Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan: CanonEOS 400D - "Visning af dybde~
Fra : Fly

Dato : 26-03-07 12:46

Hejsa!

På et Canon EOS 400D er der en lille knap tæt på objektivbøsningen, og ved
trytk på den skulle man kunne afprøve dybdeskarpheden i billedet. JEg fatter
ikke helt hvordan den virker. Jo jeg kan sagtens se at billedet ændrer sig
en lille smule, men det jeg ser er ikke det samme som det færdige billede??

Hvad skulle vises når der trykkes på knappen?

Hvordan virker det? Er det fokus der ændres en lille smule for at stille
skarpt på noget andet, og den mængde der "skrues" på fokus er afh. af den
valgte blænde?

-Fly

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-03-07 12:55

"Fly" <doktor_fly123@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skarpt på noget andet, og den mængde der "skrues" på fokus er afh. af den

Det du ser er blænden, der er skudt ind.
Hvis du nu stiller dit kamera på Av eller A for Aperture
(Blændeforvalgsautomatik.) og drejer blænden helt op på 8 eler 11 på
blænden, vil du se, at din søger bliver meget mørkere, og du vil se, at ting
som ved alm. søgerbillede ligger uden for skarphedsplanet kommer indenfor
skarphedsplanet.
Man bruger DOF-preview knappen til at komponere hvor dybt et skarphedsplan
man ønsker/ graden af uskarphed bag og foran skarphedsplanet.
DOF er sjovt at lege med på f.eks en 50 mm, hvor den kan være ganske smal
eller ret dyg afhængigt af den valgte blænde.
Det gir nogle helt nye billedemuligheder.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-07 18:10

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> eller ret dyg afhængigt af den valgte blænde.
> Det gir nogle helt nye billedemuligheder.

Har Canon huse ikke en DOF preview knap som på vores huse? Og kan AV mode i
på Canon vise den faktiske blænde irl? Altså når du går ned på f/22, så
bliver din søger nærmest sort konstant eller hvordan? Det lyder da meget
upraktisk ?!?!

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Karsten Jensen

Dato : 31-03-07 17:15

On Mon, 26 Mar 2007 13:54:56 +0200, "Frodo Nifinger"
<jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

Har også tænkt over dette.....

vil det sige, at hvis man stiller skarpt på blomsten - blænde 20 (eks)
trykker på knappen - så får man et preview af hvordan blænden laver
billedet?

Fra : mafu

Dato : 26-03-07 12:55

Det er lettest at se hvis du sætter kameraet på Av og prøver
forskellige blænder af, forholdsvis tæt på et motiv. Jeg testede lige
hurtigt med mit 350D på en buket blomster med noget placeret cirka 1
meter bagved som baggrund, og ved høje blændetal bliver det i
baggrunden meget tydeligere når jeg holder knappen nede = højere
dybdeskarphed.

Jeg håber det besvarer dit spørgsmål. :)

/Markus
Fly wote: