Skader i spiserøret grundet sodavand
Fra : dktekno

Dato : 17-04-07 18:11

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/1997204/Rapport1.asp

Genbrugsflasker
Genbrugsflasker renses i varmt vand med lud. Det er stærkt ætsende og kan
give skader i spiserøret, hvis man kommer til at drikke det. Desværre er det
sket for flere mennesker, at der har været rester af lud i flasken.

-----------

Betyder det, at jeg skal være bange for, at drikke øl, sodavand eller
danskvand eller andet der er på flaske, grundet risikoen for uhelbredelige
spiserørsskader?

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-04-07 18:20

dktekno skrev den 17-04-2007 19:10:
> [...]
>
> Betyder det, at jeg skal være bange for, at drikke øl, sodavand eller
> danskvand eller andet der er på flaske, grundet risikoen for uhelbredelige

Nej!

(at du nok bliver bange uanset hvad skyldes IKKE risikoen, men fordi du
har helt helt andre problemer)

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 17-04-07 18:27

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Betyder det, at jeg skal være bange for, at drikke øl, sodavand eller
> danskvand eller andet der er på flaske, grundet risikoen for uhelbredelige
> spiserørsskader?

Det skal man vel altid være påpasselig med. Men det sker da også engang imellem at
man kommer til at tappe skyllemiddel på mælkekartoner. Eller hvad med en død mus i
flasken. Det kan man få tyfus af ?
Vorherre har udstyrret dig med en næse af samme grund. Drik aldig noget der ikke
lugter som det skal.

Peter

Fra : Holst

Dato : 17-04-07 18:35

dktekno wrote:

> Betyder det, at jeg skal være bange for, at drikke øl, sodavand eller
> danskvand eller andet der er på flaske, grundet risikoen for uhelbredelige
> spiserørsskader?

Man skal ikke gå rundt og være bange. Hvis du absolut vil være bange, så
kan du jo stort set vælge at være bange for hvad som helst.

Så lad hellere være med at vælge at være bange. Der er ricisi ved
utrolig mange ting - alt fra at gå over gaden til at drikke af flasker.
Dem må vi bare lære at leve med.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-04-07 02:18

Holst wrote:

> [...]
>
> Så lad hellere være med at vælge at være bange. Der er ricisi ved
> utrolig mange ting - alt fra at gå over gaden til at drikke af flasker.

Kan man ikke gardere sig selv 99,9% mod problemet ved at hælde væsken op
i et glas for man drikker det? Så skyller den hen over tungen relativt
langsomt, i stedet for at spule ned i halsen med 200 km i timen, sådan
at man har god chance for at stoppe pr refleks hvis det begynder at gøre
ondt i tungen...

Ikke fordi sandsynligheden for hver enkelt flaske er stor. Jeg har
aldrig været bekymret over det (nok fordi jeg stoler på min næse), men
ved at drikke af glas må man kunne minimere den i forvejen minimale
risiko yderligere.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org