Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vælg/køb af objektiv...
Fra : Magnus

Dato : 22-03-07 13:15

Har fået lidt penge tilovers og vil forkæle mig selv med et nyt objektiv men
hvad kan anbefales.

Jeg her et Canon 30D og et Canon 70-200 mm f2.8 objektiv som tager utroligt
gode billeder også når der ikke er det optimale lys.
Derudover så har jeg et Canon 17-40 mm f4 som er utroligt godt til
portrætter af personer osv. som man kan komme tæt på og med en flash så
tager det rigtigt gode billeder på tæt hold.

Men 17-40 objektivet kommer lidt til kort når det drejer sig om fotografere
en hel folkemængde i dårligt lys f.eks. ved en koncert eller et andet sted
hvor flash'en ikke kan lyse det hele op.

Derfor overvejer jeg om ikke jeg denne gang ikke skulle investere i et Canon
objektiv med en meget lav fast blændeåbning f.eks. f1.4 eller f1.2 og med en
fast 35 mm eller 50 mm. Med en 50 mm ville den nok meget godt supplere de
objektiver jeg har sådan midt imellem (17-40 mm og 70-200 mm).

Hvad syntes I, er det en hel dum tanke og er der noget andet jeg burde
overveje eller som jeg ikke har tænkt på?
Hvad kan I anbefale af objektiver og hvad med eventuelt et Canon EF 50mm
f/1.2L USM?

Jeg fotografere mest sports og pressefotos hvor der somregel aldrig er tid
til at ekspermentere så meget med at få de perfekte forhold/indstillinger i
øjeblikket hvor billeder er der.

/Magnus

Fra : rt

Dato : 22-03-07 14:07

> [...]

> overveje eller som jeg ikke har tænkt på?
> Hvad kan I anbefale af objektiver og hvad med eventuelt et Canon EF 50mm

Hmm, det afhænger jo meget af, hvor stor en portion
penge du har fået til overs :) Mulighederne er mange...

Mht. 50 mm kan jeg stærkt anbefale den "billige",
altså 1.8 udgaven til en lille tusse. Nu ved jeg godt
du er vandt til L-objektiver, så det er ikke sikkert,
at du er med på den, men den skyder rigtig skarpt
hvis du spørger mig.

Men spørgmålet er om 50mm er for langt...

Jeg selv er ret forelsket i en canon 24 L 1.4
men jeg har ikke midlerne til sådan en nu. Så
jeg må nøjes med at drømme.

Ja, det er et svært valg, alle brændvidder fås
lysstærke, så det drejer sig vel i bund og grund
om at bestemme sig for hvilken brænvidde du
vil gå efter.

Derfor kunne 50mm 1.8 være en billig løsning
til at afprøve den faste brændvidde, og skulle
den ikke holde, kan du jo gå ned i mm uden
det store tab. Og mit gæt er at du ikke vil
skille dig af med 1.8'eren, selvom du ender
med at løbe noget mere vidvinkel...

Puha...lidt af en smøre, håber du kan bruge
det til lidt.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-03-07 14:18

"Magnus"
> [...]
> ekspermentere så meget med at få de perfekte forhold/indstillinger i øjeblikket hvor

Det lyder som om du gør noget forkert, når du fotograferer,
de objektiver du har burde klare enhver situation. Find ISO
knappen og brug den, så kan du oplyse Wimbley staduim,
næsten, med din flash.. Der er ingen undskyldninger for at
fumle på en opgave, fotografering er ligsom sport, noget
man øver og træner, så når du er ude på job er det helt
instiktivt det du skal foretage dig rent teknisk - spar dine
penge og øv dig.. -max-

Fra : Magnus

Dato : 22-03-07 14:44

> [...]
> man øver og træner, så når du er ude på job er det helt
> instiktivt det du skal foretage dig rent teknisk - spar dine

Jeg har ca. 10.000 jeg vil bruge på fotoudstyr.

Det med ISO syntes jeg ikke jeg kan få skarpe/rolige billeder f.eks. hvis
jeg stiller ISO ned til 400 og fotografere en større tilskuereflok som står
på en form for tribune under tag og i skyggen og hvis de så f.eks. jubler
eller ihvertfald ikke står helt stille så bliver billederne med disse
"skygger" efter bevægelserne som når et motiv bevæger sig.

