Kat halter?
Fra : THG

Dato : 31-03-07 11:18

Hej

Mit kat kom ind i aftes og halter på venstre foreste ben.

Den går på det men den halter en del.

Når man rører ved og omkring benet væser en den!

Den har nu ligget helt stille henne i sofaen en stor den af dagen, men den
ser ud til at have det godt nok.

Der er intet synligt sår eller lign. på den.

Kan man gøre noget ved det og kan en dyrelæge overhovedet gøre noget hvis
det er et brækket ben eller lign.?

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-03-07 12:27

In news:49b7$460e354f$551833c3$9866@news.arrownet.dk,
THG <-@-.dk> typed:
> [...]
>
> Kan man gøre noget ved det og kan en dyrelæge overhovedet gøre
> noget hvis det er et brækket ben eller lign.?

Der kan være adskillige årsager til haltheden bl.a. kan den være
faldet ned og har forstuvet/brækket benet. Den kan være blevet påkørt.
Det kan være en byld (opstået ved bidsår), som man ikke umiddelbart
kan se, men benet vil hæve op ret hurtigt.

Efter mit skøn bør katten snarest til dyrlægen, da den tilsyneladende
har mange smerter. Jeg gad egentlig vide årsagen til, at den slags
næsten altid sker op til week-enden, der er jo desværre dobbelt
honorar i week-enden hos dyrlægerne. Et brækket ben kan i mange
tilfælde behandles. I må under ingen omstændigheder selv give katten
smertestillende piller (Pamol ell. lign.), da katte kan dø af
menneskemedicin.

I må så selv vurdere om I synes at den skal til dyrlæge nu, eller I
vil vente til mandag. Det er jo et samvittigheds spørgsmål. Hvis det
var min kat, ville jeg ikke være i tvivl. Jeg tog til dyrlægen
straks - week-end eller ej.

God bedring med missen

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : .:M:.

Dato : 31-03-07 12:55

THG wrote:
> Kan man gøre noget ved det og kan en dyrelæge overhovedet gøre noget
> hvis det er et brækket ben eller lign.?

Du skal have din kat til dyrlæge med det samme, selvom det er weekend. Hvis
benet er brækket og bruddet relativt ukompliceret, så opererer de det og
sætter det sammen. Lad os håbe, den bare har fået et slag el benet er
forstuvet el .l.
Når din kat reagerer som den gør, med halten, passivitet og hvæseri, så har
den MANGE smerter. Afsted til dyrlægen med den med det samme.

God bedring.
/M

Fra : Coppi

Dato : 31-03-07 15:55

Hej

De 2 forrige har ret, til dyrlæge.

Men jeg vil skyde på, at din kat har været oppe at slås og at benet er
betændt, så afsted og få noget penicillin.
Missen kan meget hurtigt blive meget syg ( blodforgiftning ).

Vi måtte selv til dyrlæge sidste fredag aften med Pivsen, hun var blevet
bidt enten af en hund eller ræv, kunne næsten og lige pludseligt ikke støtte
ret godt på forbenene, var så betændt at der gik næsten 4 dage inden hun var
nogenlunde igen, så det kan gå meget stærkt om morgenen fejlede hun
ingenting.

coppi

Fra : Gainsbourg

Dato : 31-03-07 21:54

> [...]
>
> Der er intet synligt sår eller lign. på den.
>
> Kan man gøre noget ved det og kan en dyrelæge overhovedet gøre noget hvis

Ja, selvfølgelig kan en dyrlæge da gøre noget hvis det er brækket!

Med de symptomer skal katten under behandling med det samme. Både en byld og
et benbrud kan, ubehandlet, være dødeligt i værste tilfælde. Jeg mener under
ingen omstændigheder, at det kan vente til i morgen og slet ikke mandag.

Med venlig hilsen
Gainsbourg