Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
PhotoShop "dropper" EXIF-data
Fra : Henrik

Dato : 18-04-07 20:51

Hej.

Jeg har i dag opdateret min Adobe PhotoShop CS2. Jeg husker ikke præcist
hvilke opdateringer der blev installeret, men der var nogle stykker
imellem. Bortset fra 'Adobe Stock Photos', forløb opdateringerne uden
fejl.

Men problemet er, at efter opdateringen er der nogle af EXIF-
informationerne, der ikke overlever turen gennem PhotoShop :(

http://img170.imageshack.us/img170/9679/qexifeditorca1.png er et
screendump, der viser EXIF-informationerne som set med Kiwi EXIF editor
( http://www.kiwiczech.net/index.php?menu=353&sub=4 ).

Det er det samme billede.
Det øverste er importeret med Adobe Camera Raw (der også blev opdateret
ved opdateringen) ind i PhotoShop og derefter gemt som .jpeg-fil
(kvalitet = 8), før opdateringen i dag.
Det nederste er importeret med Adobe Camera Raw ind i PhotoShop og
derefter gemt som .jpeg-fil (kvalitet = 8), efter opdateringen i dag.
Der er brugt _præcis_ samme fremgangsmåde, men af grunde jeg ikke kan
lure så forsvinder EXIF-data simpelthen.
Jeg har prøvet bruge Nikon's NEF import plug-in og den giver samme
resultat som Adobe Camera Raw.
Jeg har prøvet at convertere .NEF->.jpeg med andre programmer og her
kommer EXIF-data fint med.

Jeg har søgt både med Google og på Adobe's hjemmeside, for at finde info
om det, men jeg kan ikke lige finde noget :(

Enhver form for hjælp og hints modtages gerne, da jeg fantastisk gerne
vil have mine EXIF-data med over og samtidig ikke gider til at
reinstallere PhotoShop (og i værste fald Windows).

Med venlig hilsen
Henrik

Fra : Asle Bjerva

Dato : 19-04-07 10:04

Henrik wrote:
> [...]
>
> Men problemet er, at efter opdateringen er der nogle af EXIF-
> informationerne, der ikke overlever turen gennem PhotoShop :(

Du har ikke installert og bruker Microsoft's "oppdatering" - "Microsoft
Photo Info 1.0" vel ?
Det programmet gjør det mulig å se - og redigere exif og metadata på bilder,
MEN det ødelegger enkelte EXIF opplysninger, som kameratype etc.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1004&message=21785843

--
AsleB;Oslo

Fra : Lindkold

Dato : 19-04-07 12:47

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Du husker vel at bruge "Gem som" - ikke "Gem til web" der fjerner EXIF for
at spare plads.

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Jesper Juul

Dato : 19-04-07 12:50

Lindkold skrev:
> "Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Du husker vel at bruge "Gem som" - ikke "Gem til web" der fjerner EXIF for
> at spare plads.

Kan man så gemme som jpg?

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : Lindkold

Dato : 19-04-07 13:05

> Kan man så gemme som jpg?

Yep - og alt muligt andet...

Lindkold
- -
www.lindkold.dk

Fra : Jesper Juul

Dato : 19-04-07 17:03

Lindkold skrev:

> Yep - og alt muligt andet...

Underligt, jeg kan kun gemme i en 5-6 formater og jpg er ikke et af dem.

Fra : Karsten Jühne

Dato : 19-04-07 17:56

On Thu, 19 Apr 2007 18:03:11 +0200, Jesper Juul wrote:

>Underligt, jeg kan kun gemme i en 5-6 formater og jpg er ikke et af dem.

Hvis du bruger 16 bit/channel kan kun gemme i ganske få formater bl.a.
psd, raw, tiff.
--
Mvh. Karsten
Andelsbolig: http://www.lysningen.dk

Fra : Jesper Juul

Dato : 19-04-07 20:11

Karsten Jühne skrev:

> Hvis du bruger 16 bit/channel kan kun gemme i ganske få formater bl.a.
> psd, raw, tiff.

Ahhh, så er det nok derfor, tak for opklaringen.

Fra : Henrik

Dato : 19-04-07 19:39

"Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> wrote in

> Du husker vel at bruge "Gem som" - ikke "Gem til web" der fjerner EXIF
> for at spare plads.

Yeps.
Selv mine automates der hidtil har virket uden problemer, holdt op med det
pjat :)

MVH
Henrik

Fra : Henrik

Dato : 19-04-07 19:38

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> wrote in

> Du har ikke installert og bruker Microsoft's "oppdatering" -
> "Microsoft Photo Info 1.0" vel ?

Nej det har jeg ikke. Det var en "ren" Adobe PS-ting.

MVH
Henrik

Fra : Henrik

Dato : 19-04-07 19:47

Henrik <henrik@dev.null> wrote in news:Xns9916DE3DAD0E5devnull@
62.243.74.162:

> Men problemet er, at efter opdateringen er der nogle af EXIF-
> informationerne, der ikke overlever turen gennem PhotoShop :(

Så er problemet løst :)

Da jeg søgte hele min harddisk igennem for _alle_ Camera Raw.8BI filer,
fandt den fem - jævnt placeret i både
C:\Program Files\Common Files\Adobe\
og underbiblioteker samt
C:\Program Files\Adobe
og underbiblioteker. Da jeg slettede alle fem, kom Nikons NEF plug-in til
at virke igen efter hensigten. Hvorfor ACR-plug-ins lige "blandede" sig i
Nikon-plug-in'en ved jeg ikke, men den holdt altså på "automagisk" vis op
med at fejle, da jeg fjernede de fem ACR-plug-ins.

Så installerede jeg ACR 3.6 og det virkede også efter hensigten.

Til sidst prøvede jeg at smide ACR 3.7 i først i
C:\Program Files\Adobe\Photoshop CS\Plug-Ins\Adobe Photoshop Only\File
Formats
(hvor de øvrige ACR-plug-ins har været) og dernæst i den folder hvor jeg
"plukkede den fra";
C:\Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS2\File Formats
Begge steder fejlede den med EXIF-data, så nu er jeg gået "tilbage" til
ACR 3.6 der kører uden problemer, med såvel NEF-filer som i øvrigt også
CR2-filer.

MVH
Henrik