VHF nødvendig?
Fra : Claus

Dato : 16-04-07 19:30

Må jeg høre jeres meninger om, hvorvidt det er nødvendigt at investere i en
VHF-radio. Vores sejladser kommer til at foregå i kystnære farvande her i
landet og op ad den svenske vestkyst.

Mvh
Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-04-07 19:39

Claus forklarede den 2007-04-16:
> Må jeg høre jeres meninger om, hvorvidt det er nødvendigt at investere i en
> VHF-radio. Vores sejladser kommer til at foregå i kystnære farvande her i
> landet og op ad den svenske vestkyst.

Nødvendig og lovbefalet er det ikke, men VHF er netop bregnet til
kystnære områder, fordi rækkevidden er begrænset.

Og selv om man kan se land, kan man komme ud for situationer hvor man
skal kalde hjælp eller assistance.
Også andre kan man komme til hjælp f.eks ved en grundstødning hvis man
har VHF, så jeg vil stærkt anbefale at man har VHF ombord.
Glem alt om mobilen hvis det er en nødsituation; den kan ikke nemt
pejles, ej heller kan andre både lytte med og være behjælpelig via
mobil.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Hundehandleren

Dato : 16-04-07 21:13

Du bør ikke undlade en VHF, det er vigtigt for sikkerheden.
hvis du ikke gider bøvlet med montering, så snup en håndholdt - den koster
mindre end 1000 kr.
http://netbaad.com/group.asp?group=341
Bent

Fra : Karin Pedersen

Dato : 16-04-07 21:29

Claus <nospam@dk> skrev:
>Må jeg høre jeres meninger om,
> [...]

Hej Claus!!
Selvfølgelig skal du have VHF ombord,hvis du
kommer i nød og bruger din mobiltelefon og ringer
112 kommer du til at tale med en politimand som
intet kender til søredning,har du derimod en VHF
kan du tale med Lyngby Radio og tale med en person
der kender til søredning.Med VHF kan du tale med
en eventuel redningshelikopter eller andre
søredningsenheder.På havet må vi hjælpe hinanden
derfor skal du have en VHF der altid er tændt når
du sejler så du kan hjælpe en sejler i nød,som du
selv forventer at blive hjulpet.
--
Hans-E

Fra : TOSB

Dato : 17-04-07 16:47

Klip

> Hej Claus!!
> Selvfølgelig skal du have VHF ombord,hvis du
> kommer i nød og bruger din mobiltelefon og ringer
> 112 kommer du til at tale med en politimand som
> intet kender til søredning,

klip

Protest - der har du ganske uret.
Til gengæld kan man jo gøre sig den ulejlighed at have tlf.nr. direkte til
SOK, hvis man vil undgå den omtalte politimand, der ikke kender noget til
søredning.

Mobiltelefonen er et ganske udmærket supplement - især til at ringe hjem og
fortælle, at man er forsinket, så man netop undgår, at politiet iværksætter
en søredningsaktion i samarbejde med SOK og en hel masse andre relevante
myndigheder.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Jan

Dato : 18-04-07 13:06

Tue, 17 Apr 2007 17:47:02 +0200, "TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk>;
<65e6c$4624ec0b$5293edfb$5722@news.arrownet.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>en søredningsaktion i samarbejde med SOK og en hel masse andre relevante

Mobiltelefonen er netop dét: et supplement.
Et telefonopkald til SOK vil kun blive hørt af SOK.
Et nødopkald på VHF vil medføre, at ikke alene Lyngby - og/eller
Stockholm - Radio hører dig, men også alle andre både med VHFen tændt
og som er så nær dig, at dine signaler kan nå dem. Og siden dit
nødopkald jo også indeholder din position, kan de, der hører dig, nemt
se, om de er nær nok til at kunde hjælpe.
Og du kan benytte VHFen til at bestille telefonsamtale hjem, hvis du
ikke har supplementet (mobiltelefon) med, eller er for langt væk fra
kysten. Min erfaring i Kattegat: Man har ikke mobiltelefondækning en
og en halv time nord for Anholt, hværken fra Sverige eller fra
Danmark.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-04-07 15:09

Følgende er skrevet af Jan:
> Min erfaring i Kattegat: Man har ikke mobiltelefondækning en
> og en halv time nord for Anholt, hværken fra Sverige eller fra
> Danmark.

