PQI og pentium II
Fra : KravleKaj a.k.a. Sør~

Dato : 03-07-01 19:52

Hejsa

Jeg er i gang med at opgradere en computer for en kammerat... han skal have
nogle flere ram, så jeg havde tænkt mig at købe en 256 mb PQI blok... Jeg er
bare i tvivl om de kan bruges på et PII motherboard... jeg aner ikke hvilket
chipsæt og bios der sidder på det... Compen er købt hos Zitech og han siger
at han ikke har fået nogen manualer med..

Mit spørgsmål er så hvor stor er sandsynligheden for at disse ram vil
fungere med den computer??

Mvh. Kravle

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 03-07-01 23:40

Du kan undersøge det ved at finde ud af hvilket chipsæt der er på
bundkortet. Når du har chipsæt model/nummer så kig på producentens
hjemmeside der vil du ofte kunne finde specifikationerne. Det er ofte
chipsættet der sætter grænsen for hvor meget ram der kan addreseres pr.
sokkel. (er det via chips kan du kigge på www.viatech.com)
I sjældne tilfælde kan bundkort producenten have valgt ikke at udnytte
chipsættets fulde RAM-potentiale....

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-07-01 00:30

"KravleKaj a.k.a. Søren" <kravlekaj@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
siger
> at han ikke har fået nogen manualer med..

Det er nu nok et Intel LX eller BX chipset der er på bundkortet. BX'eren kan
godt klare 256MB RAM blokke og det kan LX'eren vist nok også. Det bedste var
hvis du kunne finde nogle numre på bundkortet og finde dets producent.

> Mit spørgsmål er så hvor stor er sandsynligheden for at disse ram vil
> fungere med den computer??

Ret god vil jeg skyde på, men intet er sikkert før BIOS'en tæller det op og
kører vidre.

- Lars

Fra : KravleKaj a.k.a. Sør~

Dato : 04-07-01 06:35

Jeg har fundet ud af at chipsættet er et Intel 440 LX

Fra : KravleKaj a.k.a. Sør~

Dato : 04-07-01 06:47

Det gør vel heller ik noget at PQI er PC133 ram når bundkortet kun er lavet
til PC66 eller PC100??