Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom advarsel 2
Fra : Hans Kruse

Dato : 23-03-07 23:36

Det er ikke fordi jeg vil råbe om LR problemer dag for dag, men blev lidt
irriteret i dag, da jeg for første gang skulle prøve udskrift fra LR, som
var blevet rost til skyerne på Michael Reichmanns tutorial DVD'er. JO
funktionaliteten er god nok er resultatet er også fint, da det kom ud
korrekt, MEN først A3+ ark kom ud (efter at jeg havde prøvet med et A4
først) med gråt hele vejen og nederst stod der "Out of Memory"!!

Det er min er faring at der komme "out of memory" ganske ofte, når man
bruger LR og derfor skal man dersværre lukke og åbne LR af og til. Ja,
programmører er ikke hvad de har været -- memory leaks er the hell of
programming. Det gode er at, når man lukke LR og starter igen så er man,
hvor man slap. Så nu er man advaret før der spildes et helt stykke stort
fotopapir med tilhørende blæk

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-03-07 06:14

Det bliver lidt OT.

> [...]
> var blevet rost til skyerne på Michael Reichmanns tutorial DVD'er. JO
> funktionaliteten er god nok er resultatet er også fint, da det kom ud

Enig - det er et rigtigt godt modul.

> MEN først A3+ ark kom ud (efter at jeg havde prøvet med et A4 først) med
> gråt hele vejen og nederst stod der "Out of Memory"!!

Jeg har kun prøvet A4

> [...]
> bruger LR og derfor skal man dersværre lukke og åbne LR af og til. Ja,
> programmører er ikke hvad de har været -- memory leaks er the hell of

Personligt syntes jeg ikke at det er et stort problem at undgå at lave
memory leaks i programmer.
Det er primært et spørgsmål om kodestil og anvendelse af værktøjer - altså
programmørernes håndsværksmæssige kunnen.

> Det gode er at, når man lukke LR og starter igen så er man, hvor man slap.

Uden jeg kan frikende LR for memory leak, så _er_ det en mulighed at "Out of
Memory" skyldes fragmentering af det 2GB lineære adresserum.
Jeg stødte på det for nyligt i anden sammenhæng, og det er ikke intiutivt at
det forholder sig sådan.
Løsningen er enten en compacting garbage collector (men LR er skrevet i
C++ - ikke .NET eller Java) eller et 64 bit adresserum.

En genstart af programmet rydder både op i memory leaks og fragmentering af
adresserummet.

Vi _er_ meget tæt på Win32's 2GB byte grænse er et reelt, dagligdags
problem.
Se f.eks. (med de advarsler der hører til Richard Stallman)
http://www.catb.org/~esr/writings/world-domination/world-domination-201.html

Det undrer mig at LR ikke findes i en 64 bit udgave til MS-Windows (jeg har
kørt LR på 64 bit Windows XP). LR til OS X _må_ være 64 bit.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-07 07:24

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Det undrer mig at LR ikke findes i en 64 bit udgave til MS-Windows (jeg har
> kørt LR på 64 bit Windows XP). LR til OS X _må_ være 64 bit.

LR is OS X er så hvidt jeg ved ikke 64bit. Userland 64bit applikation
kommer først i 10.5

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-03-07 08:44

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message
> Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

[8<8<8<]
> LR is OS X er så hvidt jeg ved ikke 64bit. Userland 64bit applikation
> kommer først i 10.5

Ok - tak.

--
Venlig hilsen