Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke objektiver kan man sætte en TC på?
Fra : Ukendt

Dato : 03-04-07 19:18

Hej,

Er der nogle "regler" for hvilke objektiver der kan sættes en TC på? Nu
snakker jeg ikke om AF(ved godt at AF forsvinder hvis f er større end 5,6),
men mere om de passer sammen rent fysisk. Jeg har hørt(læst) at man ikke
fysisk kan sætte en TC på et 50mm f/1.4 og 85mm f/1.4 er det korrekt? Jeg
har begge objektiver, og hvis jeg kunne forlænge (fordoble) begge objektiver
brændvidde og ende på F/2.8 men stadig bibeholde AF of lysmåling ville det
jo være dejligt

Nogen der ved noget om mit spørgsmål?

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Tommy Jensen

Dato : 03-04-07 19:34

On Tue, 3 Apr 2007 20:17:45 +0200, "Thomas Schreiber" <www.thsch.com>
wrote:

> [...]
>brændvidde og ende på F/2.8 men stadig bibeholde AF of lysmåling ville det

Har du set denne FAQ

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=41922

Der er en masse information om TC's fra både Canon og andre mærker.
Jeg kan ikke lige huske om dit specifikke spørgsmål er besvaret.

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-07 20:24

"Tommy Jensen" <usenetYYMMDD@klein-jensen.dk> wrote in message
> Har du set denne FAQ
>
> http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=41922

Nej, takker.

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-04-07 19:46

"Thomas Schreiber" <www.thsch.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har begge objektiver, og hvis jeg kunne forlænge (fordoble) begge
> objektiver brændvidde og ende på F/2.8 men stadig bibeholde AF of

Jeg søgte på Google på "teleconverter, compabillity nikon"

Det gav den her:

http://www.nikonlinks.com/unklbil/teleconverters.htm

Man kan faktisk godt få Nikon teleconverters til både AF-D 50/1,4 og Nikon
AF-D 85/1,4
Der er bare ingen AF

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-07 20:24

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://www.nikonlinks.com/unklbil/teleconverters.htm
>
> Man kan faktisk godt få Nikon teleconverters til både AF-D 50/1,4 og Nikon

Takker og bukker Jesper

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra :    ab©

Dato : 03-04-07 22:59

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan faktisk godt få Nikon teleconverters til både AF-D 50/1,4 og
> Nikon AF-D 85/1,4
> Der er bare ingen AF

Og hvorfor skulle der ikke være nogen AF ? (hvis det ellers er de nyere
TC´er)

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-04-07 07:53

ab© wrote:
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Og hvorfor skulle der ikke være nogen AF ? (hvis det ellers er de nyere
> TC´er)

Nikon's TC'er "kun" elektrisk overføring, så derfor kan man ikke på de
omtalte objektiver, men kun på AFS optik

Bo //

Fra :    ab©

Dato : 04-04-07 09:02

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Nikon's TC'er "kun" elektrisk overføring, så derfor kan man ikke på de
> omtalte objektiver, men kun på AFS optik

"Sory" - jeg bed ikke mærke i, at Frodo skrev "Nikons TC´r" - i Thomas´
oprindelige spørgsmål er der kun spurgt med "hvilke TC´er"

ab©

Fra :    ab©

Dato : 03-04-07 19:49

"Thomas Schreiber" <www.thsch.com> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved noget om mit spørgsmål?

Det "kommer an" på flere forhold - dels er de forskellige TC´ere ofte
optimeret til forskellige brændvidder. Yderligere er der nogle TC´er, der -
som du skriver - rent fysisk slet ikke spiller sammen med nogle objektiver.
F.eks. på Nikons 1.7x sidder det forreste linse-element så langt ude, så
det ikke kan anvendes på objektiver, hvor det bagerste element "stritter
bagud"

Omvendt har jeg (for sjov) prøvet at anvende en 1.4 Kenko/Tokina på
Tokinas 12-24 mm og det virker fint, selv om det føles som at gå over
åen efter vand.

Jeg tror at du skal prøve dig frem / alternativt spørge, om nogen har
erfaring med en konkret kombination.

ab©

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-07 20:22

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message
> Jeg tror at du skal prøve dig frem / alternativt spørge, om nogen har
> erfaring med en konkret kombination.

Jeg synes jeg er ret konkret i min forespørgsel (50mm og 85mm)

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra :    ab©

Dato : 03-04-07 22:56

> Jeg synes jeg er ret konkret i min forespørgsel (50mm og 85mm)

Ja - det er du m.h.t. objektiver, men da ikke om hvilke TC´er det drejer sig
om :0)

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-04-07 08:10

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> brændvidde og ende på F/2.8 men stadig bibeholde AF of lysmåling ville det

Jeg har lige kigget på TC-20E (den nyeste) og min 85/1.4 MF. Det kan
fysisk ikke lade sig gøre. Samme med min 50/1.4 AF.

Jeg har ikke kigget på TC-14E, der p.t. er udlånt, men jeg tror det er
det samme.

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-04-07 01:03

> [...]
> fysisk ikke lade sig gøre. Samme med min 50/1.4 AF.
>
> Jeg har ikke kigget på TC-14E, der p.t. er udlånt, men jeg tror det er det

Nu jeg har dig, og du har AF-S TC 20E II, er du så tilfreds med den?

Gir den brugbare resultater - I så fald, med hvilke objektiver?
Jeg overvjer den til min AF-S 200/2,0 VR, men ved ikke rigtigt om det bare
er et spild af penge.
Har både AF-S TC 17 E II og AF-S TC 14 E II.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-04-07 09:15

Frodo Nifinger wrote:

> Nu jeg har dig, og du har AF-S TC 20E II, er du så tilfreds med den?
> Gir den brugbare resultater - I så fald, med hvilke objektiver?

Ja, brugbare... Har ikke brugt den meget, så Du kan blive den første
Jeg fik min 300/2.8 leveret mellem jul og nytår, så det er ikke meget,
jeg har skudt, og nu er jeg temmelig arbejdsramt

300mm med TC14E er en fornøjelse, når man lige kommer 1/2 blænde op.

> Jeg overvjer den til min AF-S 200/2,0 VR, men ved ikke rigtigt om det bare
> er et spild af penge.

Hvis Du selv husker det, kan Du låne den en uge eller to, når jeg kommer
hjem fra Sverige. Jeg tager afsted den 15. april, hjemme den ca 22.
Solotur, igen familie, slukket telefon, ingen kunder, ikke kun traner,
men osse lidt vandring i Midtsverige. Test af nyt telt, støvler, ny
Primus etc. Forvarmning til sommerens "udflugt", der er 2 uger i central
Sarek..

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-04-07 10:59

> [...]
> osse lidt vandring i Midtsverige. Test af nyt telt, støvler, ny Primus
> etc. Forvarmning til sommerens "udflugt", der er 2 uger i central Sarek..

Tak for tilbuddet!

Det kunne jeg da godt tænke mig at prøve..

200/2,0'eren og 1,4'eren opfører sig også eksemplarisk sammen og 1,7'eren er
heller ikke helt tosset sammen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-04-07 11:40

Frodo Nifinger wrote:

> Tak for tilbuddet!
>
> Det kunne jeg da godt tænke mig at prøve..

skrevet i bogen. Jeg skal nok huske det

God påske, til trods for høje vindhastigheder og havearbejde...

Bo //