Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom fejl --- advarsel
Fra : Hans Kruse

Dato : 20-03-07 22:06

Jeg fandt ud af jeg manglede nogle CR2 filer i Lightroom, men tilsvarende
PSD filer fandtes. Det viser sig at dette er en kendt fejl ved import af
eksistende foldere, hvor der er et sammenfald af navnet med både en cr2 og
psd extension af filnavnet. Se http://www.adobe.com/go/kb401032.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Nicolai

Dato : 21-03-07 09:19

Gælder det også til windows - dit link er til mac.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-03-07 11:39

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> Gælder det også til windows - dit link er til mac.

Windows har fejlen også. Mit indtryk er at LR er samme application på begge
platforme.

Fra : michael bs

Dato : 21-03-07 10:14

> [...]
> eksistende foldere, hvor der er et sammenfald af navnet med både en cr2 og

Takker for info.
Løsningen er vel at gemme i tiff i stedet?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-03-07 11:42

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4600f769$0$52129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Takker for info.
> Løsningen er vel at gemme i tiff i stedet?

Man kan undgå fejlen ved ikke at gemme PSD filer i samme folder, som raw
filerne. Det syntes jeg var smart med CS2/3. Jeg er nu ved at gå mine
foldere igennem og flytte PSD filerne til en underfolder af RAW filerne og
reimportere. Når jeg i fremdtiden bruger LR og ikke Bridge som
billedbrowser, så findes problemet ikke, da LR kan lave PSD filer i samme
directory uden at løbe ind i denne fejl. Så der er kun et problem med det
jeg har lavet før LR.

Fra : michael bs

Dato : 21-03-07 12:28

> [...]
> directory uden at løbe ind i denne fejl. Så der er kun et problem med det

Det var en af de ting jeg godt kunne lide ved Bridge: at Imageprocessor SELV
lavede undermapper i samme directory.
Jeg bruger den faktisk endnu.
Når jeg i Lightroom har lavet alle rawjusteringer, så kan ACR 3.7 åbne
billedet med nøjagtigt samme indstillinger og konversionsengine
og altså producere et identisk resultat som Lightrooms konvertering og
dermed kan jeg stadig bruge Image processor i Bridge.

Dvs workflowet bliver: justere rawbillederne i Lightroom, give alle de
relevante billeder stjerner. Åbne Brigde og markere alle med stjerner og
åbne
Imageprocessor og konvertere idet den kører en action samtidigt.

Jeg synes det er nogenlunde fornuftigt.
Er der mon et smartere workflow?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-03-07 15:26

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:460116b9$0$52104$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> åbne
> Imageprocessor og konvertere idet den kører en action samtidigt.

Når jeg arbejder med enkelte billeder kalder jeg CS3 fra LR med constrain
size så billedet er resizet til web eller skærm og så laver jeg output
sharpening i CS3, typisk smart sharpen med 0.2 radius og amount 50% (fra 5D
og 100% fra 20D). Med større antal billeder, der skal batch behandles vil
jeg så bruge Bridge fra CS3 og netop som du siger udnytte at justeringer fra
LR bliver udnyttet af ACR 3.7 (og senere versioner) så man kan
batchbehandle. Det betyder også at der er smart at have PSD filer i samme
mappe som RAW filer. De PSD filer, som LR laver ved edit (crtl-E) bliver
også lagt i samme folder som RAW, så jeg synes det hænger sammen. Så enig
med dig i det. Jeg synes så LR skulle have mulighed for at kalde CS3's
imagee processor direkte på samme måde som Bridge gør. Droplets løser ikke
rigtigt problemet elegant synes jeg.