En mobiltelefon vil aldrig kunne række mere end ca. 32 km (~17 SM),
uanset hvor højt og frit antennerne er placeret.
Dette skyldes ikke hverken de høje frekvenser eller sendestyrke, men er
en følge af det digitale "Time Division Multiplex" system der anvendes.
der ikke er tid tilbage i de meget korte tid 'slots' som mobilsamtaler
er opdelt i.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Jan

Dato : 18-04-07 20:20

Wed, 18 Apr 2007 16:08:54 +0200, Ole Pagh <olpx@xjyllingesydx.xdk>;
<mn.93c87d7459d5d517.67063@xjyllingesydx.xdk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>en følge af det digitale "Time Division Multiplex" system der anvendes.
>der ikke er tid tilbage i de meget korte tid 'slots' som mobilsamtaler

Nemlig.
Så Claus' planer om svensk-vestkyst-sejladser (de kunne nemt også
komme helt hen til os) vil være planer for et område der man med stor
sandsynlighed kommer udenfor mobilækning på lange strækninger, også
øst for "Rute T", i det de svenske mobilnoder vel nok ofte står på
høje master, men ikke så tæt som i DK eller herhjemme. Jeg har også
oplevet manglende mobildækning inne i svenske fjorder. VHF er
fornuftigt.

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01N, 011°01E

Fra : TOSB

Dato : 18-04-07 20:31

Jan wrote:

> [...]
> kysten. Min erfaring i Kattegat: Man har ikke mobiltelefondækning en
> og en halv time nord for Anholt, hværken fra Sverige eller fra

Jeg går ud fra, at det er et svar til den oprindelige spørger.
Mit svar gik udelukkende på den nedsættende bemærkning om politimanden, der
intet kender til søredning.
Jeg har selv VHF med DSC og endda en håndholdt i tilgift.
Nu, hvor jeg er på banen. I tråden her foreslås spørgeren, at han bare
anskaffer sig en håndholdt, men det råd ville jeg ikke følge alene af den
grund, at rækkevidden fra en håndholdt ikke er tilstrækkelig - hverken ml.
Hundested - Hesselø eller andre steder, hvor mobiltelefonen heller ikke
virker, og så er både den håndholdte samt mobiltlf. noget supplement, der
ikke kan bruges.

Mvh
Torben

Fra : Jan

Dato : 19-04-07 15:30

Wed, 18 Apr 2007 21:31:20 +0200, "TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk>;
<3ee35$4626720d$5293edfb$13769@news.arrownet.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Jeg går ud fra, at det er et svar til den oprindelige spørger.

Ja, det var det
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Egon Stich

Dato : 19-04-07 10:17

"Jan" <address@nospam.no.invalid> skrev i en meddelelse news:hv1c23tktq1io37pveaalmubdg3f77l8t0@4ax.com...
> [...]

Min erfaring i Kattegat: Man har ikke mobiltelefondækning en
> og en halv time nord for Anholt, hværken fra Sverige eller fra

Det skal også bemærkes, at i mit hjemlige område, Stevns Klint området, er mobildækningen aldeles upålidelig, ja nærmest ikke existerende til søs.
Hvis mobilen kan Roame, går samtaler altid via svenske master.
De danske finder den ikke.
Samme gælder området omkring Femø.

MVH
Egon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-04-07 21:37

Hejsa

Hmm... det er med både som med alle andre fritidsinteresser, der er
entuisiaster og så er der dem hvor alt er godt så længe det virker

Entuisiasterne mener alt skal være i tip top stand ligesm man skal have alt
ombord... mens andre er tilfredse blot motoren kan snurre og man kan sejle.

Vi kan vel alle blive enige om at når man sætter tingene på spidsen, så er
alt udstyr der kan forhindre eller begrænse en ulykke af det gode. men vi
kan jo ikke eje alt sikkerhedsudstyr...

En del søfolk gør meget ud af sikkerheden på båden, hvilket jeg synes er
godt, men kører de ud i bilen en vinterdag med snestorm, så husker de næppe
at tage tæpper, drikkevare m.v. med inden de kører, idet de ikke tænker på
det. fordi det ikke er det der interesserer dem, men i båden har de bare alt

Færdsels betjenten har nok alt i bilen, men intet i båden...

De fleste ville nok vælge en GPS hvis de havde en sum penge og kunne vælge
mellem en GPS eller en redningsflåde, grunden er vel simpel nok, GPS får man
noget ud af, Redningsflåden er bare en kasse der står på dækket, det er der
jo ikke meget sjov ved. og man håber vel også på at den aldrig kommer i
anvendelse.

Nu om dage mener jeg at en VHF radio er en så lille en invisterting at jeg
ikke har råd til at lade være, en radio kan fås for ca. 1500 kr, vel at
mærke med DSC funktion indbygget + en antenne til ca. 500kr. altså for
2000kr. har man VHF ombord med de bekvemmeligheder det måtte afstedkomme.

