Vaccination af voksen kat
Fra : Kenneth

Dato : 31-03-07 06:56

Hejsa

Min søster har fået en ny kat, og jeg vil derfor spørge lidt om vaccination.

Som jeg har forstået historien så er det en baggårdskat, som er blevet taget
ind af en tidligere ejer, men som alligevel ikke kunne beholde den. Den er
omkring 1½ år og har fået sin første vaccination lige inden min søster fik
den.

Jeg ved at killinger skal vaccineres igen efter 3-4 uger, når de er et år og
derefter hvert år en gang.

Men hvad når man starter som voksen kat?
Skal den revaccineres efter 3-4 uger som en killing, eller er det netop kun
nødvendigt med killinger fordi de er mere sårbare?
Så hvordan ser skemaet ud når man starter efter 1½ år med første
vaccination?

Jeg har søgt på nettet, men alle sider skriver kun om killingevaccination og
frem derfra.

hilsen
Kenneth

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-03-07 07:07

"Kenneth" <soskenneth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> derefter hvert år en gang.
>
> Men hvad når man starter som voksen kat?

Altså, jeg har jo lige fået en tilløber "ordnet" hos dyrlægen, katten er
self. også blevet vacc. og skal have en vacc igen 4 uger senere, men om det
er generelt ved jeg ikke,sådan har min dyrlæge valgt at gøre.

mvh. marie

Fra : Kenneth

Dato : 31-03-07 07:17

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:460dfa8a$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
det
> er generelt ved jeg ikke,sådan har min dyrlæge valgt at gøre.

Ja, det har dyrlægen også sagt om denne kat, jeg ville bare vide om det var
for at score ekstra penge eller om der rent faktisk var behov for det.

Jeg har adgang til vaccinen og vaccinerer den selv, så det er ikke fordi jeg
er bekymret for udgiften. Men som sagt mere for ikke at give den mere
vaccine end den har brug for. En af mine egne katte bliver nemlig temmelig
dårlig 1-2 dage efter den bliver vaccineret. Så hvis det slet ikke er
nødvendigt er det jo synd for katten.

hilsen
Kenneth

Fra : Battlefield's

Dato : 31-03-07 13:41

> [...]

> vaccine end den har brug for. En af mine egne katte bliver nemlig temmelig
> dårlig 1-2 dage efter den bliver vaccineret. Så hvis det slet ikke er

Hej Kenneth
Jeg fik forklaret det af en dyrlæge engang. Hun sagde at den første
vaccination nærmest skulle fungere som en "opvågning" af immunsystemet, og
det egentlig først var vaccination nr. 2, der gav katten beskyttelse.
I øvrigt vil jeg ikke anbefale at du selv vaccinerer katten, den får jo ikke
et dyrlægecheck på den måde. Hvilken vaccine bruger du? Den nyeste vaccine,
der hedder PureVac. giver ikke de bivirkninger som de "gamle" vacciner.
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Kenneth

Dato : 31-03-07 17:28

> [...]
vaccine,
> der hedder PureVac. giver ikke de bivirkninger som de "gamle" vacciner.

Hej Vibeke

Okay, så giver jeg den en gang mere.

Det er også PureVax RCPCh jeg bruger. At det skulle fjerne bivirkningerne er
jo kun godt, der står dog stadig på indlægssedlen at det kan give nogenlunde
de samme bivirkninger som jeg oplevede med det gamle Fel-O-Vax.

I øvrigt er jeg uddannet dyrepasser, så kattene er ikke helt uden
"kvalificeret opsyn."
Og der er 6 dyrlæger på mit arbejde, der gerne hjælper hvis der skulle være
problemer.

hilsen
Kenneth

Fra : Mette Lambert

Dato : 02-04-07 08:17

> [...]
>
> I øvrigt er jeg uddannet dyrepasser, så kattene er ikke helt uden
>
> Og der er 6 dyrlæger på mit arbejde, der gerne hjælper hvis der skulle være

Det er den vaccine, mine fik sidst og de blev begge syge af den (dvs.
feber, abnorm sløvhed) i ca. 24 timer. Ifølge dyrlægen "må" de godt have
den reaktion i ca. 24 timer - bare ikke længere, så skal man komme ind
med dem.

Med venlig hilsen
Mette Lambert
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kenneth

Dato : 02-04-07 16:22

> [...]
> feber, abnorm sløvhed) i ca. 24 timer. Ifølge dyrlægen "må" de godt have
> den reaktion i ca. 24 timer - bare ikke længere, så skal man komme ind

Ja, sådan har jeg også forstået det. Og det er også sådan min har været hver
gang.
Men rart ser det jo ikke ud, så hvis det er unødvendigt at revaccinere
voksne katte, er det jo synd at de skal igennem den tur uden grund.

Og jeg vendte det med en af vores dyrlæger i dag, og han fortalte at det var
helt unødvendigt med voksne katte.
Ideen med vaccinen var at give killingerne et ordentligt skud (de to
vacciner) når den naturlige immunitet de har via modermælken begynder at
forsvinde. Og derefter behøver de kun én gang om året.

Så når man først starter nu, så har katten allerede selv opbygget en
immunitet. Det var jo en vild kat, så den har sikkert været i kontakt med
lidt af hvert.

Kenneth

Fra : Morten Siem

Dato : 05-04-07 20:09

> [...]
> Kenneth
> Uden at være helt skråsikker, vil jeg tro en gang hvert år (overhold tiden
nogenlunde). Mine gamle katte f.ex. nøjedes da med 1 x pr. år og de var da
aldrig syge. Hvis Du går på nettet, vil Du visse steder se, at det hævdes
(mest på amerikanske sites) at man kan nøjes med 1 x hvert andet år. Iflg.
min fagdyrlæge Wilhelm Lassen, Hjørring Dyrehospital, er dette imidlertid
noget vrøvl!
Mvh.
Balthazar, Hera og Morten

Med venlig hilsen