Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS 400D roterer ikke billedet
Fra : Familien Hansen

Dato : 19-03-07 22:41

Hej NG,
Jeg er ved at være godt irriteret over at mit EOS 400D ikke længere rotere
billeder automatisk som er taget i højformat. Det gjorde det i starten ,em n
altså ikke mere.
Under menu kan jeg vælge at det skal rotere auromatisk, men det sker ikke...
Hvad kan der være galt?

På forhånd tak for hjælpen

Michael

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 19-03-07 23:19

Familien Hansen wrote:
> [...]
> starten ,em n altså ikke mere.
> Under menu kan jeg vælge at det skal rotere auromatisk, men det sker

På 400d kan du velge om bildet skal roteres, men ikke på skjermen på
kameraet eller både i filheaderen og på kameraets LCD.
Det er praktisk ikke å rotere på kameraets LCD, så slipper man mikrobilde
med sorte felt.
Kan det program du leser filene med på PC rette opp etter retningsbit i
filheaderen ?

AsleB;Oslo

Fra : Fly

Dato : 20-03-07 09:09

Hejsa!

Jeg har selv haft samme problem, og kan ikke helt finde ud af hvornår
billederne bliver roteret og hvornår de ikke gør. Første step der virkede
fint for mig (efter et råd her i gruppen) er at bruge kablet til overførsel
af billederne i stedet for at sætte kortet i en kortlæser.

Umiddelbart tror jeg at billeder taget i RAW aldrig vil blive roteret - det
er i hvert fald det jeg oplever.

JPG fotos bliver fint nok roteret i min ZoomBrowser (eller hvad det der
medfølgende Canon-program hedder) men ikke hvis de åbnes andre steder. I
EXIF-informationer til hvert billede bliver der lagt information om hvorvidt
billedet skal roteres eller ej, og så vidt jeg kan gennemskue bliver selve
filen ALDRIG roteret men der ligger information om at billedprogrammet skal
vise den roteret. Andre må endelig rette mig, hvis jeg tager fejl...

Jeg læste et sted, at der findes programmer der kan kørfe en "batchkørsel"
på f.eks. en hel mappe med fotos og så rotere de fotos der har information
om at de skal roteres. Altså så JPG-filen bliver en "rigtig" roteret fil.
Hvad der findes af programmer ved jeg ikke, og aner helelr ikke hvad der
sker med kvaliteten og EXIF-informationer, men det vil jeg da gerne høre fra
andre!!!

-Fly

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-03-07 10:01

Fly wrote:

> JPG fotos bliver fint nok roteret i min ZoomBrowser (eller hvad
> det der medfølgende Canon-program hedder) men ikke hvis de åbnes
> andre steder.

Det skal nok passe. Det er en god konservativ opførsel at programmet
kun viser og ikke udfører rotering, medmindre man eksplicit beder om
det.

> Hvad der findes af programmer ved jeg ikke, og aner helelr ikke hvad
> der sker med kvaliteten og EXIF-informationer, men det vil jeg da
> gerne høre fra andre!!!

Medmindre programmøren har jord i hovedet, vil roteringen være tabsfri
og EXIF vil blive bevaret. Men det er naturligvis en god ide at
kontrollere, inden man batcher det hele.

Gode søgeord er "jpeg lossless orientation tag", der f.eks. giver
http://www.anryhome.com/software/jpeglosslessrotator/
der ser nogenlunde rigtig ud (den er begrænset af at højde og bredde
altid skal gå op i 16. Reelt er kravet til tabsfri rotering henholdsvis
16 og 8 pixels for bredde og højde, for langt de fleste billeder fra
digitalkameraer), men som jeg ikke har prøvet.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Brian Lund

Dato : 20-03-07 14:14

> [...]
skal
> vise den roteret. Andre må endelig rette mig, hvis jeg tager fejl...

Du har fuldstændig ret hvad angår JPG! Filen bliver aldrig roteret,
programmet kan dog vise det roteret hvis det understøtter den funktion.

RAW bliver heller ikke roteret, men det program jeg bruger (Capture One)
viser automatisk filen roteret, og laver også en roteret version når man
konverterer til f.eks. JPG eller TIFF.

Brian

Fra : Familien Hansen

Dato : 21-03-07 12:31

Ok tak for svarene. Jeg kigger på det og skulle det ikke lykkes, så lever
jeg med "fejlen"

----
Hent en gratis SPAMfighter her.