Der kommer dog flere udgifter til, idet man skal have et certifikat for at
måtte anvende den pris ca. 1800kr.
og så er det ikke nok endnu, idet man ska have en radiotilladelse som P.t.
koster 750kr (engang beløb)
Så rundt regnet 4550kr. ialt så er du fuldt funktions dygtig og kan tale med
tale skibe og kyst radioer samt sende nødkald.

Ja, jeg ved godt at det kan være en del penge for manges vedkommende og
derfor kommer du i sidste ende selv til at svare på dit spørgsmål...
nemlig er det nødvendigt? Kun du kan afgøre om du vil have muligheden for at
kalde på hjælp hvis uheldet er ude!!! kun du kan afgøre om det er nødvendigt
for dig...

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-04-07 11:00

Jan Rasmussen wrote:

> Der kommer dog flere udgifter til, idet man skal have et certifikat for at
> måtte anvende den pris ca. 1800kr.

Tja, 525,- i prøvegebyr for src-beviset og et par hundrede kroner for
bøgerne der er nødvendig. Resten kan sagtens laves som selvstudie - evt.
med lidt demonstration fra andre der har VHF (koster måske en øl eller
to samt en hyggelig eftermiddag). Således er der her omkring 1000 kr.
sparet.

Iøvrigt kan der læses mere om emnet her:
http://www.fritidssejler.dk/radio.htm

Og en masse spm. der skal kunne besvares her:
http://www.duelighed.dk/ (klik på VHF/SRC under punktet Øvelser)

- Lars

Fra : Helle, Hellebæk

Dato : 17-04-07 08:23

En VHF giver primært en øget tryghed. Ikke bare for os ombord, men
også for andre søfarende, der - hvis alt går galt - vil være glade
for, at vi hører, de kalder. Omvendt er det også en øget tryghed for
os at vide, at så mange sejlere som muligt har en VHF, hvis det er os,
der skulle komme i problemer... Men forhåbentlig er det aldrig noget,
man får alvor for brug for, vel? Det er jo lidt som
tyveriforsikringer, livsforsikringer og den slags - det giver tryghed,
men man håber aldrig, at man får brug for dem.

Når det er sagt, vil jeg gerne tilføje, at VHF-radioen kan tjene som
underholdende indslag! Er man nysgerrig af natur, kan være et ganske
sjovt tidsfordriv at have den kørende og følge lidt med i, hvad der
foregår rundt omkring på havet. Når f.eks. den meget dårligt og
såkladt engelsktalende styrmand på en stor russisk fragtbåd skal gøre
sig forståelig over for Lyngby Radio, eller når to entusiastiske
lystfiskere i hver sin båd mødes over radioen og fortæller
røverhistorier om deres oplevelser med at krane fisk i land... Jo, en
VFH kan anbefales - af flere grunde!

Hilsner Helle

PS. Vi har desuden netop købt en Forbina motorbåd på hvilken, vi har
fået installeret VHF med repeater i kabinen og på flybridgen. På den
måde kan systemet også fungere som internt samtaleanlæg, hvilken kan
være en praktisk foranstaltning - både i havn og under sejlads.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-04-07 10:29

Hej Claus,

Hvorfor VHF?

Selv når man sejler i områder, der er dækket af mobiltelefon kan
denne ikke måle sig med VHF-anlægget i båden.

Med en VHF-radio ombord kan man:

komme i kontakt med redningsmyndighederne
komme i kontakt med de fartøjer der ligger i nærheden af en selv
få vejrvarsler
få vejrforudsigelser
få ismeldinger
få navigationsadvarsler
benytte skibskontrol
ringe hjem
få lægehjælp hvis det skulle blive nødvendigt
og ikke mindst er rækkevidden for VHF helt anderledes bedre end
mobiltelefon.

Med mobiltelefon er man begrænset til kun, at kunne ringe til
eet bestemt nummer ad gangen - hvis nummeret ikke er optaget.
Ønsker man at snakke med et skib man kan se, kan man ikke bare
ringe til det på mobiltelefonen.

Kommer man i nød, vil man med en VHF ombord, kunne kalde et
gennemprøvet system, hvor både redningsmyndighederne, andre
skibe i omegnen og kystradiostationerne har helt faste rutiner
for hvordan, der skal reageres.

Man behøver ikke være i nød for at have nytte af VHF-radioen.
Det er også nemt, at kommunikere med andre skibe i nærheden.

