Hørelse ?
Fra : René

Dato : 31-03-07 21:22

Hej
Har en rød kat, en han der bliver 16 menneske år om 3 uger. I de sidste 3
måneder har ikke spist så meget som før, og er blevet lidt tyndere, ingen
fare han var meget stor men det er som om hørelsen er næsten helt væk.
Så jeg vil lige høre om det er normalt at hørelsen kan blive dårlig i den
alder.
Han færdes meget ude og det går jo nok ud over hans opmærksomhed. Ps. hvad
er katteår i forhold til menneske år ?
Mvh. Garfields Far

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 31-03-07 21:49

René skrev:
> [...]
> alder.
> Han færdes meget ude og det går jo nok ud over hans opmærksomhed. Ps. hvad

Hej Garfields far,
Du kan se katteår i forhold til menneskeår her:
http://siamis.com/Helse/katteaar.html

Så alt taget i betragtning er han jo en ældre herre - det er måske ikke
så sært, hvis hørelsen er lidt slidt efterhånden.

Venlig hilsen Dikte >

Fra : René

Dato : 01-04-07 07:15

> [...]
>
> Så alt taget i betragtning er han jo en ældre herre - det er måske ikke så
> sært, hvis hørelsen er lidt slidt efterhånden.

Hej Dikte
Tak fot linket,fin side iøvrigt !!
Og 80 år det er ganske rigtigt en høj alder.

Mvh René ( Garfields Far )

Fra : .:M:.

Dato : 01-04-07 19:41

René wrote:
> [...]

Ja, det er helt normalt med både høretab - og synstab for ældre katte.
Graden af tabet er individuel fra kat til kat. Den sans, der som regel
berøres sidst af almindelig ælde, er lugtesansen, mens høresansen er det
bedst udviklede.

Her er et link til lidt generelt om kattes hørelse og hvor godt de hører:
http://www.cathealth.com/CatEars.htm

Her står lidt om tab af sanser hos ældre katte:
http://vetmedicine.about.com/cs/catgeneralinfo/a/geriatriccats.htm

Og lidt mere om høretab hos ældre katte:
http://www.cat-olholics.com/hearing-in-cats.html