Maling af fribord
Fra : Ole Axelsen

Dato : 22-04-07 18:47

Jeg er ved at gøre klar til at give min ældre glasfiber-sejlbåd en gang
frisk topcoat/maling på fribordet. Min glasfiberpusher mener bare jeg skal
slibe den ned og give den en gang ny topcoat. Han har en type topcoat, der
kan bruges til at spartle eventuelle ridser og andre skader med først.
Nu har jeg så fra anden side fået anbefalet at bruge autolak. Der er ingen
tvivl om, at glasfibermandens metode er den billigste, da der ikke skal
bruges primer, og jeg kan købe udvalgte farver for 100 kr pr. kg. Det får
man jo ikke en god autolak til. Spørgsmålet er bare, om resultatet bliver
lige så godt?

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Ole Vandborg

Dato : 22-04-07 18:50

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> man jo ikke en god autolak til. Spørgsmålet er bare, om resultatet bliver

Jeg lytter meget interesseret med

/Ole

Fra : Karin Pedersen

Dato : 22-04-07 18:59

Ole Axelsen <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev:
> [...]
>udvalgte farver for 100 kr pr. kg. Det får
>man jo ikke en god autolak til.
>Spørgsmålet er bare, om resultatet bliver

Hej Ole har du spurgt glasfibermanden om hvordan
han vil påføre topcoat,jeg har aldrig hørt om at
man kan male en båd med topcoat.
--
Hans-E

Fra : Ole Axelsen

Dato : 22-04-07 19:13

Karin Pedersen (slet 5EEEQ) wrote:
> Ole Axelsen <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev:

> Hej Ole har du spurgt glasfibermanden om hvordan
> han vil påføre topcoat,jeg har aldrig hørt om at
> man kan male en båd med topcoat.

Jeg har ikke spurgt. Jeg vil under alle omstændigheder helst undgå at
sprøjte, da båden står et sted, hvor det vil være ret uhensigtsmæsigt, og så
slipper jeg også noget lettere om ved afdækning.
Jeg har heller aldrig hørt om metoden før, og ved søgning på Goggle kommer
der ikke noget frem om det.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 22-04-07 19:00

Kg prisen er jo kun interessant hvis den sættes i relation til hvor meget
der bruges. Mig bekendt skal der lægges en langt tykkere lag gelcoat (jeg
tvivler på det er topcoat) end der bruges autolak...

Min erfaring er at hvis du bruger gel/topcoat, så er det langt nemmere at
slibe/plolere og reparere små skader (samt lukke huller). Bruger du autolak
har du derimod en næsten vedligeholdelsesfri flade i mange år (skal bare
vaskes og have en gang let voks).

Bjarke

Fra : Ole Axelsen

Dato : 22-04-07 19:25

Bjarke M. Christensen wrote:
> Kg prisen er jo kun interessant hvis den sættes i relation til hvor
> meget der bruges. Mig bekendt skal der lægges en langt tykkere lag
> gelcoat (jeg tvivler på det er topcoat) end der bruges autolak...

Den rækker ikke så langt som konventionel maling. Ifølge glasfibermanden ca
2 kvm pr kg. På en båd som min betyder det en udgift på ca 700-900 kr. Det
vil dog stadig være billigere end den mængde primer og maling der skal
bruges til en tilsvarende båd.

> Min erfaring er at hvis du bruger gel/topcoat, så er det langt
> nemmere at slibe/plolere og reparere små skader (samt lukke huller).

Det ser jeg som en kæmpe fordel.

> Bruger du autolak har du derimod en næsten vedligeholdelsesfri flade
> i mange år (skal bare vaskes og have en gang let voks).

Til gengæld vil det fremover være "strengt forbudt" at lave ridser, da der
jo ikke er meget "gods" at slibe/polere i.

Som nogen måske fornemmer har jeg næsten besluttet mig til at bruge topcoat.

Fra : john

Dato : 22-04-07 20:52

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelse

> Som nogen måske fornemmer har jeg næsten besluttet mig til at bruge
> topcoat.

Topcoat er noget S..... L.... at påføre, det bliver GRIMT.

Inden du køber ind for flere hundrede kroner, så køb et kg og prøv - helst
på et stykke lodret stillet glasfiber. Det er efter min mening fuldstændig
uegnet til at smøre på en skrogside der helst skal være glat og rimelig pæn.

Det egner sig fortrinligt til at smøre på den indvendige (ujævne) side af
skroget, men ikke på den pæne glatte yderside. Der vil jeg til enhver tid
vælge lakken, og helst sprøjtet på, Hvis ikke du kan få den sprøjtet, så kan
en malerpude og f.eks. Hempels polybest give et fornuftigt resultat. Men
topcoat - njah så kan du ihvetfald noget med en pansel som jeg ikke kan )

Hilsen John

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-07 20:17

Hej John,

Ja det er let at plumpei, Hempel har lavet en malingsserie som
de kalder: Hempel's topcoat.

