Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Langtidsholdbar løsning til raw-data
Fra : Martin Møller

Dato : 05-04-07 15:10

Hej

Jeg er nysgerrig efter at høre, om der er andre her inde, der har gjort
sig tanker om raw-filer.

Jeg er ganske tilfreds med DPP (behandlingsprogram til Canons
raw-filer), som følger med EOS 400D. Dog kan jeg godt blive bekymret
for den samling af raw-filer, jeg stille og roligt får bygget op, når
jeg ved at formatet (.CR2) ikke er en veldokumenteret, åben standard,
men et proprietært format, som Canon -- på lige fod med alle andre
kamera-producenter -- selv har fundet på.

Så sent som for et par uger siden havde jeg selv problemet, da jeg
skiftede fra EOS 350D til 400D. Jeg havde taget nogle raw-billeder med
mit nye 400D, og troede at jeg skulle se billederne med softwaren fra
350D, som stadig lå på min computer. Selvom raw-filtypen på begge
kameraer er ens (.CR2), var formatet ikke det samme, og programmet
kunne ikke åbne billederne. Jeg har selvfølgelig opdateret programmet,
og kan læse mine raw-billeder igen, men jeg er ikke meget for at være
så bundet til én producent. Jeg har ingen planer om at miste mine
billeder, selvom Canon mister interessen for EOS 400D, eller jeg
skifter til at andet styresystem på min computer eller en anden
kamera-producent.

Det vil være rart med et raw-format, som er lige så accepteret,
beskrevet og uafhængigt som f.eks. JPEG, men findes det overhovedet
endnu? Det mærmeste, jeg har kunne finde er Adobes DNG-format. Men igen
er det et enkelt firma, som har lavet det, og efter hvad jeg kan læse
mig til, er der afsat plads til at kamera-producenter kan gemme deres
egne, proprietære data inde i DNG-filer. Jeg er derfor ikke overbevist
om, at DNG er den rigtigt vej at gå.

Martin Møller

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-04-07 15:19

"Martin Møller"
> [...]
> mig til, er der afsat plads til at kamera-producenter kan gemme deres
> egne, proprietære data inde i DNG-filer. Jeg er derfor ikke overbevist

Du siger det jo selv, de nye formater blir implimenteret i opdateringer,
de gamle blir ikke fjernet, så der er ingen problemer - så du kan sove
roligt i nat, dine billeder forsvinder ikke. Producenterne ser ikke ud til
at kunne blive enige om en fælles RAW standart, så der er ingen grund
til at spekulere over det heller..-max-

Fra : Pedersen

Dato : 05-04-07 17:48

Jeg har valgt at langtidsarkivere CR2 filerne (både fra EOS 350D og fra EOS
400D). Ud over dette konverterer jeg dem til DNG, og gemmer begge filtyper.

Jeg opbevarer således alle filerne "dobbelt". En mappe med DNG format, og en
undermappe med CR2 format.

På denne måde udnytter jeg fordelene ved begge formater. Fx. kan man ikke
anvende DNG filen til at se hvilke fokuspunkter der var aktive da billedet
blev taget. Dette kan man kun med CR2 filen og den medfølgende software.

Omvendt kan stort set alt billedebehandlingssoftware læse DNG filen.

Eneste ulempe er harddiskplads. Men da harddiske er blevet meget billige kan
man i de fleste situationer se bort fra dette problem.

Mvh.
Jesper

Fra : Jakob

Dato : 05-04-07 18:15

In article <xn0f4llqv8i9bg000@news.sunsite.dk>, martinhm@spamfilter.dk
says...

> Det vil være rart med et raw-format, som er lige så accepteret,

Ved pentax kan man vist vælge raw format i DNG version om det er bedre
ved jeg ikke men det er nok som i alle andre forbruger situationer at
man bliver nødt til at stemme med "benene" så hvis du mener det
alvorligt så skal du nok i retning af pentax som ser ud til at være
mindst lukkede.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Møller

Dato : 07-04-07 12:21

Hej

> [...]
> situationer at man bliver nødt til at stemme med "benene" så hvis du
> mener det alvorligt så skal du nok i retning af pentax som ser ud til

Tak for jeres svar. Læste godt at Pentax kan gemme i begge formater.
Jeg har prøvet Adobes program, som kan konvertere fra CR2 til DNG, og
det det fungerede ganske fint, så jeg kan godt leve med at skulle
konvertere, når jeg kommer hjem med nye billeder. Jeg har bare endnu
ikke mod på at slette RC2-filerne.

Måske vil jeg på efter at gemme begge filer som Jesper foreslår, selvom
det kommer til at gå hårdt ud over harddisken og backup'en

Martin Møller

Fra : Pedersen

Dato : 07-04-07 23:08

> Måske vil jeg på efter at gemme begge filer som Jesper foreslår, selvom
> det kommer til at gå hårdt ud over harddisken og backup'en

Med et EOS 400D fylder CR2 filen max ca. 10 MB og DNG filen max. ca. 8 MB.
Så rundt regnet fylder et enkelt billede ca. 15 MB Du kan derfor have ca.
13000 billeder på en ca. 200 GB harddisk.

Så i praksis har du næsten slidt lukkeren i kameraet op før du har fyldt den
første harddisk. Men det er også en fin løsning kun at gemme CR2 filerne. Så
kan du altså have ca. 20000 billeder på en disk til 700-800 kr.

Derfor ser jeg ikke noget problem med ar gemme dobbelt.

Mvh
Jesper