonsyre(0,1%). De er alle tre
flerumættede fedtsyrer, og er lige "gode" i ernæringen. Omega-3 er så bare
blevet et buzzword for disse fedtsyrer under ét.
Altså ca. 4 % essentielle fedtsyrer i dansk mælkefedt, eller ca. 200 mg/l
minimælk. En stigning til 5 % tror jeg heller ikke på kan være hovedformålet
med at lancere mælken. Måske drejer det sig om, at man vil hente nogle
forbrugere fra discountsegmentet eller fedte for Arla-haderne, og så på sigt
booste sundhedsprofilen. Men umiddelbart virker det lidt som at kaste gode
penge efter dårlige. Det koster immervæk gryn at lancere et nyt produkt, og
græs og kløver dyrker jo heller ikke sig selv.

Men man må da sige, at de har fantasien i orden i marketing og
udvikling...det er sågu nok ikke let at genopfinde et produkt som mælk.

Mvh
Linde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-04-07 11:18

Linde skrev:

> Jeg tror nu ikke, disse data er repræsentative.

I flere tilfælde er der kildeangivelser på tallene, se fx
<http://www.foodcomp.dk/fvdb_sourcelist.asp?SourceId=05158>

Så i princippet kan enhver selv til en hvis grad undersøge gyldigheden.

> Ikke fordi jeg mener, mælk nødvendigvis skal være en kilde til
> essentielle fedtsyrer, men gennemsnitstallene ifølge Statens
> Forsøgsmejeri er altså nogle lidt andre.

Er 'andre' nødvendigvis det samme som 'repræsentative'?

> Omega-3 dækker i fedtsammenhæng over linolensyre, der i gennemsnit
> findes 0,5 % af i dansk mælkefedt.

Det er foodcomp.dk heller ikke uenig med dig i, du skal blot kigge på
tallene for sødmælk i stedet for minimælk:
<http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=1411> ('øko')
<http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0156> ('burmælk')

> Herudover findes der to "Omega-6" fedtsyrer i mælkefedt, nemlig
> linolsyre(3,2%) og arachidonsyre(0,1%).

Linolsyre er angivet som n-6 ved 18:2, og udgør iflg. foodcomp.dk 1,9 %.
Arachidonsyre er angivet som n-6 ved 20:4, men der er ikke angivet nogen
værdier.

> De er alle tre flerumættede fedtsyrer, og er lige "gode" i ernæringen.
> Omega-3 er så bare blevet et buzzword for disse fedtsyrer under ét.

Det er jeg uenig med dig i. Betegnelserne n-3, n-6 og n-9, for nu at
nævne nogle af dem man oftest hører omtalt, henviser til hvor en dobbelt-
binding forekommer. N-3 betyder således at den sidste dobbeltbinding
findes ved tredjesidste kulstofatom. Det giver ike mening at henregne
to n-6-fedtsyrer til n-3, og det gør Arla da heller ikke.

> Altså ca. 4 % essentielle fedtsyrer i dansk mælkefedt, eller
> ca. 200 mg/l minimælk.

Det er jo spørgsmålet. Måske har du ret, måske ikke. Arla har ikke
sat spørgsmålstegn ved nogen af de tal jeg har præsenteret for dem.
Jeg modtager gerne links til andre tabeller du mener er bedre.

> En stigning til 5 % tror jeg heller ikke på kan være hovedformålet
> med at lancere mælken.

Merete skriver i en senere email bl.a.:

»Du har ret i at minimælken aldrig bliver stor-leverandør af
omega 3, pga det lave fedtindhold, men det har heller aldrig
været meningen. Vi vil ikke ud og konkurrere med andre føde-
varer om at blive den bedste leverandør af omega 3, men
påpege at den ændring i køernes foder vi her introducerer,
har en gunstig indflydelse på mælkens indhold af omega 3.
Denne ændring synes vi det er relevant at kommunikere, da en
optimal balance mellem omega 3 og omega 6 i kosten er relevant,
og mange forbrugere langt fra får den omega 3 mængde de
anbefales at få.«

Arla skelner altså helt klart mellem n-3 og n-6. Der er da osse enighed
om at danskere får rigeligt, alt for rigeligt, af omega-6-fedtsyrer, men
om det virkelig rykker noget med de små mængder vi taler om i minimælk
vil jeg stadig sætte spørgsmålstegn ved.