De skriver:
Hempel's emaljer (topcoat) kommer i 2 varianter - det nye
Brilliant Enamel 1 komponent topcoat og det polyuretanbaserede 2
komponentsystem Poly-Best.
Malingerne udmærker sig ved stor slidstyrke og holdbarhed.
Den 2 komponente maling er dog den stærkeste, men lidt sværere
at arbejde med.

Brilliant Enamel - Black - 1 komponet emalje (topcoat)

1- komponent lakfarve, som gør det nemmere at friske gelcoaten
op. Danner sammen med Alkyd primer et nyt, kraftigt
malingssystem til maritime miljøer.
Brilliant Enamel høj tæthed og klare farver, er let at påføre og
har høj glans og farvebestandighed.
Beregnet til brug over vandlinien.

Vejledning ved maling af fribord.

Først skal fribordet affedtes grundigt med Yacht cleaner eller
Degreaser
Slib herefter med sandpapir 80-180 og skyl grundigt efter med
rigeligt fersk vand
Når skroget er tørt skal det have en mat overflade
Eventuelle revner og skader spartles med epoxy filler
Fjern alt slibestøv med fugtig klud og lad tørre
Påfør 2 lag Alkyd Primer med pensel eller sprøjte
Påfør 2 lag Briliant Enamel med pensel eller sprøjte
Specifikationer:

Brilliant Enamel
Bruges over vandlinien
Mængde: 750 ml.
Farve: Black
Fortynder nr. 823
Strækkeevne: 14m2 pr liter

M.h.t. Gelcoat og topcoat så har vi normalt den oprindelig
betegnelse og anvendelse af de to produkter. Gelcoat sprøjter
man i formen inden glasfiberen lægges og dermed bliver den
skrogets yderside. Når båden er færdigapteret indvendigt så
behandler man med topcoat. Den fylder på grund af det store
tørstofindhold og hærder i luften.
Den giver en halvglat overflade som ikke kan sammenlignes med en
udvendig bemaling af skroget, der bør have en meget jævnå, glat
og skinnende overflade.
Hempel har forvirret begreberne med deres nye kaldenavne.

Mvh/Harding

Fra : Ole Axelsen

Dato : 22-04-07 21:02

john wrote:
> "Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelse

> Topcoat er noget S..... L.... at påføre, det bliver GRIMT.

Burde det ikke kunne vandslibes og poleres så det bliver pænt?

> Inden du køber ind for flere hundrede kroner, så køb et kg og prøv -
> helst på et stykke lodret stillet glasfiber. Det er efter min mening

God ide. Jeg har 1 kg hvid topcoat, som jeg vil prøve med. Det er godt nok
ikke den farve båden skal have, men det er jo ligegyldigt som en prøve.

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-07 20:39

En kort beretning fra "gamle dage":

Min partner og jeg havde i dagevis vasket, affedtet, spartlet og
vandslebet en rød Bianca og endelig oprandt dagen, hvor vi skulle give
den "det glatte lag" ...

Vi brugte dengang Internationals "postkasserøde" 1-komponent emalje. Vi
kunne af hensyn til de omkringliggende både ikke sprøjtelakere, så vi
brugte "puder". Ingen af os var rigtigt gode til at male, men resultatet
blev faktisk ganske tilfredsstillende ... indtil et par mørke skyer trak
op over bådpladsen, som derpå blev "overfaldet" af millioner, milliarder
små tordenfluer, hvoraf flertallet - mente vi - synes de liiige skulle
tage den flotte røde båd i øjensyn ... Resultatet var naturligvis, at de
fleste af dem døde, fordi "fødderne" sad fast ... og vi fik yderligere
et par uger til at gå med båden på land ...

Morale: Pas godt på vejret (og vinden, hvis der er støv på pladsen),
inden du giver den "det glatte lag" ...

Og så vil jeg helt tilslutte mig, dem, der siger, at du vil ærgre dig
over at have sparet nogle hundrede kroner, hvis det er på bekostning af
kvaliteten af arbejdet ... hvis du altså skal se på det i de kommende
mange år ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 22-04-07 22:01

Jeg tror ikke "top"coat (jeg tror stadig det er gelcoat) bliver pænt uden
det bliver sprøjtet på. Det er også svært at få autolak helt pænt, men det
er jo en temperamentssag om man kan leve med det.

Det kan være der er en teknik med gelcoat jeg ikke kender.