Mvh/Harding

Fra : Bent Pedersen

Dato : 17-04-07 17:41

Og som om det ikke var nok. Prøv at søg på Søassistance, og se hvad man får
for 195,- om året...

mvh
bent
"Harding E. Larsen (slet H0OZA)" <harding@H0OZAlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11768024580.257968738598219@dtext.news.tele.dk...

Fra : john

Dato : 17-04-07 20:24

> [...]
> en VHF-radio. Vores sejladser kommer til at foregå i kystnære farvande her

Hej Claus

Nej en VHF er ikke nødvendig !!

De første 30 år af mit liv sejlede jeg rundt med et kompas, et håndlod, et
barometer og en transistorradio som eneste tekniske udrustning, og sammen
med petroleumslanternerne og petroleumslampen nede om læ samt primussen til
madlavning var det udrustningen.

Det foregik i piratjolle, juniorbåd, folkebåd og i mine forældres
spidsgattere. Aktionsradiusen var begrænset af 3 ugers ferie, men vi dækkede
da danmark fra Skagen til Gedser, fra Tyborøn og til Christiansø samt
Blekinge skærgård til Utklippan og Tyskland til Lübeck - det var før muren
faldt, så der stoppede "verden" øst på.

I mange år sejlede jeg rundt uden motor indtil jeg blev "prakket" en gammel
påhængsmotor på til folkebåden - de virkede nu aldrig, så den blev aldrig
brugt.

Så igen svarer på om du behøver en VHF er klart NEJ.

Den kan være praktisk at have, og det kan GPS, ekkolod, log, vindmåler,
mobiltelefon, fjernsyn, kortplotter, radar, navtex, EPIRB etc. etc. også.

Du skal bare huske, at jo mere isenkram du stopper ombord, jo mere tid skal
du bruge på at holde alt det L.. vedlige, og min erfaring er, at
udstyrsfikseringen somme tider tager fokus fra det at sejle.

Hvis du går en tur i en lystbådehavn idag så ser du masser at lystbåde, med
udstyr som mangen en "atlantsejler" ville have givet en underarm for for 25
år siden, hvor han nøjedes med et ur og en sekstant, men desværre kommer de
ikke længere fra kajen end deres 220 volts kabel kan række, for der skal
være strøm til at holde bajerne og smørret koldt.

Og hvad vil jeg så med alt det sludder )

Jo sejl - så langt og så længe du har lyst, men pas på ikke at blive slave
af udstyr, for det meste af det kan du sagtens undvære.

Hilsen John

- der selv synes at en GPS er skøn, og som da også har både VHF og
amatørradio ombord, men som stadig sværger til petroleumsankeralanternen, og
som nægter at blive afhængig af en stikkontakt.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 17-04-07 19:45

Ja og for 30 år siden kørte vi uden ABS bremser, airbag og sikkerhedsseler.
Og indianer lavede deres både af siv. Det er sku' ikke alt der foregik i
gamle dage der var lige optimalt og jeg ser ingen grund til at stræbe
tilbage til fortidens minimalisme og uvidenhed.

Jeg er dog helt enig i at der er mange der køber for meget (husker I jeg er
ved skifte log så mine vindinstrumenter kan vise "sand" vind ...). Men
kompas, log, lod gps, vhf (og elektricitet) om bord er altså hvad man må
betragte som alm moderne udstyr aht ens sikkerhed og komfort.

Så kan vi altid dømme ais, vindinstrumenter, samtaleanlæg, trykvand (varmt
og koldt), tv, dieselfyr osv som udstyr der kun skal købes hvis man absolut
gerne vil have lidt unødigt legetøj og konfort....

BJarke

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 21:31

... eller elektrisk ankerspil ... bovpropel ... solceller ... TV ...
isterningmaskine ...

Ordet nødvendig er også svært at fortolke ... hvad der er en
nødvendighed for mig, kan være unødvendig luksus for en anden ... Så den
eneste, der kan besvare det spørgsmål er ... Claus.

Hvornår noget på båden går fra at være: "Need to have" til "Nice to
have" og omvendt er jo helt op til den enkelte sejler ...

Spurgte du mig for 30 år siden, var en hjælpemotor for tøsedrenge ...
mens et kompas, et lod i en snor, trefarvet toplanterne med et enkelt
batteri, et sæt papirsøkort, kurslineal, lommelygte, transistor-radio,
redningsvest, petroleumsprimus, pøs og svamp og pejlekompas det
nødvendige udstyr ... og det gule olietøj svært at undvære.

Spørger du mig i dag, blive svaret noget mere omfattende, idet jeg
nødigt ville sejle ud uden min GPS/kortplotter, autopiloten, loggen ...
og listen over "nice to have" tør jeg slet ikke sætte i en mail ...