Når jeg stiller på ISO så bliver mine billeder også meget ofte grynede hvis
jeg skal beskære dem meget.

Nogle der har gode råd til hvad specifikke indstillinger som kan hjælpe på
dette når jeg fotografere på instillingen "P" og manualt kan indstille en
hel masse?

/Magnus

Fra : F.Larsen

Dato : 22-03-07 15:03

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> wrote in message

> Nogle der har gode råd til hvad specifikke indstillinger som kan hjælpe på
> dette når jeg fotografere på instillingen "P" og manualt kan indstille en
> hel masse?

"P" er vel sådan lidt semi-auto-pilot ...

Hvis der er dårlige lysforhold må du tage stilling til om du prioriterer
aperatur ("A") eller shutter ("S") - det afhænger jo af motiv og situation.
Så, hvis du ikke har brugt disse indstillinger er det vel på tide at komme
igang :=)

Med en 18-40 + 70-200 i arsenalet er du rimelig godt dækket. omend du måske
nok kunne bruge noget til at dække området fra 40-70 ...

--
Flemming

Fra : Magnus

Dato : 22-03-07 15:35

> [...]
> aperatur ("A") eller shutter ("S") - det afhænger jo af motiv og
> situation. Så, hvis du ikke har brugt disse indstillinger er det vel på

Ja, det er lige det har indtil nu kørt på automatik hovedsageligt "sport"
instillingen.

> Med en 18-40 + 70-200 i arsenalet er du rimelig godt dækket. omend du
> måske nok kunne bruge noget til at dække området fra 40-70 ...

Det var også det jeg tænkte derudover så er det sådan jeg har to Canon 30D
kamerahuse og så jeg ikke under sportsbegivenheder skal sidde og skifte
objektiv i alt slags vejr. samt at vi nogle gange er to som dækker en opgave
og der kunne det så være godt at have to objektiver uden for meget zoom. Det
er ihvertfald dumt at have to ens objektiver.

Nogle der kender nogle gode fotosider hvor jeg kan læse/lære mere om at
fotografere?

/Magnus

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 22-03-07 16:02

On 2007-03-22, Magnus <magnusFJERN@arnason.dk> wrote:
> fotografere?

Forummet på http://photography-on-the.net/forum/ er guld værd, især da det
primært er Canon-folk.

Deres stickies (som regel de mest ofte stillede spørgsmål) indeholder
en sand guldgrube af info.

Knud

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-07 17:42

Magnus skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Nogle der kender nogle gode fotosider hvor jeg kan læse/lære
> mere om at fotografere?
> /Magnus

Der vil jeg da helt klart foreslå en tur på biblioteket eller
boghandleren og få fat på et par bøger om fotografering - det
giver imho langt mere udbytte end diverse hjemmesider, og man
sidder langt mere behageligt med en bog end med skærmen.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Preben

Dato : 22-03-07 17:54

> [...]
> boghandleren og få fat på et par bøger om fotografering - det giver imho
> langt mere udbytte end diverse hjemmesider, og man sidder langt mere

Det er vel en smagssag.... Den bærbare står da af sig selv i sofaen -
der skal man bare kigge på skærmen og scrolle lidt engang imellem

At udbyttet i en bog ofte er bedre er så en anden sag. Men nogle gange
kan visse hjemmesider være væsentlig mere illustrative.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-03-07 19:49

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Nogle der kender nogle gode fotosider hvor jeg kan læse/lære mere om at
> fotografere?

Tager du pis på os ?

Du har et 30D, 17-40/4.0L og 70-200/2.8L og fotograferer sport og presse, og
er så i tvivl om hvilket objektiv _du_ har behov for og hvordan man kan
finde information om at fotografere.

Biblioteket har længe været et godt bud, men denne liste
http://www.nationalgeographic.com/traveler/photos/photosites0701.html
er god.
Ellers er der mange her
http://wiki.photoblogs.org/wiki/Photography_Links
der mange gode jeg kender, og en del der skal kigges efter.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Preben

Dato : 23-03-07 11:19

> Tager du pis på os ?

En ting er jo at have udstyret - en anden er at kunne fotografere... Er
det ikke det der altid bliver sagt herinde...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-03-07 11:27

"Preben"

> En ting er jo at have udstyret - en anden er at kunne fotografere... Er det ikke det der
> altid bliver sagt herinde...

Alle kan lære at fotografere, burde være budskabet )-max-