Fra : Per Kaaber

Dato : 22-04-07 20:17

> [...]
> man jo ikke en god autolak til. Spørgsmålet er bare, om resultatet bliver

For et par onsdage siden holdt vores sejlklub en lille seance, hvor Søren
fra Watski fortalte om Internationals produkter. I den forbindelse blev der
vist en introduktionsvideo om Internationals Perfektion maling.
Se den her: http://www.yachtpaint.com/Holding_pages/denmark_default.asp
Jeg har selv fået mere mod på selv at renovere et træt fribord.

Lad vær med at tænke på, hvad det koster. Glæden ved et godt resultat er
bedre end ærgelsen over at have sparet et lille beløb og så ha' fået et
mindre godt resultat.

--

Hilsen

Per

--

Hilsen

Per

--

Hilsen

Per

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 22-04-07 22:17

Bemærk at manden på videoen står inde i en hal.... det er lidt sværere i
sol, vind og blandt de andre bådejere der er ved at vaske (sprøjter) deres
både ....

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 23-04-07 00:07

> [...]
> man jo ikke en god autolak til. Spørgsmålet er bare, om resultatet bliver

Brug du bare topcoat - hvis det altså er Hempels maling du taler om, og ikke
topcoat i traditionel forstand (gelcoat med parafin).

Hempel har (havde?) en lille folder "den lille søstærke" - det står alt hvad
du har behov for at vide om maling af dit fribord.

Fra : ThomasB

Dato : 23-04-07 00:12

> [...]
> frisk topcoat/maling på fribordet. Min glasfiberpusher mener bare jeg skal
> slibe den ned og give den en gang ny topcoat.

Er du sikker på at det ikke er Toplak (International) du mener?

Fra : Ole Axelsen

Dato : 23-04-07 06:02

ThomasB wrote:
> "Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelse
>
> Er du sikker på at det ikke er Toplak (International) du mener?

Tja, jeg ved snart ikke, hvad jeg mener! Glasfibermanden kalder det topcoat,
men om det rent faktisk er et af de her i tråden nævnte produkter han mener,
ved jeg jo ikke helt. Jeg kontakter ham i dag og spørger lidt mere til det.

Fra : Thomsen

Dato : 23-04-07 06:37

"Ole Axelsen" skrev:
> [...]
> han mener, ved jeg jo ikke helt. Jeg kontakter ham i dag og spørger lidt

Jeg venter med spænding på fra glasfibermandens svar, som jeg da håber på og
regner med bliver viderebragt.
Indtil nu har jeg holdt mig lidt til denne:
http://www.strandoghavjagt.dk/readarticle.php?article_id=97

--
) Hilsen Per
(

Fra : Ole Axelsen

Dato : 23-04-07 17:25

Thomsen wrote:

> Jeg venter med spænding på fra glasfibermandens svar, som jeg da
> håber på og regner med bliver viderebragt.

Jo den er her. Hans produkt kan fortyndes med styren, så det vil være muligt
at sprøjte det på. Men for pokker man kan jo så ikke lave andet end at rense
sprøjte.
Gået nærmere på klingen siger han nu, at hvis man vil have det perfekte
resultat er produktet nok ikke helt brugbar. "Det kommer jo an på hvilket
resultat man ønsker". var svaret.
Jeg har nu lige prøvet et lille stykke på agterspejlet. Det er ikke hærdet
nok endnu, men lige foreløbig ser det ud til man nok vil kunne opnå et
fornuftigt resultat med vandslibning. Men det kræver meget slibning. Dog
skal det siges, at jeg bare penslede det på med en billig pensel, så der vil
nok kunne hentes en del med en ordentlig pensel og/eller en prof.
malerrulle.
Det vil jo give en del mindre slibearbejde, hvis påføringen er mere jævn.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 23-04-07 17:30

Ole Axelsen wrote:
> [...]

Jeg glemte da helt at svare på en del af forrige indlæg. Det han kalder
topcoat, og som også er min fortolkning af det er: Gelcoat med farve og
muligvis paraffinvoks iblandet.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 23-04-07 19:16

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> hærdet nok endnu, men lige foreløbig ser det ud til man nok vil kunne
> opnå et fornuftigt resultat med vandslibning. Men det kræver meget

Så er min lille uvidenskabelige test slut. Efter hærdningen, slibning med
"tørt" sandpapir korn ca 320, for at fjerne de værste penselstriber,
derefter vådslibepapir korn 600, og polering med almindelig lakforsegler.
Jeg burde nok have afsluttet slibningen med noget lidt finere vådslibepapir,
men alligevel bliver resultatet absolut brugbart.

