Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Extender EF 2x II
Fra : BT

Dato : 09-04-07 12:40

Jeg har en EOS 300D, hvor jeg tit bruger en tamron 70-300mm objektiv.
Jeg har så overvejet at købe en Canon Extender EF 2x II..

Er der nogen som har erfaring med dette. Vil det give samme effektet som
140-600mm når jeg benytter min 70-300 objektiv.
Hvordan er det med fokus. Går det kan den stadig gøre det på auto, med sådan
en extender..

Findes der andre som man kan benytte i stedet for..

Håber nogen vil være bæhjælpeligt.

/Brian

Fra : Jansen

Dato : 09-04-07 13:01

"BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan en extender..
>
> Findes der andre som man kan benytte i stedet for..

Du kan - så vidt jeg ved - ikke bruge Canons extender på Tamron, Tokina
eller Sigma.
Ja ikke engang på alle Canons objektiver kan det anvendes. Vist primært
L-objektiverne
der går i spænd med converteren (1,4X og 2X).

I stedet kan du formentlig bruge Kenko pro 300 1,4X og 2X convertere. De er
i øvrigt også
billigere.

Stort set får du et 140 - 600mm. objektiv. Bemærk dog at du mister en blænde
ved 1,4X og
hele to blænder ved 2X converteren.

Hvis din zoom har mindste blænde på f/5.6 ved 300 mm. så bliver dit objektiv
pludseligt afhængigt
af tilstedeværelsen af rigtig meget lys, da du ved 600 mm. er oppe på blænde
f/11 pga converter.

Hvis du forestiller dig, at du tager et billede på 300mm ved f/5.6 på
lukkertiden 1/800, så vil du
nu på 600mm f/11 være helt oppe på 1/200 sekund, hvilket er for lang tid
til, at du kan påregne at
få billeder uden bevægelsesslør, med mindre du planlægger at bruge stativ.

Som tommelfinger siger man, at det i dit konkrete tilfælde kræver 1/900
sekund at tage et billede
uden bevægelsesuskarphed. (cropfaktor på kamera =1,6 gange 600mm.
brændvidde).

Hvis du har rolige hænder, så er ovenstående måske for pessimistisk, og med
stativ kan det
sagtens lade sig gøre.
--
Mvh Jan
Fjern U fra min adresse.

Fra : BT

Dato : 09-04-07 13:25

> [...]
> brændvidde).
>
> Hvis du har rolige hænder, så er ovenstående måske for pessimistisk, og

Takker for svaret

Nu har jeg lige søgt meget kort tid på google efter Kenko pro 300. Og fandt
denne har
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=3034&MenuItemID=390
Men Det som jeg så mangler er jo om jeg stadig kan bruge autofokus.
Grunden til at jeg gerne vil benytte autofokus, skyldes udelukkende at mine
øjn åbenbart ikke er optimale til at kunne stille skarp

/Brian

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-04-07 14:58

BT skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> autofokus. Grunden til at jeg gerne vil benytte autofokus,
> skyldes udelukkende at mine øjn åbenbart ikke er optimale til

Formentlig ikke - prøv at kigge lidt tilbage i gruppen - der er
en tråd om Kenko konvertere fra 6/4 - den kan nok give nogle tips
om emnet.

Men værst er det nok, at du mister to blændetrin - dvs at hvis
dit objektiv har f/5.6 nu - så har det f/11 med konverteren - men
det har en anden været inde på, og med f/11 skal du bruge
forholdsvis mange lukkertider, og det kan du næppe håndholde med
600mm - men med stativ kan det nok gå, hvis motivet er rimelig
roligt.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jansen

Dato : 09-04-07 16:13

> [...]
> Grunden til at jeg gerne vil benytte autofokus, skyldes udelukkende at
> mine øjn åbenbart ikke er optimale til at kunne stille skarp

Med Canons extender mister du helt sikkert autofokus.

Kenkos extender kan i nogle tilfælde bevare autofokus,
hvor Canons tilsvarende ikke gør. Jeg har dog ingen erfaring i dit
eksempel.

Under alle omstændigheder bliver autofokus vist langsommere, men
det behøver jo ikke nødvendigvis være noget problem i dit tilfælde.

Hvis du søger på nettet, så kan du formentlig finde en beskrivelse af
"tape-tricket". Dvs. at du taper (3?) kontakter over på extenderen,
hvilke skulle bevare autofokus. Jeg må dog understrege, at jeg ingen
erfaringer har med dette, men prøv at søge videre på nettet.
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00H102
--
Mvh Jan
Fjern U fra min adresse.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-04-07 16:55

On Mon, 9 Apr 2007 17:13:12 +0200, "Jansen" <jursimon@esenet.dk>
wrote:
>Med Canons extender mister du helt sikkert autofokus.

Det kommer helt an på hus og objektiv.

Et 2.8 objektiv på f.eks. 30D med 2x extender kan godt autofokus.

E 4.0 objektiv på 30D med 2x extender kan ikke autofokus.

Et 4.0 objektiv på 1D med 2x extender kan godt autofokus.

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-04-07 18:28

Tommy Jensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Det kommer helt an på hus og objektiv.

Jo - men spørgsmålet gik på et 300D med 70-300mm objektiv.

Så svart var vist helt korrekt

Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-07 18:11

On 2007-04-09, BT <brian.toft.remove.this@get2net.dk> wrote:
> [...]
> en extender..
>
> Findes der andre som man kan benytte i stedet for..

Din billedkvalitet bliver elendig, og det kræver rigtigt meget lys.
Generelt virker en extender bedre på ikke-zooms. Og på zooms skal man
op i den dyre serie for ikke at få alt for dårlige billeder.

En extender på et billigt 70-300mm vil give dig 2-4 gange større blå
og røde kangter, og give et mindre skarp billede.

Min erfaring med TC på de billige 70-300mm er, at du sandsynligvis
vil få et skarpere billede med færre problemer ved at forstørre på
computeren (Photoshop). Men selvfølgelig er billedet mindre i søgeren.

Spar pengene op til en ordentlig tele, en 300mm f/4L IS USM, eller en
400mm f/5.6 USM og smid eventuelt en 1.4x TC på disse.