Men i virkeligheden kan man jo spørge om det overhovedet er nødvendigt
at sejle? ... Næh, det er det vel ikke, selv om det for mange af os
ville være et alvorligt afsavn at skulle undvære de mange herlige timer
på vandet i løbet af sommeren ...

Man kunne måske tale om at *prioritere* forskellige former for udstyr
.... hvor f.eks. bruseren med det varme vand ligger meget langt nede på
min liste, mens GPS/kortplotter og VHF ligger så højt oppe, at jeg har
valgt at investere i det udstyr, mens jeg med alvorlig mine overbeviser
min bedre halvdel, om at "det er helt *nødvendigt* sikkerhedsudstyr!"
.... siger manden, der i dag var på Amager for at hente den reparerede
stor og ny gennaker ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:462515b9$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : HO

Dato : 17-04-07 20:56

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> ikke længere fra kajen end deres 220 volts kabel kan række, for der skal
> være strøm til at holde bajerne og smørret koldt.
Hej
He he - i dag er det mange der får monteret en Panda eller Whisper diesel
generator i samme størrelse som 75HK motor med turbo.
På et år er std. steget fra 15" til en 26" fladskærms TV - DVD og Bose
surround, og Bose højtaler i cockpit er næsten std.
Mikrobølge ovn - 400 amp i gel - inverter 230V - varme over alt - varmt vand
osv.
Alt i 43 fod
Det er helt enormt hvad der monteres af tingel tangel.
Men for at spare på strømmen er det in med diode lanterne lidt
malplaceret.
mvh
Hans

Fra : mit navn

Dato : 17-04-07 22:20

> [...]
> en VHF-radio. Vores sejladser kommer til at foregå i kystnære farvande her

Jeg vil se på en VHF som et sikkerhedsudtyr. Du kan altid skrige efter
hjælp, hvis båden går ned. Så et eller andet sted, så er den nødvendig.
Hvad det skal være for en VHF, er noget svært at råde dig omkring, for vi
ved ikke hvad du sejler i.
Sejler du rundt i en piratjolle, er en håndholdt nok den mest anvendelige,
sejler du i en 40 fod luxusmotorbåd, så vil det sikkert se godt ud, med
noget mere fancy.

Fra : Ivar Holm

Dato : 18-04-07 08:09

"Vore dage" er noget lort. Man kan ikke en gang få en ordentlig
lungebetændelse - En man kan dø af

Ivar Holm

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 18-04-07 20:14

Nej, jeg klarer mig fint med mobilos - husk at indkode tlf.nr. for SOK - du
kan også fint ringe til havnefogederne, brovagterne og lægevagten fra en
mobiltlf.
Det er også let via mobiltlf. at orientere familie og venner om sejladsen og
evt. forsinkelser og ændrede planer - evt. via SMS.

MEN - der er da også nogle fordele ved at benytte en VHF - det er bare
irriterende på en lang sejlads at lytte til skrat, støj og uvedkommende
kommunikation på kanal 16.

For mig er VHF'en et supplement til mobilos.

Fra : A&P

Dato : 19-04-07 10:51

Hej sejlerkammerater! En god og nødvendig debat om sikkerhed om bord. På
ANDANTE har vi DSC-VHF koblet til GPS så vi altid, automatisk kan udsende
nødsignal med korrekt position, samt mobiltelefon. Jeg går ind i debatten
for at tilføje beretningen om en hændelse fra det virkelige liv:

En sejlbåd fra Jyllinge kom for få år siden i havsnød ud for Afrikas
vestkyst. Opkald på VHF gav intet resultat, skønt fartøjet kun var få mil
fra land, men en redningsaktion blev iværksat, fordi skipperen tog sin
mobiltelefon og ringede hjem til et familiemedlem i Danmark. Den pågældende
slog alarm til SOK, som kontaktede de lokale myndigheder i den afrikanske
stat. Derefter gik redningsaktionen i gang. Desværre kunne tab af
menneskeliv ikke undgås.

Men det viser dog, at de to kommunikationsmidler supplerer hinanden

Sejlerhilsen P.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-04-07 17:29

Jeg ved du også har sejlet en del i østersøen. Der verserer oplysninger om
et område omkring kalmarbæltet, hvor der ikke er VHF dækning, men tilgengæld
mobildækning. Er det korrekt ?

Bjarke

Fra : A&P

Dato : 23-04-07 09:31

Vedr. Østersøen ved jeg intet at fortælle ang. VHF/mobiltelefon