Min konklusion er, at hvis man kan undgå at lave alt for mange penselstriber
vil metoden være ganske glimrende. Jeg ser det som en fordel på en meget
ridset bund, da man ikke behøver være helt så omhyggelig med forarbejdet.
Kommer der ikke nok på alle steder, eller man ikke har fået slebet alle
ridser væk, kan man jo bare give den et lag ekstra efter den første
slibning.
Jeg tror på det! Det vil nok kræve mindst en ekstra person under
påsmøringen, så der hele tiden er en der kan sørge for at rense malegrejet
løbende og være klar med en ny blanding når man er ved at løbe tør.

Jeg har i mellemtiden fundet et sted, hvor topcoaten er endnu billigere,
plus jeg kan vælge mellem flerefarver, og det tæller jo også i denne metodes
favør.

Fra : ThomasB

Dato : 23-04-07 20:12

> Min konklusion er, at hvis man kan undgå at lave alt for mange
> penselstriber vil metoden være ganske glimrende.

Du kan vælge at rulle det på, eller bruge en planstryger.

Planstrygeren giver det bedste resultat, og er faktisk rimelig nem at
arbejde med.

Mvh Thomas

Fra : Ole Axelsen

Dato : 24-04-07 05:58

ThomasB wrote:
> [...]
>
> Du kan vælge at rulle det på, eller bruge en planstryger.
>
> Planstrygeren giver det bedste resultat, og er faktisk rimelig nem at

Jeg havde tænkt mig at gå til min farvehandler og købe det rette værktøj.
Der kommer mange professionelle malere i butikken, så jeg er ikke i tvivl
om, at de ved hvad jeg skal bruge.
Min tanke er, at have 2 sæt, så der hele tiden er et frisk at tage af, mens
det andet bliver rengjort.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 29-04-07 17:59

Ole Axelsen wrote:
> Jeg er ved at gøre klar til at give min ældre glasfiber-sejlbåd en
> gang frisk topcoat/maling på fribordet. Min glasfiberpusher mener

Så er første etape af projektet overstået. Efter at have slebet og spartlet
skrammer og osmose hele ugen., fik den i dag den store tur med malerrullen.
Den har foreløbig fået 4 gange med lidt tid til hærdning mellem hver gang.
Der er muligvis enkelte steder, hvor der stadig skinner lidt igennem af en
anden farve, men det ser jeg nærmere på, når jeg får begyndt at slibe den i
morgen.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 01-05-07 21:22

Ole Axelsen wrote:

> Så er første etape af projektet overstået. Efter at have slebet og

Det dejlige vejr på fridagen i dag blev udnyttet til at give den endnu en
gang. Denne gang gik jeg lidt alternativt til det, men jeg må sige, det var
effektivt. Efter de 4 gange med rullen var der den pæneste appelsinhud, som
jeg i første omgang havde regnet med at slibe væk. Men da jeg havde en hel
del topcoat i overskud blev det hele lige slebet let for at tage de højeste
toppe, og derefter blev der trukket et nyt lag på med en billig
plasticspartel, som simpelthen formåede at fylde fordybingerne, så der blev
forholdsvis glat overflade, ja nogen steder stod den faktisk helt blank. Der
var selvfølgelig en del striber, hvor de enkelte spartelstrøg mødtes, men
det var ingen problem at slibe væk med min excentersliber med korn 120.
Det tog mig mindre end 3 timer at slibe hele fribordet. Nu er så bare
tilbage, at få det vandslebet for at fjerne lidt sliberidser, og så toppe op
med en god gang voks.

Jeg har lært af dette, at jeg ikke vil vige tilbage for at gøre det igen en
anden gang. Næste gang vil jeg endda starte med en rulle med lidt længere
luv, så der hurtigt kommer appelsinstruktur, og så nøjes med 1-2 gang
rulning, inden jeg fortsætter med spartlen.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-05-07 21:29

Ole Axelsen wrote:

> Det tog mig mindre end 3 timer at slibe hele fribordet. Nu er så bare
> tilbage, at få det vandslebet for at fjerne lidt sliberidser, og så toppe op
> med en god gang voks.

Vandslib først med korn 600 og derefter med korn 1000 eller 1200. Giv
den derefter robbin og afslut med polish og evt. ren voks.

> [...]
> luv, så der hurtigt kommer appelsinstruktur, og så nøjes med 1-2 gang
> rulning, inden jeg fortsætter med spartlen.

Hvad med en malerpude? De er ganske gode til alm. maling.

- Lars

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-05-07 05:59

Lars Kristensen wrote:

> Vandslib først med korn 600 og derefter med korn 1000 eller 1200. Giv
> den derefter robbin og afslut med polish og evt. ren voks.

Det er også nogenlunde den fremgangsmåde jeg har regnet med.

> Hvad med en malerpude? De er ganske gode til alm. maling.

Det kunne også være en mulighed. Jeg har ikke kunnet finde en, de steder jeg
handler, ellers havde jeg prøvet det, derfor blev det spartlen.