Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
modlysblænde - hvordan og hvornår
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 20:19

Der fulgte en lille modlysblænde med kitlinsen til min K10D.
Hvornår bruger man den? Kun ved næsten direkte modlys eller forhindrer den
på en eller anden måde at uhensigtsmæssigt lys kommer ind fra siderne eller
hvordan?

Fra : HKJ

Dato : 20-03-07 20:32

Jesper wrote:
> [...]
> på en eller anden måde at uhensigtsmæssigt lys kommer ind fra siderne eller

Det er skarpe lyskilder fra siderne den beskytter mod.
Alt lys der ramme frontglasset på et objektiv kan give reflekser,
modlysblænden sørger for at afskærme noget af lyset fra siderne.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-03-07 20:42

Hvordan: Forrest på objektivet
Hvofnår: altid

Hvorfor: Fordi alt lys, der rammer frontlinsen og IKKE er
billeddannenden skaber reflekser inde i objektivet mellem linserne.
Modlysblænden afskærmer en hel del af det.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 23:26

> Hvorfor: Fordi alt lys, der rammer frontlinsen og IKKE er billeddannenden
> skaber reflekser inde i objektivet mellem linserne. Modlysblænden
> afskærmer en hel del af det.

Tak for svarerne.

Der sidder en lille klap i modlysblænden, som kan tages af så der bliver et
hul i modlysblænden nedefra (må det være) - hvad bruges det til?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-03-07 08:43

Jesper skrev:

> Der sidder en lille klap i modlysblænden, som kan tages af så der
> bliver et hul i modlysblænden nedefra (må det være) - hvad bruges det
> til?

Det er så vandet kan løbe af, når du fotograferer
opad i regnvejr.....

Peter Schrøder

Fra : rt

Dato : 21-03-07 09:16

> Det er så vandet kan løbe af, når du fotograferer
> opad i regnvejr.....

Ho ho...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-03-07 10:44

Jesper skrev:

> Der sidder en lille klap i modlysblænden, som kan tages af så der
> bliver et hul i modlysblænden nedefra (må det være) - hvad bruges det
> til?

Spøg til side: Hvis det er en slids i hele objektivets
bredde, er det muligvis til indstiksfiltre, eller til
at dreje et roterbart filter igennem.

Peter Schrøder

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-03-07 11:07

Jesper skrev:

> Tak for svarerne.
>
> Der sidder en lille klap i modlysblænden, som kan tages af så der bliver et
> hul i modlysblænden nedefra (må det være) - hvad bruges det til?

Hvis det ikke står i manualen, kan du spørge importøren Fovitech

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006