> Men man må da sige, at de har fantasien i orden i marketing og
> udvikling...det er sågu nok ikke let at genopfinde et produkt
> som mælk.

Nej. Jeg vil, som tidligere nævnt, tro at man får en bedre mælk ud
af metoden, men 'bedre' set ud fra en helhedsbillede, og ikke ud fra
omega-3-indholdet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Linde

Dato : 21-04-07 14:17

> [...]
>
> Så i princippet kan enhver selv til en hvis grad undersøge gyldigheden.
>
> Er 'andre' nødvendigvis det samme som 'repræsentative'?

Tja, jeg vil nu hellere fæstne lid til et gennemsnit samlet ind over en lang
årrække internt i branchen, uagtet at kilden angivet i fvdb kan være nok så
seriøs.

> Linolsyre er angivet som n-6 ved 18:2, og udgør iflg. foodcomp.dk 1,9 %.
> Arachidonsyre er angivet som n-6 ved 20:4, men der er ikke angivet nogen
> værdier.

0,1 % er jo også nede i petitesseafdelingen, måske derfor har de ikke taget
den med...det kan jo være, at deres testresultater har været markant lavere.
Den er i hvert fald angivet i Statens Forsøgsmejeris beretning 269.

> [...]
> findes ved tredjesidste kulstofatom. Det giver ike mening at henregne
> to n-6-fedtsyrer til n-3, og det gør Arla da heller ikke.

Jo, det giver da fin mening, hvis man vil formidle til masserne at ens
produkt indeholder sundt flerumættet fedt. "Indeholder de sunde flerumættede
fedtsyrer, bl.a. Omega 3"...forbrugeren skal bare associere de to ting.
Desuden plejer man at tælle den anden vej, når man siger "n-X", fra
methylgruppen mod karboxylgruppen. Omega-betegnelsen er derimod en
betegnelse for, hvor den sidste dobbeltbinding er. I tilfældet oliesyre, der
er enkeltumættet, er det så ligemeget hvad man siger, da dobbeltbindingen
sidder mellem 9 og 10 uanset hvor man tæller fra.

> Det er jo spørgsmålet. Måske har du ret, måske ikke. Arla har ikke
> sat spørgsmålstegn ved nogen af de tal jeg har præsenteret for dem.
> Jeg modtager gerne links til andre tabeller du mener er bedre.

Jeg har desværre ikke links, men kan kun henvise til førnævnte beretning,
samt Fundamentals of Dairy Chemistry fra 1974(garanteret et digert værk, som
jeg kun har uddrag fra). Men kan da scanne fra min Mælkekemi, hvis du ikke
mener, emnet er 320 kroner værd.

> [...]
> om det virkelig rykker noget med de små mængder vi taler om i minimælk
> vil jeg stadig sætte spørgsmålstegn ved.

Ja, det gør de tydeligvis. Men så må trækkraften helt sikkert ligge i noget
profilering, for det vil da være for komisk at lancere en "ny mælk" med 30
mg fremfor 25 mg/l Omega-3. Så lød 250 af noget mere. Hvad er det for noget
med overindtag af Omega-6? Det synes jeg ikke at have fulgt med i.

> Nej. Jeg vil, som tidligere nævnt, tro at man får en bedre mælk ud
> af metoden, men 'bedre' set ud fra en helhedsbillede, og ikke ud fra
> omega-3-indholdet.

Jamen enig...et billede af, at Arla tænker over sundhed og ernæring. Lidt
ligesom Statoils benzin med 5% sprit, der er nøglen til en renere verden.

Mvh
Linde